Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 24
  1. #1
    A State of Trance
    Namn
    Andreas P
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    2 997

    Beräkna hastighet med hjälp av varvtal, utväxling och rullomkrets

    Som topic lyder, hur räknar man?

    Vad blir det för hastighet med dessa siffror..
    3.72 i utväxling på bakaxeln
    0.753 i utväxling på 5ans växel
    6500rpm
    2026.6 mm i rullomkrets på bakdäcken
    You can live in your car, but you can't race your house...

  2. #2
    Murderator
    Namn
    Dan Johansson
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Older and Yzer.
    Inlägg
    3 614
    c:a 281 kmh.

    jag har gjort en excel-fil du kan få och räkna med ..
    Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Ulf J
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sunne
    Inlägg
    84
    6500/0.753=8632rpm ut ur växellådan /3.72=2320rpm på hjulen x 2.0266 (meter) =4702 meter per
    minut x60= 282159 meter per timme d.v.s 282 km/h
    Tror dock knappast att motorn orkar varva ut helt på högsta växeln vilket gör beräkningen till vad den är: en teori
    MVH Ulf

  4. #4
    A State of Trance
    Namn
    Andreas P
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    2 997
    Jag vet inte vad du tror om att 400rwhp orkar göra så att man varvar ur på 5an, men det tror jag.
    You can live in your car, but you can't race your house...

  5. #5
    a = f / m Maschs avatar
    Namn
    Magnus S
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Sundbyberg/Sthlm
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Inlägg
    672
    Det blir ändå ett teoretiskt värde, som inte stämmer med verkligheten. Du har ett väldigt kraftigt luftmotstånd vid dessa farter, vilket kommer leda till hjulspinn. Så den faktiska topfarten är lägre en det beräknade maximat. Har visat sig att det kan röra sig om en diff på så mycket som 15%. Mätt IRL med GPS.
    -= Fairlady Z32 TwinTurbo =- | -= Nissan Z-club Sweden =- | -= Oderint dum metuant =-

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Christoffer P
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av Masch
    Det blir ändå ett teoretiskt värde, som inte stämmer med verkligheten. Du har ett väldigt kraftigt luftmotstånd vid dessa farter, vilket kommer leda till hjulspinn. Så den faktiska topfarten är lägre en det beräknade maximat. Har visat sig att det kan röra sig om en diff på så mycket som 15%. Mätt IRL med GPS.
    Hjulspinn i 282 km/h?
    Är det inte möjligt att GPS visar 15% fel?

  7. #7
    I'm back skillzs avatar
    Namn
    M. Quick
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Ingemansland
    Jobb
    Bilmek
    Inlägg
    4 519
    Citat Ursprungligen postat av Masch
    Det blir ändå ett teoretiskt värde, som inte stämmer med verkligheten. Du har ett väldigt kraftigt luftmotstånd vid dessa farter, vilket kommer leda till hjulspinn. Så den faktiska topfarten är lägre en det beräknade maximat. Har visat sig att det kan röra sig om en diff på så mycket som 15%. Mätt IRL med GPS.

    Eftersom han har konstant rull på bilen och den rullar i angevivet varvtal vid 5e växeln med sånna där däck så hoppas jag för guds skull inte han bränner koppling pga det framförallt inte däck (det vore överbrutalt)

    Hade man börjat räkna från ingenting alls, dvs bara gett siffror som är på måfå så hade man väl börjat räkna på motståndet från vinden osv..

    Detta är väl ändå det bästa sättet att räkna ut hastigheten? För du kan ju dra bilen så långt den orkar utan att behöva räkna på hastighetsmätaren (dvs slutar den dra vid 6k rpm på högsta växeln och varvstopp ligger vid 8k så kan vi konstantera att det är luftmotståndet som gör att bilen inte orkar mer), men använder man endast varvtal, däckdimension samt uväxling för att beräkna hastigheten så borde man få fram ganska så exakta siffror..

    Moraltanter undanbedes, då detta är ett forum för oss som kör för fort och så vidare.
    ZATZY.COM

  8. #8
    Dr. Turbo
    Namn
    Alexander Stenvall
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Skellefteå
    Jobb
    Sligare
    Inlägg
    605
    det som kan spela in är däckdeformationen och då kanske det kan bli så mkt som 15% skillnad på ett givet varvtal

  9. #9
    I'm back skillzs avatar
    Namn
    M. Quick
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Ingemansland
    Jobb
    Bilmek
    Inlägg
    4 519
    Citat Ursprungligen postat av Big Al
    det som kan spela in är däckdeformationen och då kanske det kan bli så mkt som 15% skillnad på ett givet varvtal

    Japp, fast i den hastigheten så blir ju däcket större skulle jag vara helt övertygad om.. Och då skulle hastigheten vara ännu högre... Inte sant? =)

    Moraltanter undanbedes, då detta är ett forum för oss som kör för fort och så vidare.
    ZATZY.COM

  10. #10
    A State of Trance
    Namn
    Andreas P
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    2 997
    Va fasen är däckdeformation? Men hur gör man nu då om man vill får reda på den exakta farten när man är ute på t.ex E4an och testar om inte hastighetsmätare visar 100% rätt och man kan inte räkna på varvtal, utväxling osv pga av luftmotstånd. Är det bara att hoppas det står en polis med laser för att få reda på det?
    You can live in your car, but you can't race your house...

  11. #11
    I'm back skillzs avatar
    Namn
    M. Quick
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Ingemansland
    Jobb
    Bilmek
    Inlägg
    4 519
    Citat Ursprungligen postat av RWHP
    Va fasen är däckdeformation? Men hur gör man nu då om man vill får reda på den exakta farten när man är ute på t.ex E4an och testar om inte hastighetsmätare visar 100% rätt och man kan inte räkna på varvtal, utväxling osv pga av luftmotstånd. Är det bara att hoppas det står en polis med laser för att få reda på det?

    Däckdeformation tror jag han syftar med att ju snabbare gummit rullar ju mer drar det sig utåt med g-krafterna.. och ju saktar du kör desto mer säckar däcken ihop... enkelt förklarat

    Moraltanter undanbedes, då detta är ett forum för oss som kör för fort och så vidare.
    ZATZY.COM

  12. #12
    A State of Trance
    Namn
    Andreas P
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vendelsö
    Inlägg
    2 997
    Citat Ursprungligen postat av skillz
    Däckdeformation tror jag han syftar med att ju snabbare gummit rullar ju mer drar det sig utåt med g-krafterna.. och ju saktar du kör desto mer säckar däcken ihop... enkelt förklarat
    Okej, tack Men blir det så stor skillnad med typ 2.8bar i ett par 225/40 däck, jag menar är det sånna grymma g-krafter i dom farterna så att däcken ändrar form rejält?
    You can live in your car, but you can't race your house...

  13. #13
    I'm back skillzs avatar
    Namn
    M. Quick
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Ingemansland
    Jobb
    Bilmek
    Inlägg
    4 519
    Citat Ursprungligen postat av RWHP
    Okej, tack Men blir det så stor skillnad med typ 2.8bar i ett par 225/40 däck, jag menar är det sånna grymma g-krafter i dom farterna så att däcken ändrar form rejält?

    Inte några 15% iaf.

    Moraltanter undanbedes, då detta är ett forum för oss som kör för fort och så vidare.
    ZATZY.COM

  14. #14
    Registered User
    Namn
    Christoffer P
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    122
    Citat Ursprungligen postat av skillz
    Inte några 15% iaf.
    Precis, så beräkningen tidigare i tråden torde vara hyfsat exakt.

  15. #15
    Registered User
    Namn
    Ulf J
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Sunne
    Inlägg
    84
    Däckdeformationen är relativt försumbar jämfört med luftmotståndet i 280 blås, det bromsar rejält även med 400 hk
    MVH Ulf

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här