Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 47
    utilisateur enregistré monologiks avatar
    Namn
    Marcus L
    Reg.datum
    feb 2007

körkort för automatlåda, finns det?

som rubriken lyder, har hört en massa folk som genom åren pratat om detta men aldrig stött på någon som verkligen har det, e det så att det bara är en skröna som går bland unga människor som är rädda för att lära sig växla?

mvh marcus
    hej ken e blej!
    alive.se
    flickr

allätare ibumetins avatar
    Namn
    Martin E
    Reg.datum
    mar 2004
    Jobb
    Superhemligt
    Det finns.

Edit: Men jag tror bara att man får skaffa det av medicinska skäl, dvs inget man kan välja om man inte absolut behöver det.

Vad var det jag sa?! chevyzons avatar
    Namn
    Nicke I
    Reg.datum
    feb 2006
    Som en kul grej bara.Här på Åland får man ju övningsköra privat precis som ni men endast med en bil som har extra broms och är besiktad för det.Alltså som sonen nu som kör han får inte hoppa in i oldsen som är automat och köra den.Skulle han vilja köra den eller om vi inte hade nån annan bil så får han nog köra den om vi sätter en extra broms på den.MEN då FÅR han inte köra annat än automat sen när han får lappen.Sjukt??Inte bara lite=)

Registered User
    Namn
    Thomas Pettersson
    Reg.datum
    apr 2004
    Ja det finns och vem som hällst får ta det.

Enligt en bilskola som jobbar bredvid mitt jobb så är det rätt vanligt att invandrar fruar tar automat kort för att mannen i huset inte vill köra runt barnen och handla osv.

Och många av dem har män som kör taxi och självklart är det automat på dem bilarna. Därför blir det lättast att ta "automat" kort.

inte som alla andra MagnusSs avatar
    Namn
    Magnus Strömberg
    Reg.datum
    okt 2002
    Har en kompis som har "automatkort" Hon har iofs medicinska skäl.
    Vectra GTS 3.2
    MR2 MK1 AW11

Pjååår Räijsing Raids avatar
    Namn
    Jocke B
    Reg.datum
    apr 2001
    Jag har det, står som särskilt krav i körkortet.

Beror på att jag saknar höger ben. Men det är inget som hindrat utan jag kör helst manuella bilar iaf. Har blivit stoppad ett par gånger av polisen men det är knappt att de har kommenterat det, verkar inte som de bryr sig om att läsa villkoren...

/R

Registered User OLJEKYLD GSXRs avatar
    Namn
    Per S
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Elektriker
    Pappas fru har det, och hon är vad jag vet fullt frisk.
    Hjälper dig med elinstallationer
    www.oljekyld.se Fotostudio

Kleiv
    Guest
    Jag har för mig att om man kör upp med automat så får man det som vilkor.

Testförare HPs avatar
    Namn
    Henrik P
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Kleiv
    Jag har för mig att om man kör upp med automat så får man det som vilkor.
    Det stämmer bra det! Det stämmer även för lastbil C kort alltså!
    H

Imolarot
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Raid
    Jag har det, står som särskilt krav i körkortet.

Beror på att jag saknar höger ben. Men det är inget som hindrat utan jag kör helst manuella bilar iaf. Har blivit stoppad ett par gånger av polisen men det är knappt att de har kommenterat det, verkar inte som de bryr sig om att läsa villkoren...

/R
    Kör du med protes då?
    För att göra start i backe med ett ben låter avancerat

Mvh,

Kleiv
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Imolarot
    Kör du med protes då?
    För att göra start i backe med ett ben låter avancerat

Mvh,

Jag har kört manuell bil med bruten fot. Ena gången var det vänsterfoten och vid ett annat tillfälle var det högerfoten. Vid start så använder man bara handbromsen. Inte det enklaste men det går :-)

utilisateur enregistré monologiks avatar
    Namn
    Marcus L
    Reg.datum
    feb 2007
    ok!
    Tack för alla svaren, grejjen är den att tjejjen inte tror att hon någonsin kommer att lyckas lära sig växla....
    nu är hon inne på det här med automat-kort, vilket jag INTE rekomderar, när man e en fullt frisk människa och inge speciella svårigheter med någonting.

Ska jag vara helt ärlig så kan jag erkänna att när jag var sisådär 16-17 var jag också var orolig för att aldrig lära mig växla...
    Men det gick ju över när man gav det en ärlig chans...

mvh marcus
    hej ken e blej!
    alive.se
    flickr

aug 2003
    Citat Ursprungligen postat av monologik
    ok!
    Tack för alla svaren, grejjen är den att tjejjen inte tror att hon någonsin kommer att lyckas lära sig växla....
    nu är hon inne på det här med automat-kort, vilket jag INTE rekomderar, när man e en fullt frisk människa och inge speciella svårigheter med någonting.

Ska jag vara helt ärlig så kan jag erkänna att när jag var sisådär 16-17 var jag också var orolig för att aldrig lära mig växla...
    Men det gick ju över när man gav det en ärlig chans...

mvh marcus
    men växla är ju inte 100% lätt när man börjar köra, så enkelt är det ju, därför tar man lektioner? Mitt största problem när jag hade halkkörning strax efter jag börjat övningsköra hos trafikskolan, var inte den hala biten, utan att lyckas koppla på ettan så jag ens fick bilen i rörelse..
    Så hälsa henne att det är ett vanligt "problem" och att resten av zatzy säkert kan stämma in i att dom heller inte var världsmästare på att växla innan dom övat lite först
    zatzy.com | user

Temporary Allowed
    Namn
    Ronnie Palm
    Reg.datum
    sep 2003
    När jag tog körkort övningskörde jag i 4a steg.

Steg 1: tomt industriområde med automat, för att få in känslan på att styra och känna vart man har bilen, lite lättare konkörning pysslade vi också med.
    Steg 2: samma område men med manuell och få träna mycket start och stop och accelerera upp till 50 och hitta 1,2,3,4.5, sen slalom igen
    Steg 3: trafik landsväg, för att gå in i byn och småköra lite och tillslut i bostadsområden, allt med automat, för att slippa tänka på det och igen lära sig känna bilen.
    Steg 4: The Real Deal, manuellt och ut och surra överallt.

Funkade klockrent för mig, tack och lov att vi hade en bil med automat också, tror det var jättebra övning, helst som det var en 740 automat och en 850 manuell så bilarna kändes väldigt lika i storlek och placering.

Tar man det bara lungt och ger det TID så tror jag det inte är så svårt alls. Men sen är det väl så att vissa kanske får det svårare med simultanförmågan när de ska göras under press (andra trafikanter, någon som sitter brevid etc etc?)

Minns då att det kändes mer avslappnat för min egen del när jag hade lappen i hand och fick köra utan någon som satt brevid för att bedömma ens "fel"..
    Turbolagg är en dålig start på dagen....

Hjärtar HuddingeKustoms mulls avatar
    Namn
    Philip S
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Frilansfotograf
    Citat Ursprungligen postat av monologik
    ok!
    Haha, tjejer som alltid pikar oss killar om vår dåliga
    simultanförmåga. Det är ju bara trycka ner en pedal,
    flytta en spak och släppa upp pedalen igen - i stort
    sett. Kanske går att köra upp med en SMG-låda om
    det krisar? ; )

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här