Sidan 5 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 61 till 75 av 78
    Tredjen snabbast på Zatzy brillkos avatar
    Namn
    Stefan Gustafsson
    Reg.datum
    apr 2003
    Bara för att vi pratar samma språk.

Att känna av alkohol = kroppens tolerans på alkohol i blodet... Normalläget är rubbat.

Att få mätbar alkoholhalt i blodet = mängden alkohol du förtär / antalet timmar / mängden alkohol din kropp tar upp / mängden alkohol du låter levern beta av.

Väldigt stora skillnader.
    Brillko Racing Holley EFI
    Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri, 3M, JF Bildekor, 76olja.nu

Registered User
    Namn
    Thorbjörn N
    Reg.datum
    mar 2008
    Enklaste är trots allt att inte ens köra bil dagen efter. Dels kan man festa som det var sista dagen i livet och samtidigt så slipper man oroa sig för att tappa körkortet när man låter bilen stå still.
    Att köpa en alkometer kostar en bra slant, att köpa en på hobbex är ingen idé. Jag blåste 1.2 efter ätit 2 likör praliner just före:-) (hade trist på jobbet vid jul tid)
    Skickat från min Galaxy Nexus

Schäfer User
    Namn
    Joakim D
    Reg.datum
    jul 2001
    Citat Ursprungligen postat av DanneH Visa inlägg
    Förmodligen väldigt mycket, om han inte druckit på förmiddagen också vill säga. Det finns många med alkoholproblem som dricker dygnet runt. Frågar du honom kommer han förmodligen säga att han druckit ett glas vin eller nåt kvällen innan. Det är någonting väldigt skamligt att köra full så många ljuger förmodligen om hur mycket de druckit när de åker dit.
    Egentligen så vet jag inte om detta så jag kommer inte att kunna fråga honom, därav frågan på forumet. Tror inte att han druckit på jobbet, så ädrför blir jag nyfiken på hur mycket han kan ha petat i sig kvällen innan. Känns som att 0,5 blir det inte av några bira framför TV kvällen innan.
    Keep on truckin´!

Snyggast på Zatzy! DanneHs avatar
    Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Citat Ursprungligen postat av brollann Visa inlägg
    Enklaste är trots allt att inte ens köra bil dagen efter. Dels kan man festa som det var sista dagen i livet och samtidigt så slipper man oroa sig för att tappa körkortet när man låter bilen stå still.
    Att köpa en alkometer kostar en bra slant, att köpa en på hobbex är ingen idé. Jag blåste 1.2 efter ätit 2 likör praliner just före:-) (hade trist på jobbet vid jul tid)
    Du skulle få liknande resultat på en dyrare maskin också. Sköljer du munnen med flourskölj typ listerine eller tvättar händerna med handsprit och blåser strax därefter så kommer du blåsa pos. även på polisens dräger.

Registered User VrEsOpPs avatar
    Namn
    Henrik F
    Reg.datum
    dec 2004
    Jobb
    Skogsmaskinsdäck

Han uppger att det gått 13-14 timmar efter att han gått till sängs och som han senast drack någon alkohol och fick ändå 1.2 promille vid blåskontroll. Sedan väntade han några timmar och sen blev han körklar. Det tillsammans med att han ens fick fram ett värde och att polisen gjorde detta gör bara att jag tycker historian låter lite märkligt. Fast frange har säkert någon förklaring till detta.

När ni mättes antar jag att det var i nära samband med alkoholintag och inte ett halvt dygn senare? Sedan vet jag inte hur de mäter på sjukhuset, men det finns massor av olika sätt att mäta alkoholkoncentration. Mg/liter är det som används vid blåskontroller numer, men promille är det som de flesta fortfarande räknar om till ( 0.5 mg/l = 1.0 promille dvs dubbelt så mkt). Inom sjukvård och medicin används även mmol/l, mg/g. Fast det var säkert promille ni fick om det var 1.8.
    Missade den biten med att han nyktrade till så fort, det låter för bra för att vara korrekt.

Dock borde man väl klara blåsa 1,2 dagen efter om man krökat hårt närmare en vecka?

Men ang ämnet så anser jag att måste jag blåsa för att kolla om jag är nykter nog, då borde jag inte köra. Fan jag är ju inte människa på flera dagar efter en ordentlig fylla även om jag inte har alkohol i blodet ;-)

Registered User
    Namn
    Thorbjörn N
    Reg.datum
    mar 2008
    Du skulle få liknande resultat på en dyrare maskin också. Sköljer du munnen med flourskölj typ listerine eller tvättar händerna med handsprit och blåser strax därefter så kommer du blåsa pos. även på polisens dräger.
    Ahh glömde säga det var en likadan, jag jobbar med missbrukare så det krävs vi har bra saker:-)
    Mjo munskölj osv ger utslag likaså. Handsprit visste jag inte om då den mäter utandningsluften låter det ju otroligt, men det kanske stämmer inget som jag testat dock.

Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Citat Ursprungligen postat av brollann Visa inlägg
    Ahh glömde säga det var en likadan, jag jobbar med missbrukare så det krävs vi har bra saker:-)
    Mjo munskölj osv ger utslag likaså. Handsprit visste jag inte om då den mäter utandningsluften låter det ju otroligt, men det kanske stämmer inget som jag testat dock.

Testa att ta ett djupt andetag när du spritar händerna så känner du att du drar in spritångorna.

Endless Summer -K-s avatar
    Namn
    Kalle
    Reg.datum
    mar 2005
    Vad kostar en sån Dräger apparat?
    Nothing in this world that's worth having comes easy.

.
    Namn
    Kurt L
    Reg.datum
    dec 2003
    Jobb
    Offshore oljeplattformar
    Citat Ursprungligen postat av -K- Visa inlägg
    Vad kostar en sån Dräger apparat?

3800kr kostar Dräger 3000

har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Därför ska man vänta 15 minuter efter att man druckit alkohol/munvatten/praliner/spolarvätska innan man blåser, iaf enligt Dräger.

Dräger är det enda mätinstrumentet jag litar på. Såna man köper på Hobbex för 300kr skulle kag aldrig lita på. De är ju lite som att dra i en Jack Vegas.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    förstår inte riktigt vad som är problemet.. Dricker man står bilen dagen efter

behöver man köra bil dricker man helt enkelt inte. Inte direkt så svårt.

Klarar man sig inte ifrån att dricka för att man måste köra bil dagen efter kanske man ska söka hjälp för sitt spritmissbruk. Har lite svårt att förstå själva problemet

har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^ Visa inlägg
    förstår inte riktigt vad som är problemet.. Dricker man står bilen dagen efter

behöver man köra bil dricker man helt enkelt inte. Inte direkt så svårt.

Klarar man sig inte ifrån att dricka för att man måste köra bil dagen efter kanske man ska söka hjälp för sitt spritmissbruk. Har lite svårt att förstå själva problemet
    Ja, det är jättebra att du och andra har den inställningen. Personligen blir jag sällan bakis med trötthet, illamående och allt vad det innebär eftersom att jag dels är ung och att min kropp är van efter att man druckit 2-3 ggr/vecka i ~6-8 år. Att köra för mig dagen efter (eller samma dag jag druckit alkohol) är inget jag drar mig för att göra, så länge jag vet att jag har inom laglig gräns i blodet och känner mig fräsch. Oftast blir det inga längre sträckor när man kör dock, utan bara ner till affären dagen efter eller liknande.

Men att kalla folk för spritmissbrukare för att man t ex åker till en gammal polare, krökar och kör hem dagen efter är fan att ta i. Men som sagt, det är bara bra att ni har den inställningen då ni uppenbarligen känner er osäkra dagen efter.

Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Micha, frågar du en med alkoholmissbruk så är det snarare tvärtom. Att de måste dricka för att känna sig fräscha och kunna fungera normalt. Så att man känner sig fräsch är inte en garanti för att man är lämplig förare.

Namn
    Daniel H
    Reg.datum
    jul 2002
    Citat Ursprungligen postat av frange Visa inlägg
    Precis. Kan nämna att min uppladdning med alkohol innan bestod av 3 plattor 50cl öl och cider, en 3liters vin och en 70cl vodka, allt från bolaget. Och det gjorde jag av med på de 4-5 dagarna, hade drickat inlåst i bilen så det var ingen som var och nallade, de andra i gänget hade också med sig kollosala mängder.. Och det var supande KONSTANT tills man spydde ner sig eller däckade, första ölen gick innan man ens kom upp på morgonen och ens övervägde ordna frukost. Det här var dessutom för ett par år sen när man hade varierande arbetstider och söp sig dyngfull 3-4ggr i veckan, varje vecka under något års tid... Och det var "normalt" att sänka åtminstone en halvliter Explorer på en vanlig förfest.

Och med tanke på hur kaosfulla vi söp oss de dagrna så tyckte jag att jag mådde relativt bra då när jag blåste första gången - men hade man jämför det med hur man mår utvilad, nykter och fräsch så hade det givetvis varit en annan sak.

Men - ni har rätt i en sak -det var inte polisen jag blåste hos när jag tänker efter - det var något nykterhetsförbund eller liknande som hade blåstester - så de kanske inte hade så exakta mätare som polisen har. Dock hade polisen rätt ordentliga blåskontroller utanför campingen. Ja, campingen. En visst ganska ökänd kaoskamping vid Köpingsvik...

Och med "ett antal timmar" menar jag att vi åkte därifrån först vid sjutiden på kvällen, när man blåste rent efter att ha ätit rätt mycket ett par gånger.

Numera, när jag är 10kg lättare och bra mycket mer vältränad och arbetar "normala" tider och krökar en gång varannan vecka på sin höjd, så räcker det med 1-2 öl i soffan för att man ska bli lullig, då var det minst en rejäl grogg innan man ens började känna av något.

Kan tillägga att jag la om livsstilen ganska hårt och drog ner på supandet rejält efter en morgon när man vaknade och var SUGEN på vodka - alltså första tanken. Inte vatten, inte mjölk, inte kaffe, utan vodka. Smaken av vodkan...
    Ok, det som fick mig att bli lite fundersam är de siffror du angav. En måttstock på hur mycket man förbränner är 0.15-0.2 promille per timme. Det skulle betyda att du hade 3.6-4.0 promille vid 23 när du lade dig. Kan vara dödliga mängder.

har haft blått namn.
    Namn
    Michel B
    Reg.datum
    okt 2005
    Micha, frågar du en med alkoholmissbruk så är det snarare tvärtom. Att de måste dricka för att känna sig fräscha och kunna fungera normalt. Så att man känner sig fräsch är inte en garanti för att man är lämplig förare.
    Hänger inte med. Jag skrev att jag kör om jag känner mig fräsch och har 0.0-0.15 promille. Att man kan känna sig fräsch vid 0.50-1.00 är jag medveten om, jag har känt mig nästan full och blåst 0.00, jag har känt mig nykter och blåst 0.50, därför blåser jag alltid innan jag sätter mig bakom ratten om jag är det minsta osäker.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här