Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 28
    Registered User Nille83s avatar
    Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    apr 2005

Får man inte parkera utanför ett hus?

Fick en lapp idag på bilen.

De ville att jag skulle sluta parkera utanför deras hus. När jag kom ut till bilen hade de ställt sitt släp 1 cm ifrån min bil.

Det jag undrar får man inte stå utanför någonhus? Det är asfallt där jag står och ingen uppfart eller parkeringsförbud.

Eurogruppe
    Namn
    Fredrik L
    Reg.datum
    dec 2005
    Så länge du inte blockerar nåt så ser jag det inte som några problem? Antagligen gnäller dom bara för att gnälla..

Registered User Peppe Ps avatar
    Namn
    Tommy Petersson
    Reg.datum
    nov 2002
    Det framgår inte om du står på en allmän väg eller på privat tomtmark...

Är det på privat mark utanför ett hus har de med all sannolikhet rätt att neka dig att stå där, är det på allmän väg gäller väl de vanliga reglerna med datumzoner och allt sånt, då kan de inte göra mer än klaga.

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Ja, den du. :)
    Citat Ursprungligen postat av Nille83

De ville att jag skulle sluta parkera utanför deras hus. När jag kom ut till bilen hade de ställt sitt släp 1 cm ifrån min bil.

Det jag undrar får man inte stå utanför någonhus? Det är asfallt där jag står och ingen uppfart eller parkeringsförbud.
    I 20 års tid, tills min mor och far flyttade från sitt hus har grannen mittemot alltid parkerat sina två bilar framför deras uppgång (till ytterdörren).
    De har alltid varit i vägen enl mina föräldrar, men det är inget olagligt i det.

så be dem dra åt he*vete med sitt släp, de kan jävlas med dig men inte göra något annat
    Självklart måste du se till att det är rätt antal meter från sådana där saker man inte får parkera nära, men att bara stå? Nä, fortsätt du

Btw, mina föräldrar pratade inte med dessa miffon till grannar....

Förargelseväckandekörstil Nisse Järnets avatar
    Namn
    Nisse J
    Reg.datum
    dec 2001
    Jobb
    Nätverkstekniker
    Varför står du inte utanför ditt hus?
    3:a USR 2007
    3:a Team Insane Racing 2007
    3:a Nattracet Cup 2008
    Finalist Nattracet Cup 2009
    4:a Norr vs Söder 2009
    http://www.pure-pf.com
    http://www.nordicmilitarytraining.se

Müllweisser mixboxs avatar
    Namn
    William M
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Datorer, Motorer
    En sak jag undrar, vad händer om man parkerar där man inte ens får köra? Alltså en skylt med en bil och en MC som är överstruken sen står det Gäller ej till och från fastighet någonting. För vi har massa problem med folk som inte fattar eller som inte orkar gå som ställer sig utanför huset så man inte kan köra förbi och in på tomten.

hastig.se Jani Hasts avatar
    Namn
    Jani Hast
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Verktygsmakare

Gör som jag.
    Parkera vinterbilen utan för och lossas inte om lappen.
    Sen när det finns många lappar på bilen så tar du med lapparna till dom som skrivit dom och frågar varför dom lappar din bil.

Jag fick till svar att man inte fick stå där och att det skulle bli parkerings förbud där.
    MEn då påpeka jag att det inte bar parkerings förbud där och det aldrig skulle bli det heller. =)
    //Jani Hast
    Golf Variant -03 "Bruksbil"
    http://hastig.se

Registered User
    Namn
    Niclas R
    Reg.datum
    jul 2003
    I villaområdet i Bålsta där päronen bor så får man parkera i högst 24h utanför på gatan.

Ring kommunen och fråga. Det är roligare att jävlas om man vet att man har rätt när grannen inte vet om det. :-)

Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    apr 2005
    Det är allmän väg och det blockerar inget.

Varför jag inte parkerar utanför min lägenhet är för att där alltid är upptaget.

Registered User
    Namn
    Hassan Hansson
    Reg.datum
    jun 2006

Perfekt, bara koppla på och åka iväg. Nu har du ett nytt släp. Grattis

Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    apr 2005
    Ska kolla imorgon när det är ljust ute så där inte är märke i min bil. Blir så sur, vill han nu inte ha min bil utanför där kan han prata med mig istället och absolut inte ställa sitt släp så jag knappt kommer ut.

Registered User
    Namn
    Kristoffer E
    Reg.datum
    jun 2005
    Jag är relativt säker (som i det hände en vän till en vän) att det är egenmäktigt förfarande att blockera parkerade fordon så att dom inte kommer ut, särskilt om man kan påvisa att en tvist har föregott händelsen. Kan ju vara värt att kolla upp i alla fall om du funderar på att jävlas tillbaka.

Air cooled rules! ClioSport172s avatar
    Namn
    Andreas N-J
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Nordic Controller
    Utan att verkar messerschmittig, och utan att veta eventuella "datumregler" för just denna väg...

Men normal kutym, i villa-områden, om man ställer sig på den allmän vägen, brukar ju vara att parkera fram för sitt eget hus, och lämna platsen framför sina grannars hus till deras förfogande. För t ex extra fordon som inte får plats på garageuppfarten, för besökande gäster etc.

Som sagt, det är väl vad den oskrivna regeln förespråkar.

Är det ett område med lite blandad bebyggelse, villor, lägenheter etc så är det ju lite svårare att applicera detta kanske. Då är det ju lite tough luck för din släpvagns-granne... :-)

Sen har du säkert trafikreglerna på din sida.

Sol, värme, semester, kan få folk att göra de mest konstiga saker. Troligtvis så har han retat upp sig på att du "snor hans plats" och vill väl "jaga bort dig" mha släpvagnsparkeringen och en massa lappar... ;-)

Hoppas det ordnar sig!

Mvh
    MB E220CDI Avantgarde 2007 - Familje-taxin... AMG wannabe...
    Kia Ceed 1,4ex 2010 - Silverpilen
    VW 1200 1962 Ragtop 2165cc

BMW
    Namn
    Johan Kampf
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Montör
    har samma grej här hemma...på vår sida av gatan är det marklägenheter, på andra sidan var det tidigare en äng, nu har det byggts hus där..innan husen byggdes parkerade alltid alla på den sidan av vägen, störde inte och hindrade inget...nu när husen är byggda så har jag fortsatt att parkera utanför (på den allmänna vägen, står inte ivägen för vare sig deras utfart eller brevlåda) och naturligtvis har detta inte uppskattats (dom nyinflyttade i det huset det berör har sagt till alla att dom inte vill att man parkerar framför deras hus)...vi har visserligen en parkeringsplats längre ner men den är nästan alltid fullpackad (inte nu på sommaren, men annars) med alla andras bilar.

Jag anser också det att sålänge som det är allmän väg och det inte råder park. förbud eller att du hindrar så är det fritt fram. Mina grannar har klagat och sagt att dom pratat med vaktmästare och alla möjliga, då har jag sagt "skicka hit han så jag får höra det från han" men det händer aldrig något mer, konstigt eller hur? jag har påpekat lugnt och sansat att sålänge det är allmän väg och jag inte hindrar dom eller står på deras tomt så tänker jag stå kvar där så länge som jag vill...sen har jag också sagt att om dom kan uppvisa lagfart eller liknande på att dom har köpt just den biten av vägen från kommunen så ger jag mig också

Visst kanske det kan tyckas onödigt, men har man rätt att parkera där så förstår inte jag varför man skall flytta på sig bara för att (i mitt fall) dom tycker att det är fult med bilar utanför deras hus...stör dom sig så på grannarna så kunde dom ju köpt hus på landet...

Namn
    Niklas L
    Reg.datum
    apr 2005
    Där jag står kan omöjligt vara deras tomt. Jag står ute på vägen, men det är meningen för vägen är så pass bred så bilar kan köra där utan problem ändå.

Ska bli roligt och se om han sätter lappar på andras bilar som står där också.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här