Regler för A-Traktor - Sidan 2
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 16 till 30 av 35
    Registered User
    Namn
    Aleks S
    Reg.datum
    jan 2006
    tack så jätte mycket för info.. jo nu har jag läst bilprovningens regler.. aa vad ska man göra..
    först så har jag inte direkt några polare här som har a-traktor
    finns kanske 4 st i hela Järfälla (runt 60.000 inv)
    verkar finnas många hårda regler om man bygger en ny.. kommer säkert få nåt klagomål på för svag båge, ej tillåten spärrning av växlar o vette fan.. o så tycker jag inte det e såå jätte fint om man kapar bilar. visst vill jag bygga mkt så jag kommer nog köpa nån risig Opel eller Ford o fixa till den.
    men jag tycker annars att a-traktorna är allt för dyra på t.ex Blocket, inte kan jag köpa en A-traktor för 30.000-45.000.. och dom under ser ut som satan
    men iaf om jag skulle köpa en Okapad t.ex Volvo 240 och den va besiktad innan 2003 och har körtillstånd.. exakt VAD måste jag göra.. eftersom vad jag förtått så måste jag ombesiktiga den när jag köpt en ny.. ?

tack igen för alla inlägg!

Registered User Hobbe1979s avatar
    Namn
    Hans K
    Reg.datum
    okt 2005
    Du behöver inte ombesiktiga den. En A-traktor besiktigas bara en gång.. när den typas. Sen är det bara köra.. tills att snuten tar dig för att du kört för fort eller nått. då blir det ombesiktning och det e ju inte roligt
    Senast redigerat av Hobbe1979 den 2006-01-03 klockan 13:09.

Registered User
    Namn
    Aleks S
    Reg.datum
    jan 2006
    ok nu e det så här att jag börjar fundera på en Nissan Kingcab.. eftersom dom går i 30 så tycker jag det kan vara lite skoj o satsa på annat än trim
    eftersom Kingcaben har ett flak redan behöver man inte fixa det.. för jag har hört att flaket får endast vara ett speciellt mått.. kan flaket vara för stort?
    ok vilken motor har Nissan Kingcab har hört att den har den gräsliga KA24DE motorn i USA.. men den motorn har vi ju inte här i sverige.. och är motorn längsmonterad?
    och jag har åkt i en kingcab för länge sedan då hade jag för mig att man väckla ut stolar från sidan i hytten under det lilla fönstret som finns bakom förrar dörren.. måste man såga det lilla utrymmet eller e det bara att ta ut "stolarna" och installera slut steg o baslåda

och så självklart, e det tillåtet att montera Luftfjärding med några stora 22" däck..?
    får man har så stora fälgar eller finns det några andra regler gällade däck/fälg.. ?

Buckligt å mattsvart Croners avatar
    Namn
    croner c
    Reg.datum
    sep 2004
    Jobb
    Inget
    Här vet ingen vad dom snackar om när det gäller a-traktor så lyssna inte på dom. Gå in på http://www.epatraktor.se
    Nu finns det ett nytt frächt epa-forum ute:)
    Blir medlem på
    http://epatraktor.inventforum.com

sponsorer sökes! BDAudios avatar
    Namn
    Niclas Backman
    Reg.datum
    jun 2003
    Jobb
    billackerare,custombilbyggare,billjudsbyggare
    Citat Ursprungligen postat av Aco
    ok nu e det så här att jag börjar fundera på en Nissan Kingcab.. eftersom dom går i 30 så tycker jag det kan vara lite skoj o satsa på annat än trim
    eftersom Kingcaben har ett flak redan behöver man inte fixa det.. för jag har hört att flaket får endast vara ett speciellt mått.. kan flaket vara för stort?
    ok vilken motor har Nissan Kingcab har hört att den har den gräsliga KA24DE motorn i USA.. men den motorn har vi ju inte här i sverige.. och är motorn längsmonterad?
    och jag har åkt i en kingcab för länge sedan då hade jag för mig att man väckla ut stolar från sidan i hytten under det lilla fönstret som finns bakom förrar dörren.. måste man såga det lilla utrymmet eller e det bara att ta ut "stolarna" och installera slut steg o baslåda

och så självklart, e det tillåtet att montera Luftfjärding med några stora 22" däck..?
    får man har så stora fälgar eller finns det några andra regler gällade däck/fälg.. ?
    flaket får ej vara för stor, max 10 eller 15dm2 per 100kg om jag inte minns fel. reggade en duett häromåren som a-traktor som jag av estetiska skäl byggt flaket aningen större på vilket medgav att jag fick göra ett ilägg längst fram och bulta fast så lastytan minskades. på en pikcup är det enklast att bygga någon form av kåpa med en mindre "låda" i som du efter reggning sedan tar bort.
    större blindutrymmen tolereras ej så en 1,5 hytt kan nog bli svårt att få igenom.
    stora fälgar osv är inga problem. blir dock svårt att växla ned den tillräckligt då hjulen blir så stora men dte hänger somsagt på ursprungsväxellådornas utväxling. RWD är i princip ett krav då det är svårt att få till det på en fwd med utbyte av växeldrev i deras lådor vilket ej brukar få rum och stälal till det medan rwd somsagt med lite jobb endast får en extra växellåda och därigenom sköter nedväxlingen.
    zatzy.com | crew
    Supermoderator - zatzy.com
    * E-mail: bdaudio@spray.se

BAD ASS VEHICLE 2006
    www.bdaudio.tk

Namn
    Hans K
    Reg.datum
    okt 2005
    på en kingcab skulle det bli max arean på flacket för A-traktorer. dvs 1.25 m2
    Det betyder att du måste bygga om. Enklaste sättet är att bygga en avgränsande vägg i flaket och skära ut plåten i botten på resten då räknas det ej som flak. Man kan sedan bara lägga i en aluminiumdurk.

men däremot kommer inte bilprovningen godkänna hytten.

bygg på en Mazda B1800 eller B2000 med lilla hytten istället
    de kan man få nästan gratis

eller varför inte en El Camino
    de blir godkända
    Senast redigerat av Hobbe1979 den 2006-01-04 klockan 14:29.

Registered User
    Namn
    Aleks S
    Reg.datum
    jan 2006
    aha kommer inte bilprovningen godkänna hytten i en Kingcab? e det p.g.a den är för stor eller?
    men man kan väl förlänga en hathylla eller nåt bakom stolarna

Team CorsaManiac`z Corsa_RsTs avatar
    Namn
    Glenn H
    Reg.datum
    maj 2005
    Jobb
    TIG-svetsare
    aha kommer inte bilprovningen godkänna hytten i en Kingcab? e det p.g.a den är för stor eller?
    men man kan väl förlänga en hathylla eller nåt bakom stolarna

Ja, den är för stor. Det får inte finnas något utrymme alls bakom stolarna. En polare till mej svetsade upp en liten rörbåge bakom en vägg i sin king cab och de gick igenom då. För då såg dom att han inte kan få in en passagerare där.
    www.corsamaniacs.st
    Vi är inte som andra
    www.dalswe.se
    dekaler, logos mm.

Registered User Miaas avatar
    Namn
    Mia F
    Reg.datum
    dec 2005
    det är alltid nån modifiering du måste göra för att det ska gå att besiktigas det går nog inte att komma ifrån

Namn
    Hans K
    Reg.datum
    okt 2005
    Bilprovningen godkänner inte dödutrymme typ förlägnd hatthylla å så.... bakom sätena. Fast det händer väll att folk lyckas med det endå ibland....
    Det är dumt att bygga på en bil som du kanske inte får igenom såvida du inte vill göra några större modifieringar. Allt kan gå med tur
    Senast redigerat av Hobbe1979 den 2006-01-06 klockan 17:04.

Registered User
    Namn
    Aleks S
    Reg.datum
    jan 2006
    varför alla dessa regler.. dom vill ju t.o.m ha bort a-traktorerna helt och hållet... jag tycker att man kan faktiskt höja farten till 50 km/h och varför kan man inte köra mer än 2 passagerare...

Registered User
    Namn
    Robin F
    Reg.datum
    dec 2004
    Att det ska va så svårt att förstå att en a-traktor är ett arbetsfordon!!!

Registered User Miaas avatar
    Namn
    Mia F
    Reg.datum
    dec 2005
    det är en trafikfara med en 16 åring bakom ratten och jag förstår dom att dom vill det även om jag själv har a-traktor och du får köra med mer än två passagerare om du får dispans till baksäte

Registered User
    Namn
    Magnus D
    Reg.datum
    dec 2003
    varför alla dessa regler.. dom vill ju t.o.m ha bort a-traktorerna helt och hållet... jag tycker att man kan faktiskt höja farten till 50 km/h och varför kan man inte köra mer än 2 passagerare...
    Varför inte ge alla potentiella mördare en varsin pistol också

Registered User
    Namn
    Aleks S
    Reg.datum
    jan 2006
    Citat Ursprungligen postat av maskan
    Varför inte ge alla potentiella mördare en varsin pistol också
    haha jo där va det lite skillnad.. ok allt har ju sina regler o dom ska man följa.. nu handlar det här inte så mkt om a-traktorer men jag tycker att det kan vara kul att ha på en a-traktor.. nämligen Luft Fjädring.. hur fungerar sånt vad kostar det och var kan man hitta sånt..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här