Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 29
    .. nu med körkort igen :) PointMans avatar
    Namn
    P-H Gustavsson
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    HP teknikerapa

Konvertera MPH till KM/H

Tjenare.

Går det att konvertera hastighetsmätaren på en US bil från MPH till KM/H?

Har en Eagle Talon på G som är en USA import, besiktningen gillade inte MPH tydligen.

a = f / m Maschs avatar
    Namn
    Magnus S
    Reg.datum
    jan 2004
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Bara att fixa en ny skala. Går säkert att göra med lite kreativitet och en bläckstråleskrivare...
    -= Fairlady Z32 TwinTurbo =- | -= Nissan Z-club Sweden =- | -= Oderint dum metuant =-

Namn
    P-H Gustavsson
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    HP teknikerapa
    Citat Ursprungligen postat av Masch
    Bara att fixa en ny skala. Går säkert att göra med lite kreativitet och en bläckstråleskrivare...
    Ok, Är det så enkelt? Inget skillnad i skalan mellan MPH och KM/H.

Så... hm... svårt att förklara... om mätaren går upp två cm från 0 så är det samma hastighet oavsett det står MPH eller KM/H?

För i såfall kan jag bara plocka hastighetstavlan från en svensk Eclipse och sätta dit.

Bättre en fot i skon än.. Ilopers avatar
    Namn
    Per Jonsson
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    engineer
    Ja det borde gå att byta hasighetsmätartavla, eller kanske tom hela huset.

100mph motsvarar ca 160kmh, och dessa två värden borde vara vid samma mätarutslag, dvs vid samma vinkel.

Är du säker på att det ej finns km/h med på tavlan i bilen, det är ganska vanligt på nyare bilar att de har dubbla skalor.

/Per
    Mer är bättre

Registered User THOSEDs avatar
    Namn
    Thomas S.
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av PointMan
    Ok, Är det så enkelt? Inget skillnad i skalan mellan MPH och KM/H.

Så... hm... svårt att förklara... om mätaren går upp två cm från 0 så är det samma hastighet oavsett det står MPH eller KM/H?

För i såfall kan jag bara plocka hastighetstavlan från en svensk Eclipse och sätta dit.
    Han menar nog att "om mätaren går upp två cm från 0" och det stod 25 MPH där innan så får du istället skriva 40 KM/H på osv.

Ung & Dryg.
    Namn
    Peter F
    Reg.datum
    mar 2005
    Jobb
    Bankrånare ;)
    Brukar inte de flesta amerikanska bilarna ha KM/H med små siffror innanför de stora med MPH?
    "En renrasig homosapiens, en härförare, en titan, kort och gott en Göteborgare"

Rallye.... Forss avatar
    Namn
    Markus F
    Reg.datum
    apr 2001
    1 mph = 1.6034 km/h
    Golf Rallye - defined in Germany - refined in Sweden

Namn
    P-H Gustavsson
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    HP teknikerapa
    Det finns dubbla skalor, problemet är bara att för att den skulle gå att besiktiga så har förra ägaren täckt över huvudskalan så man bara ser den lilla skalan med KM/H.

Det går att byta enbart hastighetstavlan, det vet jag. Men det jag menar är det rätt hastighet i KM/H om jag byter till en tavla med denna skala. Ska kolla om 100MPH och 160MPH är på samma ställe. Blir till att googla

Miljömördare
    Namn
    Bob E.
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    Chaufför
    Eller så gör du som 95% av alla andra importbilsägare gör... Tar reda på vad 30, 50, 70, 90 och 110 är i mph och klistrar dit lappar utanpå hastighetsmätaren. Det duger tydligen enligt SBP :-)
    "Do I look like a goddamned Nazi?" I said. "I'll have a natural American car, or nothing at all!" -HST

www.gettorq.com SVTCOBRAs avatar
    Namn
    Erik C.
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Speedshop ägare och driftsansvarig
    Det måste vara en oehört nitisk besiktingsman för att reagera på det där. Jag har t.o.m registreringsbesiktat bilar både med enbart mph och även med dubbla där jag har tejpat över mph. Har aldrig hört en kommentar om det! Jo föresten, den gången jag reg-besiktade med tejp över mph så var det besiktningsmannen själv som gav mig tejpen
    Torq
    Operations Manager
    Miami, Florida
    Följ oss på Facebook! Klicka här!
    Tel: +1561-635-7941 E-Mail: erik@gettorq.com

Registered User eberlunds avatar
    Namn
    Henrik Eberlund
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    Pool- & Spatekniker
    Det står bara att den mest tydliga skalan som syns ska vara i KM/H sen hur du löser det är ditt problem.

Mest tydliga kan vara att man har större siffror på Km/heller att man tejpar för MPH skalan.
    Missa inte min projektråd
    Sponsorer: Solfilmsmontören, OCL Brorssons

Registered User
    Namn
    Thomas A
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av PointMan
    Det finns dubbla skalor, problemet är bara att för att den skulle gå att besiktiga så har förra ägaren täckt över huvudskalan så man bara ser den lilla skalan med KM/H.

Det går att byta enbart hastighetstavlan, det vet jag. Men det jag menar är det rätt hastighet i KM/H om jag byter till en tavla med denna skala. Ska kolla om 100MPH och 160MPH är på samma ställe. Blir till att googla
    Detta tycker jag inte ska behövas för jag vet att det går att besikta med dubbla skalor.
    OFF TOPIC IS GREAT!
    http://www.zatzy.com/showthread.php...03&page=1&pp=20

bigmac
    Guest
    kravet på dominerande skala finns inte längre för moderna bilar typ 80 och framåt. Har du dubbla skalor är det bara att köra, även om Mph är den större.

Namn
    P-H Gustavsson
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    HP teknikerapa
    Så här har förra ägare gjort för att den skulle gå igenom besiktningen:

Vet inte vad det är de har gjort, om de målat över eller bara täckt över MPH.

Men eftersom det går att byta enbart hastighetstavlan på bilen, kan jag byta till en tavla med KM/H och kommer den visa rätt hastighet i KM/H?

4krafs rule!
    Namn
    Roger B
    Reg.datum
    jan 2005
    www.blackcatcustoms.com

Du kan beställa till din specifika bil med KM/H eftersom han även gör till Kanada bilar där de har KM.Har handlat av honom förr och han har bra kvalitet, snabb service och fina tavlor.
    2,4 GDI Galant kombi -1999 ( till salu)
    2,0i SAAB 900 -1997 ( till salu)
    855 T5 1994 på ingående

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här