Löda ihop kylare?
Resultat 1 till 12 av 12
    Registered User
    Namn
    Richard Jonsson
    Reg.datum
    maj 2003

Löda ihop kylare?

Tjenare i min griffin kylare är det hål i en cell mitt på kylarn. Kan man inte löda ihop den med vanligt lödtenn och en lödpenna?
    Borde ju funkar om man smälter in tenn i cellen och ltie runt om den?
    Tacksam för svar!

5,0 V8 Opel Commodore Husse1s avatar
    Namn
    Hans Carlsson
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Driver egen fordons verkstad.
    Om det är en mässings kylare så går det, men det krävs lite mer än en lödpenna.
    Rengör ordentligt och använd minst en 70Watts lödkolv och ett lite tjockare lödtenn (det som brukar finnas på t.ex. OK funkar).
    Slipa med ett fint papper och rengör med t.ex. thinner, sen är det bara att löda.
    Se mitt projekt:
    http://www.zatzy.com/showthread.php?t=224071

Projekten sponsras av.
    Hasses Mek & Svets

Registered User
    Namn
    Richard Jonsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Njaa det här är aluminium.. Funkar det inte då eller? Vad händer om man försöker.. Sätter sig inte löd tennet eller?
    Tack för svaret!

Olles Murmelpaj nova383s avatar
    Namn
    Anders E
    Reg.datum
    jul 2006
    Jobb
    Lekledare. Råttborstare
    Tror inte det är nån hit att försäla med lödten på aluminium. Men det finns nåt som heter "alutite" som borde funka att laga med. har dessutom lägre smälttempratur än själva aluminiumet så det blir lite lättare att hantera.

12år på Zatzy! MrTurbos avatar
    Namn
    Pelle A
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    KK Service, Årets verkstad
    Jag använde en "lödpenna", drivs med cigtändargas. Kan man får bra värme med...
    Ford Mustang -67
    Saab 9-3 SC -06
    Årets verkstad: KK Service

Registered User
    Namn
    Richard Jonsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Ok tackar så mycket för svaren. Nu vet jag lite vad jag ska göra.
    Kom på en sak till.. Kan man inte vika ihop cellen och pressa ihop ändarna och försöka få tätt där istället?
    Ingen här som kan laga min kylare?

Registered User
    Namn
    Rasmus P
    Reg.datum
    jan 2005
    jag har hört att man använder silverlod till kylare eller är det fel ?
    www.Teambad.se
    Hemsidan är under uppbyggnad

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Citat Ursprungligen postat av Ballfroog
    jag har hört att man använder silverlod till kylare eller är det fel ?
    Det är matrealet i kylaren som bestämmer vilket tillsatsmatreal som används vid lödning. Med silverlod så krävs det hög temp så den är inte lämplig för kylare då man riskerar att smälta tennet som den troligen är lödd med från början. Gäller om det är "plåt" gavlar och koppar paket. Men det kan ju funka till att löda i anslutning för givare eller liknande.

Är det Alu så ska den lödas med liknande matreal.

Will work for racefuel Mr Mopars avatar
    Namn
    Micke R
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av Camaro 69
    Med silverlod så krävs det hög temp så den är inte lämplig för kylare då man riskerar att smälta tennet som den troligen är lödd med från början.
    Det trista med Griffin är ju att de är epoxylimmade istället för svetsade som de dyrare kylarna (BeCool, Ron Davis)...

Nu har jag ju inte sett hålet men skulle det inte funka med lite AB-epoxy att smeta på, efter att du tömt kylaren och den är torr naturligtvis.
    Elvis, here I come!

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Citat Ursprungligen postat av Mr Mopar
    Det trista med Griffin är ju att de är epoxylimmade istället för svetsade som de dyrare kylarna (BeCool, Ron Davis)...

Nu har jag ju inte sett hålet men skulle det inte funka med lite AB-epoxy att smeta på, efter att du tömt kylaren och den är torr naturligtvis.

Förstog nästan det och va inne på epoxi jag oxså. Så det kan nog vara ett alternativ. Lite synd bara om man kladdar på något för att sedan senare försöka löda om epoxin inte vart bra. Det lär ju då bli svårt att få fäste i en lödning eller åtminstånde rejält försvårande med rengöringen. Men är inte hålet rejält stort och man är nogran med rengöringen runt och i hålet så funkar nog epoxin bra.

Registered User
    Namn
    Richard Jonsson
    Reg.datum
    maj 2003
    Det jag gjorde var att jag åkte ner till OKQ8 som f.ö.v är min favvo butik, och köpte en speciell epoxy för att laga sprickor i aluminum alla typer av rör som det går vatten i. Sprickan va ju lixom avlång så jag tog flacktången och pressade ihop den och slipa med smärgelpapper. Blåste sedan rent med tryckluft och så på med quikleen. Sen var det bara och gegga på den där smeten. Jaa det blev snortätt tappade inget vatten alls, en så länge iallafall.
    Tack för alla svaren!
    Mvh/Richard

Aldrig nöjd.. Prulles avatar
    Namn
    Jimmy L
    Reg.datum
    nov 2005
    Lödde igen kylaren på enduron med vanligt tenn och gasolbrännare, när jag rammlat ocen cell läckte längst ner vid kanten.
    Tror den är i aluminum, den blev tätt iallafall. Tror iof den är pressad och inte lödd från början

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här