Resultat 1 till 7 av 7
    Registered User
    Namn
    Mats
    Reg.datum
    dec 2004

Clio; ryckig gång, kraftlös

Hejsan,

Min mormors Renault Clio har helt plötsligt börjat gå väldigt dåligt. Den känns helt kraftlös, går ojämt och hackligt, har väldigt låg och orolig tomgång och dör lätt vid rödljusen.

Bilen är en -01 med 3300 mil på mätare som har varit inne hos Volvo 4-5 gånger för att byta tändspolar när den betett sig på likande sätt tidigare. Jag har dock provat att ha igång bilen och dra ut kablarna till spolarna en för en, och ingen av dem verkar vara trasig.

Jag har även provat att byta tändstiften utan resultat.

Kan det vara LMM som har gått? Jag ska prova att dra ur den imorgon då det blir ljust igen. Om det inte är den, vad kan det då vara?

Tack på förhand!

Registered User
    Namn
    lasse t
    Reg.datum
    jun 2005
    garantera en spole om den går ojämt på tomgång
    skruva los dom och lyft upp dom så ser du vilken som inte funkar....(bättre än att rycka kablarna)
    om den går bra på tomgång men e kraftlös så kan det vara kablaget mellan gaspedal o motor rums matta.....

Registered User
    Namn
    Mats
    Reg.datum
    dec 2004
    När man kollar på de gamla stiften så ser de okej ut, om spolen hade dött så hade väl stiftet varit blött?
    När jag kopplar ur kontakten vid trottelhuset så blir det ingen skillnad, vad borde det betyda?

Registered User
    Namn
    lasse t
    Reg.datum
    jun 2005
    trror fortfarande på spolarna byter sådana i parti o minut håller knappt runt hörnet

RACERBULLN VolvoV70s avatar
    Namn
    Daniel P
    Reg.datum
    jun 2004
    Jobb
    VOLVO
    Det är spolarna. nu har dom kommit i ett nytt utförade. Om stiften ser bra ut, då är det överslag i en spole.
    VOLVO V70 -98
    VOLVO 740 -88 AVSTÄLLD
    Alfa 75 V6 *SÅLD*
    Alfa 164 V6 *SÅLD*

Registered User
    Namn
    Patrik B
    Reg.datum
    mar 2004
    Som någon tidigare skrev, spolarna går i parti och minut på de bilarna. Vad har du för motor?

Om det inte är någon tändspole skulle det kunna vara MAP-sensorn, om den motorn du har är bestyckad med en sådan. Den går att felsöka med en voltmeter.

/pb

Registered User
    Namn
    Mats
    Reg.datum
    dec 2004
    Jag hade inne bilen på diagnos hos en lokal fristående verkstad och det visade sig vara spjälllägesgivaren som hade gett sig. En ny kostar 1800 kr på Bilia! Så det blir till att ringa runt på måndag och skaffa en begagnad

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här