Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin

Hur länge behöver man köra för att ladda batteriet?

Fick precis starthjälp. Batteriet visade då 7.6V, dvs tomt.

Hur lång tid tar det för batteriet att bli hyfsat laddat? Räcker det att köra en mil/15min?

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    nej det räcker inte med 15min..

jag skulle rekomendera en billaddare över natten.
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

Registered User
    Namn
    patrik j
    Reg.datum
    dec 2005
    du ska helst köra fem mil för att det ska bli bra laddat

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Citat Ursprungligen postat av thesaabman
    du ska helst köra fem mil för att det ska bli bra laddat

5 mil = 50 km /h
    det bör man köra på 30minuter.
    och det är fortfarande för lite tid för att battaeriet ska bli laddat.
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

Erat förtret Mitt nöje!
    Namn
    David S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Busschafför (beställnings trafik)
    hm låter som batteriet är rätt kasst om nu inte någon stog och drog ur batteriet

men 30min minst sen att få det fullladdat kräver en hel del mer..går att räkna ut om man vet vad allt i bilen drar och vad generatorn laddar
    tanke på yttertempraturen låter det inte så jätte bra med så tomt batteri

Registered User
    Namn
    Daniel S
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    Fordonsindustrin
    Citat Ursprungligen postat av Growe^^
    hm låter som batteriet är rätt kasst om nu inte någon stog och drog ur batteriet

men 30min minst sen att få det fullladdat kräver en hel del mer..går att räkna ut om man vet vad allt i bilen drar och vad generatorn laddar
    tanke på yttertempraturen låter det inte så jätte bra med så tomt batteri
    Batteriet är en vecka gammalt och jag laddade det fullt innan jag stoppade i det.

Antagligen var det bilstereon som drog ur det (den hänger sig ibland)

Bilen fick stå på tomgång i 15 min, sen startade den
    Ska ut och rejsa lite till nu, får se om den går igång imorrn.

Tack för svaren. Jag undviker gärna att ta in och ladda batteriet eftersom jag verkligen ansträngt mej för att det ska vara svårt att sno = jobbigt att plocka loss.

Bilmissbrukare
    Namn
    Magnus K
    Reg.datum
    okt 2001
    Ska du ladda helt fullt får du troligen köra i ett dygn, dvs lika länge som det får stå på laddning med batteriladdare. Ett batteri går nämligen snabbast att ladda upp i början då det går att trycka i mycket ström men så snart spänningen kommit upp till det värde som generatorn ger går det sakta att få i de resterande Ah innan det är fullt.

//Magnus
    "There are only three sports: bullfighting, motor racing, and mountaineering; all the rest are merely games."
    Ernest Hemingway

NM-performance NightMaaNs avatar
    Namn
    Björn Johansson
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    skola
    man brukar väl säga att 15-30min motsvarar uppstarten... men för att fylla beteriet så finns bara laddaren som alternativ!
    NM-Performance
    Björn "NightMaaN" Johansson
    www.nm-performance.se _-_ www.jrc.nu

Smålänning r_o_ns avatar
    Namn
    Ronnie L
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    Lager- och distributionsansvarig på byggfirma.
    Citat Ursprungligen postat av Dez_1
    Fick precis starthjälp. Batteriet visade då 7.6V, dvs tomt.

Hur lång tid tar det för batteriet att bli hyfsat laddat? Räcker det att köra en mil/15min?

Vad jag har för mig är att man får det aldrig fulladdat mha bilen när man tömt det. För att få tillbaka all "kräm" så ska man nog använda en batteriladdare.

Abuser DeJis avatar
    Namn
    Daniel Johansson
    Reg.datum
    jan 2003
    varför ska man inte kunna få ett bilbatteri fulladdat MHA generatorn? Den ger ju 60-70A minst, vissa modeller ger ju ännu mer ström än så. Klart att har man lampor och stereo osv på samtidigt så blir det inte så mycket över som kan fylla batteriet, men stäng av lysena på dagtid (visserligen olagligt men ändå), stäng av stereo osv så fyller du ju batteriet fortare. En vanlig batteriladdare laddar väl inte mer än 6A, vissa laddar kanske 10A.. tänk bara på att varva lite, ligger man och puttrar eller står på tomgång så får man knappt nånting ur generatorn.

Registered User
    Namn
    Magnus G.
    Reg.datum
    maj 2004
    Beror ju på hur stort/kraftigt batteriet är och hur kraftig generatorn är, men jag skulle nog laddat det med en laddare till att börja med.
    ÅDRAN HILLBILLYZ

Registered User
    Namn
    David Johansson
    Reg.datum
    maj 2004
    Vad jag har fått en uppfattning om via min spänningsmätare jag har i min bil börjar inte generatorn ladda klokt förens vid 1200-1500rpm så att ligga på tomgång (800rpm) är inte så bra ifall man vill ladda batteriet. Då är de bättre att lägga något på gasen så den går upp på 1500.

Zatzy-Freak
    Namn
    Daniel.B
    Reg.datum
    maj 2005
    Jag och min flickvän var långt bort här i helgen. Doroteatrakten, lånade hennes pappas nya begagnade företagsbil. Självklart var det så dåligt batteri så den inte klarade av att ens starta i 0 grader. Men som tur finns det gamla gubbar som hade 1.5 liter destillerat vatten och startkablar. Tror det var max 1 cm vätska kvar. Nu funkar det nästintill klockrent, men kan ju iofs bero på att man kört nästan 25 mil också?

Bilmissbrukare
    Namn
    Magnus K
    Reg.datum
    okt 2001
    Citat Ursprungligen postat av DeJi
    varför ska man inte kunna få ett bilbatteri fulladdat MHA generatorn? Den ger ju 60-70A minst, vissa modeller ger ju ännu mer ström än så. Klart att har man lampor och stereo osv på samtidigt så blir det inte så mycket över som kan fylla batteriet, men stäng av lysena på dagtid (visserligen olagligt men ändå), stäng av stereo osv så fyller du ju batteriet fortare. En vanlig batteriladdare laddar väl inte mer än 6A, vissa laddar kanske 10A.. tänk bara på att varva lite, ligger man och puttrar eller står på tomgång så får man knappt nånting ur generatorn.
    Grejen är den att batteriet inte kan ta emot hela den strömmen utan så snart spänningen stigit upp till kring 14,4 volt (i bästa fall) har strömmen in i batteriet sjunkigt till bara någon A. Generatorn strävar bara efter att hålla spänningen i systemet konstant kring 14-14,4V och jobbar sedan mest med att ge ström till all el i bilen, batteriladdningen blir mest en bisyssla efter en kort stund. Börjar sedan batteriet bli gammalt får det svårare att ta emot laddning och det går ännu långsammare att ladda upp det. Detta visar sig som att batteriet verkar laddas upp riktigt snabbt eftersom spänningen stiger väldigt fort, det är en varning för att batteriet börjar tackla av.

Sedan är det inte helt ovanligt att spänningen i bilen inte riktigt orkar upp till de 14,4 V som behövs för att ladda ett batteri helt fullt.

Det är därför som batteriladdning inte går så fort som man skulle kunna tro i bilen. Men ofta räcker det med kanske 10-20% laddning i batteriet för att kunna starta så därför får man igång den igen efter en kort stunds körning. Batteriet mår dock mycket bättre om det är väl laddat så därför rekomenderar jag en riktigt uppladdning med laddare över natten eller så.

Hoppas någon blivit lite klokare på det hela efter denna roman. ;-)

//Magnus
    "There are only three sports: bullfighting, motor racing, and mountaineering; all the rest are merely games."
    Ernest Hemingway

Audi M5 Quattro AMG _Andrew_s avatar
    Namn
    Andreas N
    Reg.datum
    jul 2003
    och vid minus 10grader så har batteriet bara halva sin kapacitet i stort sett.. :/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här