Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
    Original är mäktigt
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Läkare

sotiga tändstift!?

Besiktningen sa:

CO 2500: 0,5
    HC: 191

När jag nu kollade stiften så visade det sig att dom va svarta, bilen har även kännts lite seg ibland. Den är lite trögstartad dessutom.

Allt detta tyder väl på för fet blandning. Men jag vet inte var jag ska börja leta. Har inte haft bilen jättelänge och jag vet inte riktigt vad(om något) som är gjort med den förutom att den har race-kat.

Problemet är att jag vart bortrest i ett par veckor nu å inte hunnit kolla på det och nu har jag ombesiktning imon å körförbud är ju jävligt segt. Nu har jag slängt på ett par fräscha platina stift jag hade hemma och tankar runt 50% E85 så får man be till gudarna att det kan lösa värdena så man kommer igenom men man vill ju åtgärda problemet... Va har ni för idéer? Var ska jag börja leta?

MVH / Peter
    855 T5 -95 -RIP-
    V40 2.0T -99 -SÅLD-
    V70 B5204T5 -05

fyra röda ringar... Philip Thulins avatar
    Namn
    Philip T
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Elmontör
    akta dig med för mycket etanol i tanken, då blir värdena FÖR bra å du får nerslag på det istället...

Original är mäktigt
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Läkare
    jasså, kan man få nedslag på det? Nåväl... nu har jag tankat så jag ligger på runt 50% och med tanke på hur värdena såg ut innan så tror jag inte att dom bli "för" bra.

Inga idéer om hur jag ska börja felsöka den för feta blandningen? Nån tyckte jag skulle kolla bränbsletryck... hur gör jag det bäst?

MVH
    855 T5 -95 -RIP-
    V40 2.0T -99 -SÅLD-
    V70 B5204T5 -05

fyra röda ringar... Philip Thulins avatar
    Namn
    Philip T
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Elmontör
    hade problem att min 740 drack soppa som en törstig kamel i öknen, dvs runt 2,5 liter milen blandat...

Bytte bränsletrycksregulatorn och fick sänkt förbrukning till 1,7 blandat, så där kan du ha en grej å kolla.
    Min drar fortfarande för mycket för å va normalt, så stiften e svarta ändå för mig, men bränsletrycket kan mycket väl vara en grej som strular för dig!

Original är mäktigt
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Läkare
    tillbaka från SBP nu igen... värdena är i stort sätt oförändrade trots nya stift och 50% E85! Surt sa räven...

ska kolla bränsletryck nu... sen får man se hur man ska fortsätta. Alla tips är välkommna!

Nytt luftfilter
    Fräscha stift (än så länge)
    855 T5 -95 -RIP-
    V40 2.0T -99 -SÅLD-
    V70 B5204T5 -05

Registered User
    Namn
    Dr. Kenneth G.
    Reg.datum
    okt 2003
    Jobb
    Flyg
    Vad ar det for bil?
    This message was posted using 100% recycled electrons

Original är mäktigt
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Läkare
    Citat Ursprungligen postat av Segelflygarn
    Vad ar det for bil?
    855 T5

ll
    ll
    ll
    ll
    V
    855 T5 -95 -RIP-
    V40 2.0T -99 -SÅLD-
    V70 B5204T5 -05

Registered User
    Namn
    Dr. Kenneth G.
    Reg.datum
    okt 2003
    Jobb
    Flyg
    Ar samtliga stift svarta eller bara nagra?

Original är mäktigt
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Läkare
    allihop... svarta som natten!
    855 T5 -95 -RIP-
    V40 2.0T -99 -SÅLD-
    V70 B5204T5 -05

bigmac
    Guest
    trasig luftmassemätare. ryck ur kabeln och ut och gasa. ryck ett stift och se hur det ser ut.

Bilmissbrukare
    Namn
    Magnus K
    Reg.datum
    okt 2001
    Läs felkoder istället för att bara gissa.
    Är lambdavärdet okay så gissar jag på katten, annars lambdasonden och/eller hål på avgasröret före sonden.

//Magnus
    "There are only three sports: bullfighting, motor racing, and mountaineering; all the rest are merely games."
    Ernest Hemingway

Original är mäktigt
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Läkare
    lambdavärdet är ok, i högsta laget men ok...

menar du att katten skulle va dålig eller igensatt? det kan ju förklara avgasvärdena men kan en kass katt göra att den går fett?

snackade med en snubbe som trodde att dom som bytt kamrem satt den ett hack fel så att det blir fel spel å därmed dålig förbränning.

Skulle gärna kolla felkoder men snubbarna nere på volvo e dryga som fan, d tar 2 sek men dom orkar inte trots att dom inte har nått å göra. Så ska man beställa tid hos deras fördiagnos-snubbe som har väntetid.

edit: kan tillägga att den baktände med 50% E85 när man varvade upp å släppte om det tillför något. kan det tyda på det som snubben sa med kamremmen - att det inte blir fullständig förbränning?
    Senast redigerat av scouhound den 2007-01-25 klockan 10:29.
    855 T5 -95 -RIP-
    V40 2.0T -99 -SÅLD-
    V70 B5204T5 -05

Registered User
    Namn
    Dr. Kenneth G.
    Reg.datum
    okt 2003
    Jobb
    Flyg
    Om du har hogt lambda ( >1) med de avgasvardena sa maste det vara avgaslackage - fixa det forst. Be en kamrat halla en trasa for avgasroret nar motorn gar pa tomgang samtidigt som du kryper under bilen och lyssnar.

Original är mäktigt
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Läkare
    ombes blev inte inskriven (snubben va hygglig å jag slapp betala) så jag har inga papper på den men jag har för mig lambdan låg på 1.001.

En liten läcka (går inte att höra nått) kan väl inte förklara att den går segt/tungt, e svårstartad å att stiften sotar till?? eller...

MVH
    855 T5 -95 -RIP-
    V40 2.0T -99 -SÅLD-
    V70 B5204T5 -05

Registered User
    Namn
    Dr. Kenneth G.
    Reg.datum
    okt 2003
    Jobb
    Flyg
    Om lackaget ar efter lambdasonden sa paverkar det inte motorn oht. Problemet ar att sadana avgaslackage strular till det for avgasmatningen vid slutroret sa man inte riktigt vet vad som hander i motorn.

Katten tror jag inte det ar fel pa, inte med de ovriga motorstorningar du har. En i ovrigt frisk motor som gar fetare och har forhojt HC och CO upplevs som battre, inte samre.

Om problemen uppstod precis efter kamremsbyte sa later en felkuggad rem som en ganska sannolik forklaring.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här