Koppla in Generator.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
  1. #1
    Registered User 190racings avatar
    Namn
    Staffan E
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    808

    Koppla in Generator.

    Hur kopplar man in en vanlig bosch generator med tre anslutningar.

    En ut till batteriet såklart.

    Sedan så finns det två anslutningar med vad jag gissar är till laddningsrelät. Ska man koppla in + och - där? Alltså plus på den röda och minus på den blå. Har nämligen kvar orginal kontakten.

    mvh staffan

  2. #2
    Bensin i blodet Yaks avatar
    Namn
    Jakob T
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    nollåtta
    Inlägg
    1 869
    Det är en gammal rackare utan inbyggt laddrelä alltså?
    Kolla märkningarna på generatorn. B+ (brukar vara en rejäl skruvplint) till Batteri.
    Finns det bara en märkning och det står det D+ så har en inbyggt laddrelä och D+ ska gå till +12v via en glödlampa som är laddningslampan.
    Men om du inte har ett inbygt relä så ska dom två ledningarna som går ut heta DF och D+ på Boschstandard.
    Dom ska gå till ett externt laddrelä (har du inget kan du hämta ett på skroten från tex en gammal volvo 140).
    Laddrelät ska ha tre kontakter, DF, D+ och jord. (D+ ska du alltså även här dra till 12v via en glödlampa)
    Du ska alltså INTE koppla in + och - där, då lär den inte ladda.
    Kolla denna sida för en superbra beskrivning om hur gamla Boschsystem funkar.
    Bosch Charging systems
    got boost?

    Ge mej fri fart och fri bensin
    ett friare liv och en större maskin


    www.vinterbilscupen.se
    -- Stockholms största streetracecup?

  3. #3
    Registered User 190racings avatar
    Namn
    Staffan E
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    808
    Det är ifrån en Nissan s13 1990. Kanske inte är bosch ändå, har för mig att de stog bosch men såg inget nu..
    Jag va ute och läste på generatorn nu. Är inga märkningar alls
    Det ända jag kunde se va på själva modell skylten där stog det modell nr etc.
    Sen så va det en figur som såg ut som de två anslutningarna och så stog det L S
    Säger de dig något?

    mvh staffan

  4. #4
    Bensin i blodet Yaks avatar
    Namn
    Jakob T
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    nollåtta
    Inlägg
    1 869
    Hmm jasså en japps jaha
    Det är väl inte så vanligt att japanska bilar kör med Bosch-grejer, dom har väl egna inhemska tillverkare. Jag vet inte hur man kopplar dom, men det borde vara liknande system oavsett tillverkare.
    got boost?

    Ge mej fri fart och fri bensin
    ett friare liv och en större maskin


    www.vinterbilscupen.se
    -- Stockholms största streetracecup?

  5. #5
    mazda fantast eraezers avatar
    Namn
    Marcus S
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sthlm / Järfälla
    Jobb
    Student på KHT sedan hösten 2004
    Inlägg
    2 082
    något som skulle kunna underlätta för de som har koll är om du lägger upp en bild

  6. #6
    Lagom lönnfet zatzy user
    Namn
    Fredric D
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Visby
    Inlägg
    335
    Det borde vara Nippondenso-prylar? Allt japanskt i elektronikväg har en förmåga att vara mycket krångligare än tyskt dito ;D
    Toyota Starlet rwd

  7. #7
    RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Norrtälje
    Jobb
    Bilbärgare
    Inlägg
    10 298
    Garanterat NipponDenso.. sitter en multikontakt med flatstift....
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

    Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

  8. #8
    Moralkung
    Namn
    Linus F.
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    östersund
    Inlägg
    323
    Om jag minns rätt är det ett flatstift som är + och själva större kontakten är signalen, sen är jordningen direkt på skalet.

  9. #9
    Registered User 190racings avatar
    Namn
    Staffan E
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    808
    Citat Ursprungligen postat av leenuz
    Om jag minns rätt är det ett flatstift som är + och själva större kontakten är signalen, sen är jordningen direkt på skalet.
    Jag har kört ett tag med generatorns stora kontakt rakt till batteriet. Och de laddar men problemet är ju att den laddar hela tiden.. Kokar batteriet,

    Du vet inte hur man skall koppla in flat stiften?

    mvh
    staffan

  10. #10
    Registered User 190racings avatar
    Namn
    Staffan E
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    808
    Citat Ursprungligen postat av zerial
    Garanterat NipponDenso.. sitter en multikontakt med flatstift....
    vet du hur de stiften skall kopplas in? Måste jag ha externt laddningsrelä?

    mvh staffan

  11. #11
    Registered User 190racings avatar
    Namn
    Staffan E
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    808
    Citat Ursprungligen postat av eraezer
    något som skulle kunna underlätta för de som har koll är om du lägger upp en bild
    Ja ska försöka få upp en bild ikväll..

    mvh staffan

  12. #12
    Moralkung
    Namn
    Linus F.
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    östersund
    Inlägg
    323
    Citat Ursprungligen postat av 190racing
    Jag har kört ett tag med generatorns stora kontakt rakt till batteriet. Och de laddar men problemet är ju att den laddar hela tiden.. Kokar batteriet,

    Du vet inte hur man skall koppla in flat stiften?

    mvh
    staffan
    Det är ett inbyggt laddningsrelä. Jag ska kolla närmare idag på hur det ser ut, har en isärplockad generator liggandes.

  13. #13
    numera turbo ägare
    Namn
    Thomas J
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    solna
    Inlägg
    117
    Du har en Hitachi generator.

    L = Laddlampa
    S = Batteriavkänning, kopplas oftast genom tändning

    B+ = Kabel till batteri

    /Thomas
    vill du ladda mer?
    köp en kraftigare generator hos X-Parts. 08- 449 10 50
    www.x-parts.se

  14. #14
    Registered User 190racings avatar
    Namn
    Staffan E
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    808
    Tack för svaren!

    Jag har kopplat in generatorn nu, får inte laddlampan till att lysa. Har testat att byta plats på L och S kabeln. I ena läget ger generatorn 15,5v och i andra läget 14,2volt. Men lampan lyser inte, och vilospännigen är 12,8V på batteriet.

    De bör väll vara i det läget som är 14,2v?

    mvh staffan

  15. #15
    Registered User
    Namn
    Lasse L
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Vidsel
    Inlägg
    3 048
    Rimligtvis bör det vara det ja, det är för mycket med 15,5V.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här