Resultat 1 till 11 av 11
    Nasty RS N.i.S.M.os avatar
    Namn
    Victor A
    Reg.datum
    jan 2004

Vart sitter termostaten på Golf 2 gl?

Ska byta termostat pga att fläkten går hela tiden=icke tillräckligt varm motor.

Någon som vet var termostaten sitter på en VW Golf 1.8i -90 ?
    Citat Ursprungligen postat av Kenni Visa inlägg
    När det gäller siffror så väljer jag alltid ut dom bästa siffrorna, jag har ju tjatat om det tillräckligt för att det inte ska behöva upprepas mer?

www.KudoZ.se sir_Daniels avatar
    Namn
    Daniel Landström
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    officer i flottan
    följ övre kylarslangen till ett runt hus i aluminium där under sitter termostaten.

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av sir_Daniel
    följ övre kylarslangen till ett runt hus i aluminium där under sitter termostaten.

nej.. inte på golf..

där sitter termostaten i pumphuset, två skruvar underifrån.. följ nedre kylslangen!
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

www.KudoZ.se sir_Daniels avatar
    Namn
    Daniel Landström
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    officer i flottan
    aha.... rätt fast tvärt om :P

Namn
    Victor A
    Reg.datum
    jan 2004
    Tack för svaren, uppskattas !
    När det gäller siffror så väljer jag alltid ut dom bästa siffrorna, jag har ju tjatat om det tillräckligt för att det inte ska behöva upprepas mer?

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av N.i.S.M.o
    Ska byta termostat pga att fläkten går hela tiden=icke tillräckligt varm motor.

Någon som vet var termostaten sitter på en VW Golf 1.8i -90 ?
    Det jag markerat i rött förstår jag inte riktigt.....

Om termostaten är kass så den inte öppnar ordentligt så kan motorn överhettas, men kylfläkten torde i dessa fall inte gå hela tiden.

Om termostaten öppnar för mycket, så lär inte motorn nå rätt temperatur nej. Men då borde inte kylfläkten gå hela tiden heller, för om motorn inte blir riktigt varm så är ju kylvattnet heller inte riktigt varmt. Och då kyls det ju ner lätt av kylaren och då en ev. termobrytare till en elfläkt normalt sitter på kylarens utående anslutning, så borde inte fläkten gå hela tiden, om ens över huvud taget?

Så, hur är det egentligen, eller har jag missat nåt?

KTL

Namn
    Victor A
    Reg.datum
    jan 2004
    Citat Ursprungligen postat av KTL
    Det jag markerat i rött förstår jag inte riktigt.....

Om termostaten är kass så den inte öppnar ordentligt så kan motorn överhettas, men kylfläkten torde i dessa fall inte gå hela tiden.

Om termostaten öppnar för mycket, så lär inte motorn nå rätt temperatur nej. Men då borde inte kylfläkten gå hela tiden heller, för om motorn inte blir riktigt varm så är ju kylvattnet heller inte riktigt varmt. Och då kyls det ju ner lätt av kylaren och då en ev. termobrytare till en elfläkt normalt sitter på kylarens utående anslutning, så borde inte fläkten gå hela tiden, om ens över huvud taget?

Så, hur är det egentligen, eller har jag missat nåt?

KTL
    Såhär är det: Motorn når inte sin temp ordentigt, om jag då slår av fläkten på 0 och sätter på full värme får jag upp tempen till typ 100 grader, vilket är för mkt. har jag full kyla och kupefläkten på så går även motorfläkten, termostaten sköter väl ändå när kylfläkten går igång och inte går igång?
    Tempen ligger hela tiden 10-15 grader mindre än vad den skall göra, då med kupé fläkten på.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Såhär är det: Motorn når inte sin temp ordentigt, om jag då slår av fläkten på 0 och sätter på full värme får jag upp tempen till typ 100 grader, vilket är för mkt. har jag full kyla och kupefläkten på så går även motorfläkten, termostaten sköter väl ändå när kylfläkten går igång och inte går igång?
    Tempen ligger hela tiden 10-15 grader mindre än vad den skall göra, då med kupé fläkten på.

Men hu..... Detta var nog den rörigaste förklaringen jag någonsin fått....

Jag vet inte om du blandar ihop nåt eller vad, men det du beskriver är inte normal funktion på grejorna, och inte vid fel på dem heller.

Om termostaten öppnar för mycket så får motorn svårt att nå rätt arbetstemp. Med värmefläkten pöå får den ännu svårare att nå arbetstemp.

Om termostaten inte öppnar mycket nog, så får motorn lätt för hög temperatur. I det läget kan man hjälpa motorn att inte bli överhettad så lätt genom att slå på full värme och värmefläkten på fullt.

I ditt fall så verkar det ju bli nästan tvärt om, vilket är märkligt.

Termostaten normalt inget med kylfläkten att göra. Elektrisk kylfläkt styrs oftast av en termokontakt på kylarens utgångstank eller på kylslangen tillbaka till motorn.

Remdriven kylfläkt är antingen fast på en axel, eller kan variera i varvtal med hjälp av en viskokoppling.

Det jag undrar är om du kanske säger termostat men menar termokontakten för kylarfläkten?

KTL

Namn
    Victor A
    Reg.datum
    jan 2004
    Alltså, det jag menar är att om jag har fläkten PÅ så har den svårt att nå arbetstemp.
    Då är jag ute och cyklar när det gäller termostaten isåfall?
    Det jag menade med att få upp värme fort var :avstängd fläkt och full värme på reglaget, då stiger motortempraturen snabbare än med fläktreglaget påslaget, och i mitt fall så blir motorn överhettad om jag stänger av fläkten och slår på värmereglaget på fullt.

Nej jag menar inte termokontakt utan termostaten.

Det jag har fått förklarat för mig är: Om inte tempraturen är normal, alltså för hög eller för låg, så bör termostaten bytas, antog att fläkten hade något med termostaten att göra eftersom att tempen i motorn ändras pga hur jag har värme/fläktreglagen i bilen.

Registered User lillbjorkens avatar
    Namn
    Jimmy B
    Reg.datum
    jun 2006
    Alltså, det jag menar är att om jag har fläkten PÅ så har den svårt att nå arbetstemp.
    Då är jag ute och cyklar när det gäller termostaten isåfall?
    Det jag menade med att få upp värme fort var :avstängd fläkt och full värme på reglaget, då stiger motortempraturen snabbare än med fläktreglaget påslaget, och i mitt fall så blir motorn överhettad om jag stänger av fläkten och slår på värmereglaget på fullt.

Nej jag menar inte termokontakt utan termostaten.

Det jag har fått förklarat för mig är: Om inte tempraturen är normal, alltså för hög eller för låg, så bör termostaten bytas, antog att fläkten hade något med termostaten att göra eftersom att tempen i motorn ändras pga hur jag har värme/fläktreglagen i bilen.
    Ok! Kan försöka ge min förklaring på detta problem...

1. Kylfläkten på kylaren styrs via en givare PÅ kylaren (termokontakt) resten kan du lista ut själv...
    Går fläkten är de varmt just där!

2. Termostaten sitter i samma hus som vattenpumpen på din bil alltså på den NEDRE slangen från kylaren. Den öppnar när motorna har nått drift temperatur (ca 90grader)

3. För att de hela systemet måste fungera måste det vara cirkulation i hela systemet med hjälp av vattenpumpen...
    Fungerar inte vattenpumpen så samlas allt de varma vattnet högst upp i kylsystemet och då hjälper inte kylfläkten på kylaren eftersom vattnet inte cirkulerar.

Så mitt tips till dig är att kolla vattenpumpen och att vattnet cirkulerar i systemet...

Hoppas du löser ditt "vatten" problem!
    /J
    Riktiga karlar kommer på bredden!

/P Björk

Namn
    Victor A
    Reg.datum
    jan 2004
    Citat Ursprungligen postat av lillbjorken
    Ok! Kan försöka ge min förklaring på detta problem...

1. Kylfläkten på kylaren styrs via en givare PÅ kylaren (termokontakt) resten kan du lista ut själv...
    Går fläkten är de varmt just där!

2. Termostaten sitter i samma hus som vattenpumpen på din bil alltså på den NEDRE slangen från kylaren. Den öppnar när motorna har nått drift temperatur (ca 90grader)

3. För att de hela systemet måste fungera måste det vara cirkulation i hela systemet med hjälp av vattenpumpen...
    Fungerar inte vattenpumpen så samlas allt de varma vattnet högst upp i kylsystemet och då hjälper inte kylfläkten på kylaren eftersom vattnet inte cirkulerar.

Så mitt tips till dig är att kolla vattenpumpen och att vattnet cirkulerar i systemet...

Hoppas du löser ditt "vatten" problem!
    /J

Tack för hjälpen lillbjorken!
    Nu bör mina problem snart vara lösta förhoppningsvis.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här