Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22
  1. #1
    Registered User
    Namn
    roger t
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    flygsfors
    Inlägg
    113

    Trimma Passat 1.8t-02

    Sitter å kikar lite på trim till passaten.
    Den är en ren familjebil så den ska inte gå på bana eller stripp.
    Tittade lite på BSR:s hemsida(en av flera)på vad man skulle kunna hitta på och det är en ren kostnadsfråga märkte jag.
    Vad ska man satsa på?
    Enbart ett chip,ca 8000kr?
    Lägga till ett avgassystem,ca 4000kr till?
    Redan i detta läget verkar passat gett upp när det gäller deras koppling som tydligen verkar vara en svag punkt på bilen.
    Enligt bsr på telefon så håller den inte mer än till ca200hk sen måste man byta.
    Hej å hå.. Där plussade vi på ca 7000kr till för koppling+ större spridare.
    -------------------------------------
    = ca18500kr
    Steg 1: 196hk/322Nm=7900kr
    Steg 2R:214hk/360Nm=18775kr

    Mycket pengar för 18hk extra!
    Min tanke var att köra ett mellanting,steg 1 plus ett avgassystem,hamnar på ca 11500kr,men håller kopplingen,och blir spridarna för små?

    Ni kanske har mycket billigare alternativ än det här,är bara så att jag är inte så bra på att söka efter sånt här på nätet.
    Vet ni billigare och rent av bättre alternativ,skriv ner det här tack!
    MVH/Roger

  2. #2
    Team STS xxx_lehegarats avatar
    Namn
    Daniel le Hegarat
    Reg.datum
    jun 2002
    Ort
    Skåne Län, Perstorp
    Jobb
    Verkstadschef
    Inlägg
    446
    Tyckte att 8000:- lät dyrt för ett chip. Hör med itsfun om dem kan chippa den kanske?

  3. #3
    Registered User
    Namn
    roger t
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    flygsfors
    Inlägg
    113
    Är visserligen deras PPC-box som kostar 7900kr.
    Smidigt att slippa ta ut boxen för omlödning,säkrare framförallt,men väldigt enkelt för bsr,en liten ppc-box,släng in programmet via datorn,inkassera 7900kr för minimalt arbete.
    Visst,jag förstår att dom måste ha lite pengar för utvecklingen,men den måste ha betalt sig för länge sen och ger nu duktig förtjänst.

  4. #4
    Eco boosted beaST gzeros avatar
    Namn
    Björn Ohlsson
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    In the middle of the south
    Jobb
    Chaufför
    Inlägg
    842
    Citat Ursprungligen postat av flygsfors
    Är visserligen deras PPC-box som kostar 7900kr.
    Smidigt att slippa ta ut boxen för omlödning,säkrare framförallt,men väldigt enkelt för bsr,en liten ppc-box,släng in programmet via datorn,inkassera 7900kr för minimalt arbete.
    Visst,jag förstår att dom måste ha lite pengar för utvecklingen,men den måste ha betalt sig för länge sen och ger nu duktig förtjänst.

    Du får väll behålla den lilla ppc saken. Så du själv kan ställa tillbaka bilen om du känner för det. Eller jag e helt ute och cyklar
    *varför gå när man kan köra*

    Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)

  5. #5
    Registered User
    Namn
    roger t
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    flygsfors
    Inlägg
    113
    Nä du har helt rätt. Man får behålla den,men den går bara använda på "min" bil,så jag kan inte sälja den vidare ifall jag inte vill ha trimmet kvar.
    Då tycke jag det är dyrt för en liten box..

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Johan S
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    350
    Bilsport hade en artikelserie för en tid sedan där de utvärderade olika effektökningsåtgårder. Detta gjordes på, om jag minns rätt, en Passat 1,8t. Det kanske kan vara en vägledning i vilka åtgärder som ger mest "bang per buck" och vilka eventuella svagheter modellen har gällande trimning.

  7. #7
    Eco boosted beaST gzeros avatar
    Namn
    Björn Ohlsson
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    In the middle of the south
    Jobb
    Chaufför
    Inlägg
    842
    Citat Ursprungligen postat av flygsfors
    Nä du har helt rätt. Man får behålla den,men den går bara använda på "min" bil,så jag kan inte sälja den vidare ifall jag inte vill ha trimmet kvar.
    Då tycke jag det är dyrt för en liten box..

    Ja visst det e ju rätt bra betalt för bara en liten dosa. Dom kunde ju ta samma som för vanlig chippning. typ 5000. Men en sak jag inte förstår. Det e hur det kan ta 6 timmar att chippa en bil. Det måste ju vara nått rätt väsentligt jag har missat. Eller

    Då menar jag vanlig chippning. Löda och sånt
    *varför gå när man kan köra*

    Fia med knuff är för små barn....Turboknuff är för dom stora pojkarna =)

  8. #8
    Nu med Aero Printscreens avatar
    Namn
    Martin M.
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 129
    Gör verkligen ett catback-system någon skillnad? Avgaserna är ju svalare ju längre bak man kommer, borde det inte ge mer att grova till det FRAMFÖR katten?

  9. #9
    chef The-Kids avatar
    Namn
    Jesper A
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Gävle
    Jobb
    Rock Blaster
    Inlägg
    988
    helt rätt printscreen, från katten o bakåt på en små trimmad bil gör bara skillnad på ljudet. bättre o satsa på en grövre dp

  10. #10
    har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    5 558
    Citat Ursprungligen postat av Printscreen
    Gör verkligen ett catback-system någon skillnad? Avgaserna är ju svalare ju längre bak man kommer, borde det inte ge mer att grova till det FRAMFÖR katten?
    Inte speciellt mycket mer. Kanske nån enstaka... Det är mer frontpipe/downpipe som ger något.

    Citat Ursprungligen postat av Soll
    Bilsport hade en artikelserie för en tid sedan där de utvärderade olika effektökningsåtgårder. Detta gjordes på, om jag minns rätt, en Passat 1,8t. Det kanske kan vara en vägledning i vilka åtgärder som ger mest "bang per buck" och vilka eventuella svagheter modellen har gällande trimning.

    Helt rätt. Dem hade någon serie med det i några nummer i somras.

    Där kan du nog hitta många tips som sagt..

  11. #11
    Registered User
    Namn
    roger t
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    flygsfors
    Inlägg
    113
    Finns det också..
    Downpipe+racecat=7000kr och 8hk till.
    Jag hittade den artiklen i Bilsport hos en kompis,har gått igenom den lite snabbt och det visade sig att det var igentligen en ganska tråkig bil att trimma pga. lättryckturbo.
    Rent krasst kan man säga att det som lönade sig var:
    Ett chip
    Ett avgassystem typ halvsats då det visade sig att orginal bromsade för mycket med två STORA dämpare storlek resväska.
    Sen var det inte mycket mer lönt att göra då turbon var den stora bromsklossen.
    Bilsport gick hela vägen och bytte:
    Intercooler
    avgassystem+downpipe med racecat
    Luftfilter
    Mappning
    Tror dom fick ut strax under 200hk på hjulen.

  12. #12
    Registered User
    Namn
    @di
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Överallt
    Inlägg
    287
    Kolla med motornord.se dem har gryma bolt-on-kits till din Passat.

  13. #13
    på norra sidan
    Namn
    Mats O
    Reg.datum
    aug 2002
    Ort
    Upplands Väsby
    Jobb
    Test förare.. =)
    Inlägg
    796
    typ 200 är väl vad passaten klarar av men som sagt sen ger ofta koppling upp efter en stund då den inte klarar av det.
    Men sen är det som många påpekat att mna måste byta mera saker.
    Menar intercoolern är ju mindre än den jag har på min brödrost.

    Du kan ju kolla på gtiklubben.nu
    Där finns massa kunniga om just VW och massa annat att läsa.
    Sen när man sitter och jämför firmor..då kan det bli långa diskussioner om vad som är rätt effekt siffror eller vilka som är bra och dåliga.

    Sen visst kan jag hålla med om att PPc:n verkar dyr men ja..tydligen finns det marknad för den.
    wanna be...
    www.dickolsson.com

  14. #14
    Registered User
    Namn
    roger t
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    flygsfors
    Inlägg
    113
    Kollat igenom Motornord.se och främst Gtiklubben..
    Motornord hade ju riktigt roliga saker till passaten,he,he,men det kostar också.
    Det var seriös trimning,kostar multum,men här byts det delar,inte chip.
    Gtiklubben var också intressant läsning.
    Sämre bil till att trimma fanns nog inte enligt dom,kopplingen gick ju att köra ner med orginalhästarna utan några större problem!
    Så ville man komma upp till ca 200hk så var det chip+downpipe,som var för liten orginal+intercooler,som var det ynkligaste dom hade sett+en ny koppling som orginal var det värsta dom hade sett..
    Summan av detta?
    En jäkla massa pengar och jobb..
    Bara att lägga ner det och lägga pengarna på att hitta en från början roligare bil,framförallt mer trimvänlig..
    Man skulle skrivit på när jag var och provkörde en Vectrakombi OPC:n häromveckan,,,fast där kom en gubbe in som hade kört ner kopplingen på en av opc-bilarna(vectrasedan opc,1500mil rasad koppling,inte dåligt!)

  15. #15
    168kmh på 201m :P
    Namn
    Fredrik Ståhl
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    1 968
    Du kan få köpa ett 470hk kit av mit ....komplett bolt on .

    MEN annars så är det enbart chip som gäller .
    Åk till Turbocenter så får du en firma som står bakom produkten och till ett bra pris .
    Bora Vr5 Turbo
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2287453

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här