Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Simon C
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    39

    högerstyrd till vänsterstyrd

    att konvertera en högerstyrd bil till vänster (tänkte mest på toyota supra då) är det dyrt? kan vilken firma borde kunna göra det? vilken typ av folk borde man se efter...

    och vad skulle det kunna kosta?

  2. #2
    chef The-Kids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Gävle
    Jobb
    Rock Blaster
    Inlägg
    988
    Supramannen Racing - Swedens Number One Import Car Tuner! där finns info om vad som krävs / behövs bytar för att ändra från höger till vänster, blir aldrig riktigt 100 och kostar mer än d smakar,

    kan du inte acceptera höger styrning så köp en vänster styrd direkt

  3. #3
    Örebro Team Powerlifting Erikssons avatar
    Namn
    Martin Eriksson
    Reg.datum
    sep 2001
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    3 202
    håller med jesper, är du inte sjukt kunnig, och har en krockad vänsterstyrd bil att plocka delar från är du rätt stekt, kommer kosta dig lika mycket extra som om du hade köpt en vänsterstyrd direkt.

    testa på att köra en h-styrd först, det går hur bra som helst.
    Lamborghini Countach replika, under konstruktion!
    Ford 32 Roadster

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Henrik S
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Hemma
    Inlägg
    1 154
    Hör med PB-Z...

  5. #5
    Mera mos. sl00ps avatar
    Namn
    Markus C
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    902
    Hej,

    Det blir billigare att införskaffa sig en vänsterstyrd från början.


    Här klipper jag in en text lotuspojken skrivit;

    Några exempel.

    Torpedväggen maste bytas helt, ta ur den gamla punktsvetsa i den nya, ska göras ordentligt, det är ju trots allt en viktig del i chassiet, framförallt vid en eventuell krock exempelvis.
    Sedan ska ju allt runtomkring göras fabriksmässigt, rostskydd, bullerdämpning, malning med mera.

    Sedan torkarna och platen under vindrutan., samma sak där, byta platen, svetsa och böka, nya prylar rostskydda med mera.

    Elsystemet är annorlunda pa en jap spec, hela inredningens kablar är ju pa fel sida. Köpa nytt eller begagnat fran usa eller skroten.
    Motorns kabelhärva är ju ocksa kortare, det syns om man tittar ner pa torpedväggen pa en konverterad bil om kabelstammen gar runt bakom motorn och ner framför/ovanför fötterna, finns ett speciellt hal pa torpedväggen, snikkillarna brukar göra ett hal bakom motorn och dra in kablarna där för att placera ECU under värmpaketet, ingen rolig palcering och svart att komma at med mera.
    Andra sätt jag har sätt är att
    helt enkelt kapa kablarna och löda pa förlängningar, helt sjukt jobb. bristande kvalite kan ge upphov till roliga el fel i framtiden.
    Den sista varianten är att köpa ett helt elsystem fran en LHD bil, tyvärr sa passar inte den bolt on i en J-spec bil da bland annat sensorer, map VS Maf är annorlunda sa da blir det hur som helst en del massa extra jobb och en del omlödningar för att fa det hela att fungera.

    J-spec saknar ju ocksa exempelvis farthallare, om den finns nu kan man ju nästan utga fran att den är pabyggd.

    AC systemet är ju helt annorlunda nya rör, kondensor, kylare, värmepaket AC kontrollers med mera maste bytas, dessa prylar är inte gratis. och du kan helt enkelt inte använda nagot av det gamla, om du inte är en höjdare pa att förlänga aluminium rör och kröka över dom till andra sidan, det gar jag har sett det i real life.
    Polaren till mig som byggde om sin fick ocksa en mindre chock när han hade förlängt AC kontakterna i J-spec elsystemet, till andra sidan, da LHD elkontrollen, den som man vrider och styr tempen med har samma elkontakt pa baksidan som LHD men har andra placeringar i kontakten sa den fungerade helt enkelt inte. da fanns det 2 alternativ 1 löda om kablarna, det är ca 30-40 kablar som sitter fel, J-spec elschema är svara att utläsa med tanken pa de japanska hieroglyferna eller att bygga om panelen sa att kontrolen blir spegelvänd. det blev senaste versionen, ser lite skumt ut men fungerar.

    Styrningen är ju ocksa felvänd, tillsammans med alla rör och slangar till servostyrningen, det gar och modifiera delarna, men det blir liksom inte fabriksmässigt. En snubbe hade bytt styrväxeln mot en fran en BMW, det gick bra tills han började svänga och styrstagen tog i däcken. Da började dom svetsa om det hela och tillslut funkade det, men knappast bra gjort om inte livsfarligt Det enda rätta är nya eller beggade delar.

    Styrningen av blinkers med mera är ocksa felvänd, blir till att köpa nya eller leva med det, byter du far du dra om elen där ocksa.

    Pedalerna gar faktiskt att böja till, men det blir rätt tajt och dom hamlar i lite konstigt läge. Nya pedalställ är svindyra.

    Kopplings cylindern och bromscylindern ser likadana ut, men tyvärr har Toyota lagt utgangarna pa fel sida, gar att fixa men ser lite skumt ut.

    Sedan maste man köpa alla bromsrör alternativt att göra nya, tänk pa att alla clips och fastsättningar, gummigenomföringar skyddsplast mot nötning ska halla resten av bilens liv. Jobbigt och vara utan bromsar i 300Km/h

    Airbag saknas i J-specen fram till 96. Fragan är hur man gör om man ska stoppa i Airbags, Här nere har alla helt enkelt skitit i det. Fragan är hur dom har gjort pa exempelvis denna bil. Har dom monterat i hela elsystemet inklusive de 2 airbagsarna i ratten och i instrument panelen och sensorerna som löser ut dom? Hur vet man att man inte far en airbag i skallen lite plötsligt? Detta jobb är ju lite delikat liksom.
    Eller tog man snikversionen och bara la i Airbagarna i halen för att det ska se snyggt ut? Det finns INGA LHD supror utan airbags. sa natt maste man stoppa i halet.

    Stolarna skiljer med tanke pa att elstyrningen bara finns pa förarsidan.

    det skiljer en hel annat med sa det är lätt att en konvertering kan bli cirkus.

    I mina ögon, jag har själv en J-spec och jag har tillgang till Estnisk arbetskraft a la 15 SEK i timmen sa lönar det sig ALDRIG att konvertera en bil om man i stort sett inte far den VÄLDIGT billigt eller tar genvägar i processen.

    Supra delar blir aldrig billiga.
    Supra MKIV.
    Eurospec, 6sp.
    Säljes.

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Simon C
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    39
    där ser man, får man väl börja samla pengar redan nu. tackar för info!

  7. #7
    2JZ-GTE Björcks avatar
    Namn
    Peter Björck
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Västra Å
    Jobb
    Flygmekaniker
    Inlägg
    753
    Hittar man ett billigt objekt som man kan ta alla delar ifrån och om man kan göra jobbet själv kan man tjäna endel på det.


    The-Kid: Att det alldrig blir riktigt 100 som du säger tycker jag är fel.
    Ofta kanske det inte blir det men...
    Det kan till och med bli bättre än orginal. Använder man bara orginaldelar och att man är noggran så går det.
    Har märkt själv att det är svetsfel(porer) i svetsarna på vissa ställen och sen så brukar ju inte kittning och sånt se så snyggt ut, lack på ställen som dom inte har kommit åt på, så man kan göra detaljerna finare.

    Men det är ju alldrig en orginalbil lite liknande som många gamla bilar som renoveras till "orginaskick" så kan dom ofta vara finare än vad bilen var från fabriken.
    Bränslespridare = BjpRace.se
    Supra Mkiv Busbil 8.82 267km/h
    Volvo 245 -75 2JZ-GTE

  8. #8
    Registered User
    Namn
    Alvin D
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Alinge Texas
    Inlägg
    695
    Jag tror, om du hittar en krockad Eu spec där torpedväggen,härvan och inredningen är intakt så kan du komma undan rätt "billigt". Vad kan en krockad EU spec kosta? 100k allt som allt?

    Menar, med vilken hand du ska blinka är det minsta att tänka på

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här