Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    168kmh på 201m :P
    Namn
    Fredrik Ståhl
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    1 968

    Hur slipar man in ventilsäten ?.

    Hur slipar man in ventilsäten ?.


    Bygger en ny topp (beg plan 10 000mil stomme)

    Ska stoppa i nya värre ventiler med original mått
    Samt uppgradering av lyftare och fjädrar etc för 8000 varv +



    Så nu till frågan .
    Kommer troligtvis gör det själv MEN vet ej hur man gör .
    Har hittat mycket nyttigt om hur man bör göra men vill gärna ha fler förslag på hur man bör gå tillväga med Indianpinne metoden .

    1:Var kan man köpa pinne + olika slipmedel

    2:Hur mycket /länge bör man köra /hur många grader ska man vrida ventilen mellan varje "göra brasa runda"

    3:Olika trick på att kolla resultat förutom krita på ventilsätet och "t-röd läcktest"
    Bora Vr5 Turbo
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2287453

  2. #2
    Adrenaline Junkie
    Namn
    Johan Eriksson
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skellefte
    Jobb
    Glasmästare
    Inlägg
    2 257
    farsan satte bara på pinnen snurra nåra gånger (såsom man ser indianer göra med pinnen då dom ska göra upp eld på film eller så ungefär ) sen lyfte han upp och snurra på den en liten bit i luften, ner å gned igen, så tills kanten på ventilen och ventilsätet såg blanka ut (toppen vi gjorde de på var inte så super tät så de var lite svarta spår på sätet)

    Men ska man göra de om man t ex mirafräst sätena? borde inte de förstöra vinklarna? (antar nu att du tänkt fräsa racevinklar eller liknande)
    1976 Kadett Pro Retro Projekt.
    1971 Manta 1900SR.

  3. #3
    §╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    norra sthlm / GBG
    Inlägg
    4 719
    lämna iväg det för mira fräsning.. slipa inte sönder sätena med pinne..
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

  4. #4
    Biltecknare.. Zwofurtis avatar
    Namn
    Emil R
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    gällivare
    Inlägg
    2 974
    bara slipa in känns väl rätt onödigt, slipa ventilerna först i en ventilslip, sen brotschar du ventilsätena, sen slipar du in med indianpinne.

  5. #5
    AMG abuser
    Namn
    Patrick W
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Ludvika
    Jobb
    Nc operatör
    Inlägg
    10 158
    hmmm
    ett säte som mirafräst skall även det kollas så det e tätt.. och e det inte det.. tja.. vad gör man då?
    jo man tar fram indianpinnen..

    och ni får inte tro man bearbetar bort millimetrar..
    på sin höjd tar man bort nån hundradels millimeter.. sätet lär duga efter det ändå..


    dessa internetprofessorer... ja säger då det.. *skakar på huvudet*
    Bästa hittils: 294hk/bar Audi 5a! (fanns mer att ta)

  6. #6
    168kmh på 201m :P
    Namn
    Fredrik Ståhl
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    1 968
    Hej

    Dessa ventiler får absolut inte slipas .
    Samt att ventilsätena är redan frästa .

    Detta är inslipningen man gör efter då man sättar nya ventiler i beg säten .


    Mvh/Fredrik
    Bora Vr5 Turbo
    http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2287453

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här