Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
  1. #1
    Hellboy
    Guest

    Går dåligt på tomgång, Golf II, 1.8

    Tja,
    Har tomgångsbekymmer med golfen. Den startar, men går ruskigt illa på tomgång, oavsett om motorn är kall eller varm.
    Tändstift (orginal) och tändkablar är bytta. Fördelaren ser bra ut. Bränslefilter och luftfilter bytt. Tändstiften har en tendes att bli sotiga har jag märkt. Har felsökt Idle Switch Control Valve och bränslepump, de verkar fungera.

    Felet började helt plötsligt.

    Någon som har några ideer?

    Motorkod: RP
    Centralinsprutning

    Skulle vara evigt tacksam om någon golfguru kunde komma med några bra tips. Få jag inte ordning på den så står jag utan bil 1 jan då min nuvarande vinterbil får körförbud. :-(

  2. #2
    Celica Gt-Four ST185
    Namn
    Emil S
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Ludvika
    Inlägg
    106
    Någon vakumslang som har gått sönder så att den drar tjuvluft ?

  3. #3
    Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Ö-bo
    Jobb
    Bilmekaniker
    Inlägg
    1 475
    kolla vakuum slangen som kommer från brosmkraftöfrstärkaren en 90graders böj som bruakr gå sönder.
    dock bruakr bilen gå på 3cyl mest hela tiden då..
    Mvh Christoffer

  4. #4
    Semla
    Namn
    Fredrik N
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    3 028
    Förmodligen det gammla vanliga...förgasarfotspackningen. Alltså packningen mellan centralinsprutningen och insuget.
    Ja försäker oppa heder å samvete att oppgiftera ovaför vaa rekti å sann!!

  5. #5
    FARBROR GeddaNs avatar
    Namn
    Fredric J
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    over there
    Jobb
    SVW
    Inlägg
    2 186
    Citat Ursprungligen postat av NordlanderUmeå
    Förmodligen det gammla vanliga...förgasarfotspackningen. Alltså packningen mellan centralinsprutningen och insuget.
    låter troligast vicka lite på på insprutnings enheten (ser ut som det e en förgasare) dör bilen då e det den

  6. #6
    Hellboy
    Guest
    Tack för alla svar. :-)

    Fråga dock; Om den nu drar tjuvluft, borde den då inte få för mycket luft i förhållande till soppa? Jag syftar på att tändstiften ser ut som skit.

    Myhran:
    Den gick faktiskt på 3 cylindrar med tändstiften från Biltema. Lyfte jag tändhatten till cyl3 så gick den precis lika dåligt som innan. Det t.o.m. sipprade upp bensin där tändstiftet satt. Efter jag bytte till orginal så hållet det åtminstone tätt.

    Vakuumslangen som kommer från bromskraftförstärkaren, hur lokaliserar jag enklast den? Har ingen aning om var bromskraftförstärkaren sitter.

  7. #7
    Allvetare Catos avatar
    Namn
    Cato A
    Reg.datum
    maj 2002
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 130
    Citat Ursprungligen postat av Hellboy
    Vakuumslangen som kommer från bromskraftförstärkaren, hur lokaliserar jag enklast den? Har ingen aning om var bromskraftförstärkaren sitter.
    Bakom bromsvätskebehållaren ser du en svart rätt stor sak, tror nog det är den han menar. Och på den sitter det en slang som brukar gå till insuget på motorn.

    Hittade en bild lite snabbt, dock inte från en golf, men du ser nog vilken det är (slangen på bilden är inte ditsatt på insuget)

  8. #8
    Hellboy
    Guest
    Har kollat alla slangar och allt verkar helt.

    Jag lossade även kåpan ovanför centralinstprutet och kunde se hur spridaren stänkte bensin på gasspjälet vid tomgång. Svårt och säga om det sprutade mer än normalt. Imorgon tänker jag se om det efterdroppar när jag stänkt av motorn, glömde kolla detta idag.

    Med kåpan av så var faktiskt tomgången helt normal, men så fort man monterar dit kåpan så luften måste dras genom filtret så gick den sämre igen.

    Så här står det i Haynes Service and Repair Manual
    The electrical signals which determine the fuel injector opening duration are calculated by the Electronic Control Unit (ECU) from information supplied by its network of sensors. Fuel pressure is regulated mechanically. The signals fed to the ECU include the
    following:

    a) The engine coolant temperature
    b) The engine speed and crankshaft position
    - from the distributor
    c) The position of the throttle valve plate -
    from the throttle position sensor
    d) The oxygen content in the exhaust gases
    - via a sensor (Lambda probe) in the
    exhaust manifold
    Using the information gathered from the
    various sensors, the ECU sends out signals to
    control the system actuators as required.


    a. Tomgången är lika kass oavsett om den är kall eller varm, så denna tror jag inte är fel.
    b. Fördelarlocket och rotor ser ut att vara bra skick.
    c. Denna platta verkade gå emot vid tomgång, ska testa lite mer med denna imorgon.
    d. Hurvida lambdan fungerar har jag ingen aning om. Vet något vilka värden den bör ligga inom?

  9. #9
    Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Ö-bo
    Jobb
    Bilmekaniker
    Inlägg
    1 475
    lambdasonden arbetar bara när motorn är varm och då ska dne börja gå dåligt när den är varm isf.
    men lambdan ska pendla mellan 0-1 volt i prinsip dett amed varm motor och kabeln ihop.!

    Mvh Christoffer

  10. #10
    Registered User Scorpios avatar
    Namn
    Rolf S
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Gävle
    Jobb
    Tekniker
    Inlägg
    182
    [QUOTE=Hellboy]Har kollat alla slangar och allt verkar helt.

    Kolla slangen som går från bromsservot, den är av en sorts hårdplast ca 10 mm. i dia. Där den är ansluten till insuget sitter en liten slangbit böjd i 90 grader, ca 6-7 cm lång. Den brukar spricka/gå sönder i underkant. Sätt fingret där när motorn går på tomgång, så hör du om den piggnar till.

    Är det så illa som du oxå skriver att en cylinder inte fungerar kan det vara knas på någon lyftare, eller tändkabel, kanske?
    TÄNDSTIFT - Istället för viagra.

  11. #11
    Hellboy
    Guest

    Tack för alla tips!

    Citat Ursprungligen postat av Myhran
    lambdasonden arbetar bara när motorn är varm och då ska dne börja gå dåligt när den är varm isf.
    men lambdan ska pendla mellan 0-1 volt i prinsip dett amed varm motor och kabeln ihop.!

    Mvh Christoffer
    Grejjen är att sista gången jag körde bilen en längre sträcka (4mil) så gick den jävligt kass frammåt slutet, den hackade och dog så fort jag släppte gasen. Sedan dess har jag inte varmkört den.
    Förresten kommer en trasig lambda trigga en felkod? Den gula engine lampan lyste sporadiskt under den sista långa resan.

    Citat Ursprungligen postat av Scorpio
    Kolla slangen som går från bromsservot, den är av en sorts hårdplast ca 10 mm. i dia. Där den är ansluten till insuget sitter en liten slangbit böjd i 90 grader, ca 6-7 cm lång. Den brukar spricka/gå sönder i underkant. Sätt fingret där när motorn går på tomgång, så hör du om den piggnar till.
    Jag vet vilken du menar. Ska kolla detta imorgon.

    Är det så illa som du oxå skriver att en cylinder inte fungerar kan det vara knas på någon lyftare, eller tändkabel, kanske?
    Alla cylindrar gick sedan jag bytte tändstift och tändkablar.

  12. #12
    Hellboy
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Myhran
    kolla vakuum slangen som kommer från brosmkraftöfrstärkaren en 90graders böj som bruakr gå sönder.
    dock bruakr bilen gå på 3cyl mest hela tiden då..
    Mvh Christoffer
    Den verkar hel.

    Dock kan jag bekräfta att bilen fortfarande går på 3 cylinder, trots byte av tändkablage och stift. Det är tredje cylindern från vänster som inte vill gå. Den har gnista och bränsle så jag vet i fasiken varför den inte vill gå.

  13. #13
    Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Ort
    Ö-bo
    Jobb
    Bilmekaniker
    Inlägg
    1 475
    har du riktigt med komp på den cylindern då?
    är gnistan lika stark på den cylindern som på dem andra..
    om de är just den cyl den inte går bra på verkar ju konstigt då skulle jag säga som dem andra om du nu inte redan kollat och vickat på förgasarfotspackningen?
    antingen har du ett vakucum läckage eller så finns de ingen komp där om du får både bränsle och gnista!

    Mvh Chrsistoffer

  14. #14
    SoMMaR Fickiss avatar
    Namn
    Niclas Fix
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skärholmen
    Inlägg
    549
    Tomgånsmotorn, samt slangarna till den. Min strulade, hade samma "syndrom"..
    Tänk logiskt =)

  15. #15
    FARBROR GeddaNs avatar
    Namn
    Fredric J
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    over there
    Jobb
    SVW
    Inlägg
    2 186
    insugpackning. ha motorn igång och kör lite stargas vid insuget går den upp i tomgång kan den va kass startgas kan du ju köra på alla slangar oxå så vet du om det e lekage

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här