Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
    Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin

Måste man byta en knarrande drivknut?

Har precis köpt en Primera -98.
    Vänster drivknut knarrar lite ibland (vid stora rattutslag). Måste den bytas eller kan det räcka med att rengöra och fetta in igen?
    Hur länge kan den funka om jag inte gör nåt? Går det köra några 100mil innan den rasar ihop totalt?

Däckslitare
    Namn
    Lars J
    Reg.datum
    aug 2005
    Svårt att säga när man inte kan lyssna själv!
    Ny damask och fett kan göra saken bättre, ljudet kan till och med försvinna helt, men har den väl börjat knaka så är den dålig!
    Knakar det inte så mycket går det att köra med den, men jag skulle rekommendera dig att byta så fort som möjligt. Den kommer inte gå igenom besiktningen om den knakar!

Registered User
    Namn
    Max r
    Reg.datum
    okt 2005
    Brukar funka utmärkt att fetta in den å det som du sa men man ska kanske inte vänta för länge utan försöka få det gjort så fort det går....rasar ju inte så där på en gång men man räddar mer utav den.

Mvh Max

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Den knarrar lite när jag svänger tvärt, främst åt höger med lite gaspådrag. Första gången jag hör en knarrande drivknut så för mej är det väldigt svår att avgöra hur illa det är.

Frågan är vilket alternativ jag ska välja:

1) Trycka in lite nytt fett nu i samband med påläggningen av vinterhjulen (blir inget finmek eftersom jag inte har garage)

2) Lite seriösare trycka bort damasken och rengöra så gott det går och sen fetta in på nytt.

3) Köra så länge det går och sen fixa fram en ny drviknut framåt våren sommaren när man har lite mer tid.

Registered User
    Namn
    Max r
    Reg.datum
    okt 2005
    Kör på alternativ två för då kan du klara dig i flera år till,jag har gjort det på ett flertal bilar och vet av andra som gjort det med.

Mvh Max

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Citat Ursprungligen postat av pontiacsse
    Kör på alternativ två för då kan du klara dig i flera år till,jag har gjort det på ett flertal bilar och vet av andra som gjort det med.

Mvh Max
    Skönt att höra!

Då kan jag alltså behålla den gamla damasken? (de är ganska nya, vid besikningen 2005 var de nämligen kassa och nu är de hela)
    Kan jag behålla den gamla klämman (det är väl nån for av stålband som håller fast damasken i båda ändar) eller ska man fixa en ny?

Registered User
    Namn
    Max r
    Reg.datum
    okt 2005
    Är de gamla klämmorna okej så damasken sitter bra med dem så är det bara att låta de va kvar.
    Jag har tagit och satt bundband/stripes när de varit dåliga och de har funkat bra.

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Citat Ursprungligen postat av pontiacsse
    Är de gamla klämmorna okej så damasken sitter bra med dem så är det bara att låta de va kvar.
    Jag har tagit och satt bundband/stripes när de varit dåliga och de har funkat bra.
    Vanliga plastband alltså? Håller verkligen det?
    Isf kan jag ju utan problem göra om det till våren igen för att vara på den säkra sidan.

Registered User
    Namn
    Max r
    Reg.datum
    okt 2005
    Ja det blir inte så dtor belastning på den så tar man ett par och drar till ordentligt så har det funkat för mig men vill du va helt säker så ta bättre band om nu inte de gamla funkar.

Ja jag har hört att flera verkstäder bara gör rent å fyller på fett när man betalar för byte....*trist*...men det visar ju att det funkar bra med bara fett.

Oberoendeberoende
    Namn
    Oskari J
    Reg.datum
    jan 2006
    En drivknut kan knaka och låta och leva jävel ett bra tag innan det blir okörbart. Har varit med om att hela drivaxeln föll ur knuten och kulorna hamnade på marken. Men då hade det dragits mycket släp och körts med minst ett par månader.

För att garantera en längre livslängd, kan du ju försöka undvika stora gaspådrag och skarpa svängar samtidigt.

Registered User
    Namn
    hhh
    Reg.datum
    jan 2006
    personligen byter jag knutarna när dom börjar knacka, dumt att snåla sen står man där helt plötsligt..

AUDIofil
    Namn
    Magnus Haraldsson
    Reg.datum
    nov 2004
    Jobb
    maskinställare
    Hade en rätt knackig knut på min bil, efter ett tiotals mil körning på grusväg med trasig damask.
    Bytte damask och fett och sen gick den rätt många tusen mil utan problem, det var min första bil så ni kan ju gissa hur den kördes........ ( bilen gick till skrot utan knutbyte)

Detta var alltså en Audi 100 1.8 från 1987 med 34-35k mil på mätaren innan skrot.

Registered User
    Namn
    Jesper G
    Reg.datum
    feb 2006
    Jobb
    Taxi driver
    håller nästan med MAG här.
    Har en polo cl 80:a
    Den har rullt nästan 28000 mil nu.
    Jag har alltid kört hårt. o min drivaxel med knut på höger sida e så pass dålig att det räcker att man ska köra iväg ( lungt ) ibland så knackar de o bankar hela tiden. så byt damask o fett o kör.
    Ford Focus St 170 - Projekt

Volvo 244 - Vinterbil

// Gottiz

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Citat Ursprungligen postat av Jepplund
    håller nästan med MAG här.
    Har en polo cl 80:a
    Den har rullt nästan 28000 mil nu.
    Jag har alltid kört hårt. o min drivaxel med knut på höger sida e så pass dålig att det räcker att man ska köra iväg ( lungt ) ibland så knackar de o bankar hela tiden. så byt damask o fett o kör.
    Hade nog tänkt behålla damasken eftersom den uppenbarligen är bytt för mindre än 2 år sen.

Bilen i fråga har gått drygt 15k mil (enligt mätaren iaf) och lite längre än så tycker jag att en knut borde hålla.

Trodde att knutarna skulle vara relativt fyllda med fett, men klämde lite på den aktuella knuten och den verkar helt tom.
    Så helt klart kommer jag testa rengöra och trycka in nytt fett!

Tacktack!

e30 user Icees avatar
    Namn
    Jonas S
    Reg.datum
    okt 2003
    Klassiker fel på Primera att drivknutarna går, 15k mil så har den hållt länge. Dom brukar går nån stans var 10k mil. Dyra som fasiken är dom också.
    Byt den, dom far direkt sedan, polarn snålade in första gången drivknuten började knäppa lite, försökte fixa med nytt fett. De slog tvärstopp några mil senare och det kan jag garantera inte är roligt.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här