Hur fungerar en Kontaktor
Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Olof F
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    114

    Hur fungerar en Kontaktor

    Vad används denna till och vad gör den????

  2. #2
    Registered User OLJEKYLD GSXRs avatar
    Namn
    Per S
    Reg.datum
    apr 2002
    Ort
    Stockholm
    Jobb
    Elektriker
    Inlägg
    735
    Det är ett större relä, enkelt uttryckt, som klarar att styra högre laster. Du har en styrström som drar kontaktorn så den stänger av eller släpper igenom en större ström.
    Hjälper dig med elinstallationer
    www.oljekyld.se Fotostudio

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Olof F
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    114
    oki men vad skiljer det från ett relä igentligen? Fler "utgångar" eller ?

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Olof F
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    114
    Tack för detta snabba svaret förresten

  5. #5
    Saab 9-5 TCR DrRocks avatar
    Namn
    Oscar Rydsjö
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    987
    Ja, en kontaktor har fler utgångar. De som jag har kommit i kontakt med har haft 8 . En kontaktor klarar trefas, det är det som är skillnaden mot ett relä. Och oftast sitter dom på socklar så det är lätt att byta själva kontaktorn.

    //Oscar


    Edit: Elfa har mycket intressant. Sök på kontaktor på deras Redirecting to start page, please wait | ELFA

  6. #6
    RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Ort
    Norrtälje
    Jobb
    Bilbärgare
    Inlägg
    10 298
    En kontaktor, till skillnad från ett "relä" rent funktionsmässigt är att kontaktorn klarar av att bryta (öppna/stänga av) även vid större laster.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

    Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

  7. #7
    Team ItsFun Judge_Dredds avatar
    Namn
    Jesper Wall
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Värmdö/Stockholm
    Jobb
    IT-säkerhet
    Inlägg
    574
    En kontaktor behöver dessutom inte vara styrd av el. Dom kan styras av tryckluft, handkraft mm.
    BMW 535dAMT e61, BMW Z4 Roadster -03, BMW M535i -86
    ITSFUN.nu

  8. #8
    Motorbromsen ligger på JanEriks avatar
    Namn
    Jan-Erik S
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Åbo, Finland
    Jobb
    Studerar
    Inlägg
    891
    Skillnaden mellan ett relä och en kontaktor är att kontaktor bryter strömmen på två ställen.

    Relä: _/ _
    Kontaktor: -_-

  9. #9
    Saab 9-5 TCR DrRocks avatar
    Namn
    Oscar Rydsjö
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    987
    Citat Ursprungligen postat av JanErik
    Skillnaden mellan ett relä och en kontaktor är att kontaktor bryter strömmen på två ställen.

    Relä: _/ _
    Kontaktor: -_-

    Stämmer det? I skolan kopplar vi med kontaktorer som bryter strömmen på precis samma sätt som ett relä. Kanske finns två olika sorter? Vad vet jag...

    //Oscar

  10. #10
    Duktig på att Misslyckas
    Namn
    Svante P
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Bålsta
    Jobb
    Earning Money
    Inlägg
    1 450
    Eftersom att ett av mina större intressen är att lyfta gamla trådar så slår jag till även i denna tråd.

    Har en 3kW termotork från Pyrox med modellnamn AVR 303K-34, hittar ingenting om denna på nätet, minsta jag hittar är en 6kW. Dock så vet jag att där den satt tidigare så hade den även en kontaktor monterad, den fanns inte kvar när jag hämtade fläkten tyvärr. Så hur vet jag vad jag behöver?

    Tanken är att den ska sitta som backup i garaget, och för att göra mitt liv billigare och enklare så hade jag tänkt att ha allting hemma när elektrikern kommer.
    Live Long And Prosper
    //The Zwamp

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här