Resultat 1 till 8 av 8
    Registered User
    Namn
    Thomas L
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Dagdrömmare

Lustig oljetryckslampa

Oljetryckslampan på bruksbilen (Mitsubishi Galant) har fått för sig att börja lysa ibland. Men det konstiga är att den bara lyser när jag bromsar. Vid acceleration eller vanlig körning lyser den aldrig.
    Oljenivån är normal men det ska väl inte ha med det att göra ändå, oljenivå-lampan lyser inte.

Vad kan det vara?

Abuser DeJis avatar
    Namn
    Daniel Johansson
    Reg.datum
    jan 2003
    ursäkta om det är en förolämpande fråga, men det är inte bromsvätskenivålampan du tittar på? ^^
    Sitter det en oljetryckslampa och en oljenivålampa på en Galant? Du "tappar" oljetrycket när du bromsar?

Kan ju vara kabeln som glappar, annars är det tryckkontakten som är trasig och när du bromsar så kortsluter den. Koppla ur kabeln ur kontakten och se om problemet ändå uppstår (kan ju vara kortis i själva kabelpiskan).

Hjälper det, byt tryckkontakt. Hjälper det inte (och det verkligen är oljetryckslampan som lyser ) så börja kolla på kabelpiskan efter skador eller liknande.

Om du bytt oljetryckskontakt och det ändå blir fel så kanske din oljepump är sliten. Vet inte när tryckkontakten varnar för lågt tryck i den där motorn, oftast är det sjukt lågt tryck (kring 0.4 bar) och då skulle nog motorn rasat för länge sen. Men audi t.ex har väl några tryckkontakter som varnar vid 1.4 bar och sen en till vid 0.9 eller nåt.. då har man ju iaf kanske en liten chans att fixa problemet, till skillnad från en fin liten lampa som lyser för att berätta för dig att motorn är körd.

Registered User
    Namn
    Jerry
    Reg.datum
    apr 2007
    Oljenivån är låg så när du bromsar trycks oljan fram i motorn och lampan tänds..??
    tror du ser skillnad på oljenivå och bromsvätskelampan??

såå fyll på olja till rätt nivå så är ja säker på att ditt problem försvinner illa kvickt...
    hänt ett par gånger på mina bilar
    Good luck

Registered User
    Namn
    Thomas L
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Dagdrömmare
    Lampan är en oljelampa som är röd, enligt boken är det oljetrycket. Hur lampan för bromsoljan (om det finns nån) ser ut har jag inte kollat.
    Oljenivån är som sagt normal, faktiskt lite över max-strecket t.o.m.

Registered User
    Namn
    Dr. Kenneth G.
    Reg.datum
    okt 2003
    Jobb
    Flyg
    Hur hart maste du bromsa for att lampan tands? Frikopplar du nar du bromsar?

Testa att lagga i frilage och bromsa med vansterfoten. Nar lampan tands sa gasar du till lite med hogerfoten. Om lampan slocknar sa vet du med storsta sannolikhet att det beror pa oljetrycket.
    This message was posted using 100% recycled electrons

Registered User
    Namn
    Thomas L
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Dagdrömmare
    Automatlåda så det är svårt att frikoppla. Händer inte vid varje bromsning utan lite hårdare, t.ex. inför trafikljus och stopplinjer. Gasar jag till så släcks lampan. Vid vanlig körning så tänds den aldrig.

Om det nu är oljetrycket, som lampan säger, vad ska jag göra åt det?

Registered User
    Namn
    Calle K
    Reg.datum
    mar 2003
    Inte spec svårt att frihjula en automatare... Ställ den i N-läget och bromsa järnet

Registered User
    Namn
    Dr. Kenneth G.
    Reg.datum
    okt 2003
    Jobb
    Flyg
    Citat Ursprungligen postat av ThomasL
    ...Händer inte vid varje bromsning utan lite hårdare, t.ex. inför trafikljus och stopplinjer. Gasar jag till så släcks lampan. Vid vanlig körning så tänds den aldrig.

Om det nu är oljetrycket, som lampan säger, vad ska jag göra åt det?
    Oljetrycksgivaren verkar ju iaf. reagera pa andringar i trycket.

Fragan ar om det ar sensorn som ar kass eller om det ar oljepumpen.

Tickar motorn lange nar du startar bilen efter att den har statt ett par dagar? Det tyder pa dalig pump.

Om det ar lattatkomligt sa kan du montera bort oljetraget och rengora det samt pickupen om det har slaggat igen.
    This message was posted using 100% recycled electrons

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här