Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 41
    Opel Motorsport Maruders avatar
    Namn
    Robin B.
    Reg.datum
    apr 2005
    Jobb
    Lageransvarig

Köpa villa som ung, dumt?

Jag har börjat klättra på väggarna här, är brutalt less på att bo i lägenhet. Bor nu i en bostadsrätt på 1 och ½ rum i enköping. Får ut kanske 300-350k för den, och då ska mor ha hälften då hon äger halva. Har tittat en del på villor i Söderhamn, hålorna runt uppsala (almunge, harbo, jumkil, österbybruk, örsundsbro o s v) samt hofors, man verkar kunna få en hyffsad villa med garage för runt 450-600k.

Är det en dålig ide att ta lån på säg 300-400k och köpa villa när man är 19 år? (blir sommaren/hösten 07 som jag köper i så fall) Flyttade hemifrån när jag var 16, så det är inget nytt att bo själv...

Vad kan man räkna med för månadsavgift i villa? Sophämtning, vatten+avlopp, el o s v... Jag antar att man bör ha ett litet kapital liggande som säkerhet om t ex pannan säger upp sig, hur stort bör kapitalet vara?

Något annat att tänka på? Jag är inte direkt ute efter nån villa i toppskick, utan kanske slitet bruksskick

mvh
    Alla intäkter av försäljningen går oavkortat till fördelningen av vinsten

Natually Aspired. ECM_Z28s avatar
    Namn
    Björn S
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Mekaniker
    funderar på ungefär samma sak.. men jag funderar nog på att vänta tills räntorna krashar.. hälre billig kåk med hög ränta än tvärt om.. kan bli dyrare än man räknar med..
    Citat Ursprungligen postat av solnaligan
    Inte nog med att "Publik Bilar/Mc" kör som Idioter på racen ....nu har Polisen börjat åxo ;)

If in doubt, flat out
    Namn
    Anders E
    Reg.datum
    okt 2002
    Citat Ursprungligen postat av Maruder
    Jag har börjat klättra på väggarna här, är brutalt less på att bo i lägenhet. Bor nu i en bostadsrätt på 1 och ½ rum i enköping. Får ut kanske 300-350k för den, och då ska mor ha hälften då hon äger halva. Har tittat en del på villor i Söderhamn, hålorna runt uppsala (almunge, harbo, jumkil, österbybruk, örsundsbro o s v) samt hofors, man verkar kunna få en hyffsad villa med garage för runt 450-600k.

Är det en dålig ide att ta lån på säg 300-400k och köpa villa när man är 19 år? (blir sommaren/hösten 07 som jag köper i så fall) Flyttade hemifrån när jag var 16, så det är inget nytt att bo själv...

Vad kan man räkna med för månadsavgift i villa? Sophämtning, vatten+avlopp, el o s v... Jag antar att man bör ha ett litet kapital liggande som säkerhet om t ex pannan säger upp sig, hur stort bör kapitalet vara?

Något annat att tänka på? Jag är inte direkt ute efter nån villa i toppskick, utan kanske slitet bruksskick

mvh
    Det är ju egentligen inte detta du frågar om, men min bror går i Jumkils skola och jag måste avråda dig från att flytta till de trakterna om du har för avsikt att bli far under den tid du bor där. Den skolan är nämligen inte mycket att hurra för
    Alla borde slippa köra Skoda...

SUPRA
    Guest
    Kapitalet ska räcka för att byta taket typ. Minst 100k enl. min mening, men det är valfritt

Registered User
    Namn
    André E
    Reg.datum
    jan 2004
    Jag köpte mitt hus för nästan miljonen utan att ha något tidigare sparande, tog upp det med bankgubben om han tyckte att vi var dumma som köpte hus utan att ha 100tusen sparade, men det tyckte inte han var något hinder, skulle något gå i sönder så kan man alltid låna till det också... :-)

Men självklart så är ett visst nödkapital guld värt när väl något går i sönder, å det gör det förr eller senare!! Har bott i huset i 1.5år nu å än så länge har det funkat fint!! :-)

Jag var 23år när jag köpte mitt hus!

Registered User
    Namn
    Dennis Furberg
    Reg.datum
    dec 2002
    Det skall gå sönder REJÄLT innan det kostar 100kkr att fixa det så att man klarar sig ett tag.

Ny takplåt t.ex. går inte på nått i närheten av 100000:- om man inte har ett fruktansvärt stort hus.

Panna däremot kan ju kosta lite om man nödvändigtvis skall ha en ny och inte klarar sig med en nästan ny från blocket. Men man får en REJÄL panna med installation för 100k.

Mustang driver JBAs avatar
    Namn
    Jonas A
    Reg.datum
    maj 2002
    En olycka kommer sällan ensam,så 100.000:- är inte fel att ha som buffert!
    Ford Mustang -70 Convertible
    Garaget

Bladerunner Chefen Alabamas avatar
    Namn
    Per J
    Reg.datum
    maj 2002
    100.000:- är säkert bra att ha som buffert men inte på något sätt nödvändigt...

Diversearbetare sechs avatar
    Namn
    Erik A
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Egen firma
    Ang. skola så är det inte på något vis så att alla skolor i hålor är dåliga, känner folk som tidigare har gått på Vänge, Vittinge, Ramsta och Rasbo skola och har inte hört något exeptionellt dåligt om dem.

Mvh
    Man kan inte få allt man vill ha här i världen... men det vore väl dumt att inte försöka!

If in doubt, flat out
    Namn
    Anders E
    Reg.datum
    okt 2002
    Citat Ursprungligen postat av carweb
    Ang. skola så är det inte på något vis så att alla skolor i hålor är dåliga, känner folk som tidigare har gått på Vänge, Vittinge, Ramsta och Rasbo skola och har inte hört något exeptionellt dåligt om dem.

Mvh
    Var det mitt inlägg du syftade på så har jag som sagt en bror som går i Jumkils skola så jag hör ganska mycket om hur den skolan "fungerar". Däremot menade jag inte heller att skolor i hålor generellt är dåliga
    Alla borde slippa köra Skoda...

c",)
    Namn
    Anders N
    Reg.datum
    maj 2005
    Vart i Söderhamn är d som du ahr kollat? =)

Trång jävla BMW... snoks avatar
    Namn
    Thomas S
    Reg.datum
    apr 2003
    Jobb
    Skorstensfejartekniker
    Mmm Hofors, det skulle jag nog avråda dig ifrån=)
    Maken till dött och tråkigt ställe får man nog leta efter, lika så jobb. ( Är född och uppvuxen där)
    Men visst, där får du en fin kåk för 400.000. Ett annat fint omr är Torsåker som ligger 1,5 mil utanför Hofors.

Men till grejen att köpa kåk, visst gör det.
    Får du lånet beviljat så borde du ha råd att bo där oxå.
    Har själv nyss köpt kåk för 600.000. Det kostar oss ca3000 i lån + ca 3000 i värme, el, sopor, vatten, avlopp, sopor.
    Har säkert glömt någon utgift =)

Vi hade väl ca 50000 som vi brännde på diverse NÖDVÄNDIGA saker när vi flyttade in.
    Bla. pelletsbrännare, kyl/frys, spis...
    Så nu får man börja skramla ihop lite igen.
    Anser inte att det är nödvändigt med ett JÄTTE kapitel bara för att man köper kåk, men det underlättar ju lite om det skulle bli nåt jättehaveri första åren.

Är man bara noga med att besiktiga huset innan köp så vet man ju skapligt vad som skulle kunna innebära kostnader dom första åren.
    Thomas

Namn
    Robin B.
    Reg.datum
    apr 2005
    Jobb
    Lageransvarig
    Citat Ursprungligen postat av carweb

Mvh
    Va? Vittinge skolan är inte mycket att hänga i julgran, känner flera som har gått där..

mvh

Namn
    Robin B.
    Reg.datum
    apr 2005
    Jobb
    Lageransvarig
    Citat Ursprungligen postat av Norde
    Vart i Söderhamn är d som du ahr kollat? =)
    Har inte vart och kollat på nåt hus där än, men detta är intressant: Annonsen kunde inte hittas | Blocket

mvh

Namn
    Robin B.
    Reg.datum
    apr 2005
    Jobb
    Lageransvarig
    Citat Ursprungligen postat av snok
    Mmm Hofors, det skulle jag nog avråda dig ifrån=)
    Maken till dött och tråkigt ställe får man nog leta efter, lika så jobb. ( Är född och uppvuxen där)
    Men visst, där får du en fin kåk för 400.000. Ett annat fint omr är Torsåker som ligger 1,5 mil utanför Hofors.

Men till grejen att köpa kåk, visst gör det.
    Får du lånet beviljat så borde du ha råd att bo där oxå.
    Har själv nyss köpt kåk för 600.000. Det kostar oss ca3000 i lån + ca 3000 i värme, el, sopor, vatten, avlopp, sopor.
    Har säkert glömt någon utgift =)

Vi hade väl ca 50000 som vi brännde på diverse NÖDVÄNDIGA saker när vi flyttade in.
    Bla. pelletsbrännare, kyl/frys, spis...
    Så nu får man börja skramla ihop lite igen.
    Anser inte att det är nödvändigt med ett JÄTTE kapitel bara för att man köper kåk, men det underlättar ju lite om det skulle bli nåt jättehaveri första åren.

Är man bara noga med att besiktiga huset innan köp så vet man ju skapligt vad som skulle kunna innebära kostnader dom första åren.
    Men ligger inte hofors ganska nära falun? Där lär det väl finnas lite jobb?

3 papp i månaden eller år? Dum fråga kanske, men jag har ingen koll alls..

runt 50k i kapital är väl ungefär det jag har tänkt, då har man en grundsumma, och är det nåt stort som går åt helvette så får man väl låna till det.

Hur fungerar allt sånt här med besiktning och dålda fel och sånt?

mvh

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här