problem med hög co/hc
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    Registered User
    Namn
    Wa Cho
    Reg.datum
    mar 2006

problem med hög co/hc

Fick ombesiktning pga hög co och hc halt. Har lämnat in bilen till verkstad men de har inte kommit på vad det kan vara. O2-sensorn byttes då den gamla var intryckt i ett alldeles för litet hål i headersen. Men inget värde ändrades. Lambdavärdet var bra på besiktningen.

De testade att plocka bort slangen till vevhusventilationen och då gick värdena ner, dock så höjdes lambdavärdet. Har monterat en sprillans ny katalysator så den bör det inte vara fel på.

Nån som har en aning om vad det kan vara? Stiften är bytta, olja och filter likaså. En teori de hade var att den kanske får för mycket soppa?

Bilen är en 89as GTA med 350. Har ju ombesiktning snart

CO - 1,0 (0,5)
    CO 2500 - 1,2 (0,3)
    HC - 137 (100)
    LAMBDA - 0,97 (0,96 - 1,25)

TRANS AM USER Probens avatar
    Namn
    Mattias.B
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Snickare
    Citat Ursprungligen postat av falloutboy
    Fick ombesiktning pga hög co och hc halt. Har lämnat in bilen till verkstad men de har inte kommit på vad det kan vara. O2-sensorn byttes då den gamla var intryckt i ett alldeles för litet hål i headersen. Men inget värde ändrades. Lambdavärdet var bra på besiktningen.

De testade att plocka bort slangen till vevhusventilationen och då gick värdena ner, dock så höjdes lambdavärdet. Har monterat en sprillans ny katalysator så den bör det inte vara fel på.

Nån som har en aning om vad det kan vara? Stiften är bytta, olja och filter likaså. En teori de hade var att den kanske får för mycket soppa?

CO - 1,0 (0,5)
    CO 2500 - 1,2 (0,3)
    HC - 137 (100)
    Den visar inga fel koder då?

Zatzy V8 Rulers!! GTAs avatar
    Namn
    Lasse K
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    IT
    Co´n kan man ta bort med etanol eller K-sprit har jag för mig.
    Corvette -94 LT1 6vxl
    CorvetteGTA

Zatzy V8 Rulers!! GTAs avatar
    Namn
    Lasse K
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    IT
    Har du kvar AIR systemet? Det ska ska sitta på grenröret?
    Corvette -94 LT1 6vxl
    CorvetteGTA

Unregistered User... kumans avatar
    Namn
    Markuz K
    Reg.datum
    mar 2003
    Är det förgasare på en sådan ? (ej jänkekunnig)
    Annars OM det nu är det så kan du ju kolla dom

Isdäcksfetischist
    Namn
    Jerry A
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    IT-mupp
    Det ser ut som att den får liiiite för mycket soppa (lambdavärdet pekar på det), kolla ifall det går att fixa (diverse givare bör kanske mätas/kollas).

/J

Unregistered User... kumans avatar
    Namn
    Markuz K
    Reg.datum
    mar 2003
    Då e de väl förgasare om den får sååå mycket soppa ? Jag renoverade min förgasare iaf när mit CO låg på 6,5... sen fick jag 0,8 .. hmmmm jag kanske är HELT ute och cyklar.

Registered User
    Namn
    Wa Cho
    Reg.datum
    mar 2006
    Proben: nej den visar inga felkoder alls.

GTA: AIR systemet är bortplocket då det sattes på headers. (inte jag som gjort det). De som plockat bort AIR har då inte haft några problem, vad jag vet, med avgasvärdena.

Kuman: Det är insprutning

SecretAgentMan: Det var en fundering de hade på verkstan, men hade andra jobb som var tvunga å fixas så de hann inte kolla det.

Hittils så har jag fått tips om för mycket soppa, spridare samt tempgivare. Kanske kan bli nåt av det här

TRANS AM USER Probens avatar
    Namn
    Mattias.B
    Reg.datum
    feb 2003
    Jobb
    Snickare
    Proben: nej den visar inga felkoder alls.

GTA: AIR systemet är bortplocket då det sattes på headers. (inte jag som gjort det). De som plockat bort AIR har då inte haft några problem, vad jag vet, med avgasvärdena.
    Det har jag oxå gjort så det är inte boven. Spridarna kan det ju vara. det är map på den där va inte maf? när dom testa bilen va motorn i arbets temp?

Ge mej en cossie motor!! Cossie-wannabes avatar
    Namn
    johnny axman
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av GTA
    Co´n kan man ta bort med etanol eller K-sprit har jag för mig.
    Det är etanolen i k-spriten som gör verkan. Fast idag har dom tagit bort det som gör verkan i k-sprit. . En polare som jag känner hade samma problem. Han tankade bilen med 20% etanol. Utan att ändra nåt med motorn rätt uppochner. Gick igenom sen.
    Senast redigerat av Cossie-wannabe den 2006-05-16 klockan 20:23.
    Citat Ursprungligen postat av K1
    Tiger, skriver på boten, frågar på zatzy om man har nån chans att överklaga.

Opel Motorsport Maruders avatar
    Namn
    Robin B.
    Reg.datum
    apr 2005
    Jobb
    Lageransvarig
    Sitter det flamskydd på vevhusventilationen? Kolla så det inte är igentäpt.. Ett litet filter, typ.

mvh
    Alla intäkter av försäljningen går oavkortat till fördelningen av vinsten

Registered User 242 L v8s avatar
    Namn
    jompa
    Reg.datum
    okt 2002
    Jobb
    RÖRIS
    fick samma sak på min 91 caprice dom sa att katten är slut å byt olja har köpt ny katt nu så jag ska prova igen

m.v.h jompa

TeamAlkoRacing Marcus_T5Rs avatar
    Namn
    Marcus L..
    Reg.datum
    apr 2005
    Citat Ursprungligen postat av M34life
    Det är etanolen i k-spriten som gör verkan. Fast idag har dom tagit bort det som gör verkan i k-sprit. . En polare som jag känner hade samma problem. Han tankade bilen med 20% etanol. Utan att ändra nåt med motorn rätt uppochner. Gick igenom sen.
    mekonomens k-sprit gör då fortfarande verkan.. men 20%etanol kanske sänker värderna ännu mer..?
    Du behöver inte så mycket - bara det bästa
    DISKRET

Registered User NimrodPros avatar
    Namn
    Christoffer J
    Reg.datum
    aug 2005

CO - 1,0 (0,5)
    CO 2500 - 1,2 (0,3)
    HC - 137 (100)
    Det jag kan komma på är dessa punkter

*Syresensorn som sattes dit var en piratdel(kan vara lite kinkit med detta märkte jag när min bil skulle mappas)

*Tempsensorn kass, sitter 2 stycken en till mätaren i bilen och en till ECM.
    Utan fungerande tempsensor går bilen i openloop och struntar i t.ex. lambda. Följdaktligen kan bilen gå lite fetare.
    *Ventiltätningarna börjar bli slitna så han drar in olja och förbränner.

Annars kan du låta scanna av hur insprutet arbetar.
    Om du inte känner någon med Laptop och ALDL kabel kan du även kolla felkoder på din bil genom check Eginelampan

http://camaroforum.mine.nu/viewtopic.php?id=1200
    Senast redigerat av NimrodPro den 2006-05-17 klockan 00:20.

Ge mej en cossie motor!! Cossie-wannabes avatar
    Namn
    johnny axman
    Reg.datum
    sep 2005
    Citat Ursprungligen postat av Marcus_T5R
    mekonomens k-sprit gör då fortfarande verkan.. men 20%etanol kanske sänker värderna ännu mer..?
    Tydligen för han sänkte CO så in i helvete. Förövrigt så var det en merca han gjorde det på. Dom sa att hans katalysator var slut. Men ös i 20% etanol i tanken så ska det gå igenom. Annars får du gnälla på mej
    OBS! fyll nu inte hela tanken i tro att det ska sjunka ännu mer! Du pajar motorn då!
    Citat Ursprungligen postat av K1
    Tiger, skriver på boten, frågar på zatzy om man har nån chans att överklaga.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här