Hur gör man en framhjulsinställning?
Resultat 1 till 8 av 8
    Registered User
    Namn
    David Johansson
    Reg.datum
    maj 2004

Hur gör man en framhjulsinställning?

Första halkan, det är då man alltid klantar sig.
    Spällde in lite för hårt i en trotoarkant med ena framhjulet när man skulle leka så nu behöver jag en framhjulsinställning. När ena hjulet står frammåt står andra lite lite vinklat och styrningen är välldigt välldigt spännande.
    Är det svårt att göra själv, har inte så stor lust att lägga ut pengar på den skrothögen? Hur går man till väga?

Bilen är en rwd toyota starlet.

Saab 9-5 TCR DrRocks avatar
    Namn
    Oscar Rydsjö
    Reg.datum
    okt 2005
    Såhär brukar göra, vet itne om det finns lättare sätt men det fungerar. Du behöver två "linjaler" (raka plankor med uttag för däcken), tummstock, fyra plastdunkar och ett graderat vattenpass alt. vattenpass och trigonometri.

Placera bilen i våg, lägg små träbitar under varje hjul tills du har rätt höjd.

Kolla så hjulen pekar rakt fram.

Lås ratten och lägg "linjalen" mot fälgsidan. Använd dunkarna som stöd för linjalen. Sedan justerar du tills linjalen är parall mot bilens mittlinje.

Camber.

Om du har ett graderat vattenpass är det inte svårt. Se till att vattenpasset ligger paralellt mot fälgsidan. Justera tills du har rätt vinkel.

Om du inte har detta kan du använda ett vanligt vattenpass och vanlig hederlig trigonometri. Om du vet hur många grader cambervinkeln ska vara så är principoen den att du ska göra en kloss som du lägger på ovansidan på fälgsidan som gör att vattenpasset är lodrätt när du har fått rätt antal grader.

Ta fälgens höjd gånger cos(cambervinkeln) gånger tan(cambervinkeln) så har du tjockleken på den kloss som du ska lägga på fälgsidans ovansida (bxcos(V)xtan(V)=a). Sedan justerar du cambern tills vattenpasset är i lod. Om du inte vet hur man räknar ut kan jag göra det åt dig.

//Oscar

Registered User
    Namn
    David Johansson
    Reg.datum
    maj 2004
    Oj, nu blev det seriöst
    Camber och då struntar jag nog i, bara jag får hjulen att peka rakt fram samtidigt så är jag nöjd.
    Men jag hänger fortfarande inte med på vart jag ska lossa för att kunna ställa hjulen rätt.

Men bra skrivet iaf, har jag kanske användning av nästa gång jag ska göra det seriöst. Nu är det bara vinterhäcken det gäller så det är inte så noga.

Namn
    Oscar Rydsjö
    Reg.datum
    okt 2005
    Det gör du på styrstaget.

Kan berätta hur man gör för caster och toe in/out med om det skulle behövas. Lycka till!

//Oscar

Registered User
    Namn
    David Johansson
    Reg.datum
    maj 2004
    Är det alltså någonstans på den här du menar jag ska lossa ngt? Vart?
    Denna tillhör dock min capri men antar att det ser ungefär likadant ut på starleten.

http://img120.imageshack.us/img120/6851/p1010030pa0.jpg

Namn
    Oscar Rydsjö
    Reg.datum
    okt 2005
    Här gör man det. Lossa bultarna och skruva på stagen.

//Oscar

Ps. Är det du som är Wipe på Capriforumet? Ds.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Registered User
    Namn
    David Johansson
    Reg.datum
    maj 2004
    Snygg bild men du ska inte skriva sånna där dumheter :P
    Jo, det är jag som är wipe på capriforumet. Mitt forum liksom

Registered User
    Namn
    Henrik M
    Reg.datum
    dec 2004
    funkar helt ok för en "skrothög" med måttband. mät mot fälgkanten så långt bak du kommer åt och sen så långt fram du kommer åt och jämför måtten. står det rakt.. ja.. då borde det ju vara samma mått. men var noga med att bilen står på plant underlag. står bilen ojämt så kommer det bli helt knaas

brukar även behövas att man rullar bilen lite fram och tillbaka och mäter igen efteråt för se hur det blev.
    hoppsan.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här