Resultat 1 till 10 av 10
    Förståsigpåare
    Namn
    Per T
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Servicetekniker

Hur länge får jag parkera på gatan?

Hej
    Jag bor på bottenvåningen i ett hus och har gatan precis framför där jag har min bil står parkerad. I vintras stod en Saab 9-3 cab på gatan i minst två månader sen kom det en röd lapp på rutan och vips var den borta dagen efter. Jag funderar på att införskaffa en gammal cab nu som jag ska ha och köra med i sommar och sedan min Bmw på långresor. Då kan det ju bli så att nån bil blir ståendes i en vecka.
    Hur lång tid får man stå på gatan? jag hittade inget om det i gamla teoriböcker från körskolan

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    En oskyltad tillåten parkering på gata, som i ditt exempel, tillåts man att stå i 7 dygn. Någon gång under denna tid kan det hända att en parkeringsvakt/gatukontoret kommer förbi och noterar vilka bilar som ser ut att ha stått där en längre tid. Efter ytterligare 4-8 dygn så gör man ett återbesök, samma som förra besöket och kontrollerar de noterade bilarna. I detta läge, om bilen står orubbad, så får ägaren en uppmaning att flytta sin bil. Rent tekniskt räcker det med att rulla fram eller bak ½ meter. Görs inte detta så "rödlappas" bilen, då har men sju dygn på sig att flytta bilen, i annat fall så bärgas den till kommunens uppställningsplats, och då får man lösa ut den mot en viss kostnad. Är det ett fordon som bedöms att vara ett vrak (skrotbil) så körs bilen direkt till skrotning.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Förståsigpåare
    Namn
    Per T
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Servicetekniker
    okej det lät ju bra! jag trodde det var 48 timmar som gällde.

Diversearbetare sechs avatar
    Namn
    Erik A
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Egen firma
    Var borta över helgen och lät bilen stå på en oskyltad gata i två dygn och fick böteslapp. Tydligen gällde en 24h regel på gator som var oskyltade, iaf enl. kommunen. Till råge på allt var det första gången på 30år som en lapplisa besökt kvarteret. Surt sa räven.
    Man kan inte få allt man vill ha här i världen... men det vore väl dumt att inte försöka!

aka Shortlegs Mange249s avatar
    Namn
    Magnus H
    Reg.datum
    sep 2003
    Zerial: Gäller samma regler för 7dygnsparkering?

Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av Mange249
    Zerial: Gäller samma regler för 7dygnsparkering?
    Ja, det är samma regler som gäller.

Registered User
    Namn
    Niclas R
    Reg.datum
    jul 2003
    Brorsan bor hos våra päron i ett villaområde.

Han har bilen ståendes på gatan direkt nedanför tomten eftersom morsan och farsans bilar står på garageuppfarten. Står bara i vägen för snöröjningen som alla andra bilar på gatan gör.

En dag kom kommunen och knackade på eftersom grannen tvärsöver (fick vi sen reda på) retat upp sig på att brorsan inte rört bilen på 3 veckor (fel på generatorn + startmotorn).

Han meddelade då att bilen bara fick stå där i 24h, sen måste den ut och rulla innan den får ställas tillbaka.
    Men han meddelade att inte hade tänkt sätta en röd lapp på rutan efter det att han sett dom övriga bilarna på gatan. Dock sa han att det minsta han var tvungen att göra var att meddela reglerna och att brorsan bör snabba på med reparationerna.

Det finns inte ens besöksparkering i hela villaområdet. Närmaste sån parkering är nog 15-20min promenad till.

Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Ska väl tillägga ett lokal trafikföreskrifter kan medge kortare parkeringstid för oskyltad parkering/gata.

Dock så räcker det med att han rullar bilen frammåt ½ och kanske tillbaka - bara så att ventilerna ändras. Det är det enda som man kan jämföra med, om bilen har varit borta / "rullat" vid nästa kontroll...

Din fjäril i magen Tegerhulkens avatar
    Namn
    Anders T.
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Lärarstudent
    Det kanske funkar att ringa kommunen och fråga om just den gatan så kan du få ett bra svar på frågan. Det är ju trist att åka på böter i onödan.. :-/
    Feelin' good is good enough

Unregistered User... kumans avatar
    Namn
    Markuz K
    Reg.datum
    mar 2003
    ställ bilen på pallbockar om den står utanför tomten en längre tid hehe... bara gå ut å snurra på däcken lite ibland hehe nej då.. skämt å sido... men rullar inte bilen så kan man ju lyfta med en domkraft och snurra hjulen nån gång då och då

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här