Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 30
  1. #1
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562

    Nån som vet hur det förhåller sig med avgastempen? Vilken temp var osv..

    Om man mäter avgastemp på en turbobil vart e lämpligt att mäta för att få användbara värde?

    Om man mäter vid porten i toppen får men ju ett värde sen om man går ut en 50mm så får man vel att annat värde eller?
    Om man mäter vid turbon, blir inte varmast vid turbon?

    Vad e korekt eller vart blir det varmast?
    Ska man mäta där det e varmast?
    De blir vel olika när man har standardrör resp e-grenrör?

    Rallycrossbilar mäter vel oftast vid avgasporten i toppen men samtidigt har rallycrossbilar lägre avgastemp en vanliga bilar, en RC bil har typ 850 medans en SAAB har 950 o visst de e lite skilnad på turbo o grenrör men kan de inte va så att de e för att man mäter på olika ställe med? SAAB mäter närmast turbinen medans de mäts i andra änden på Rallycrossbilar.

    Är det nån som har bra koll på detta?
    Kan va bra o veta, jag har iaf utag som SAAB vid turbinen...
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  2. #2
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562
    Senast redigerat av M.L den 2002-01-20 klockan 01:53.
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  3. #3
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562
    nahepp de funkade inge bra med bilder...
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  4. #4
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562
    Altså om SAAB mäter närmast turbin o säger att de inte får gå över 970 grader då kan de vel inte va varmare vid toppen för de e ju avgasventilerna som iinte ska ha det varmare?

    Jag e förvirrad som fan för Trollspeed säger typ tvärt om att de e varmast vid själva avgasporten, dom menar nog sina rallycrossbilar o dom använder ju responsystem o annat som kanske inverkar...
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  5. #5
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562
    Omm man mäter vid avgasporten får man reda på gasernas temp när dom lämnar börbränningsrumet men om man mäter vid turbon får man reda på avgastempen?
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  6. #6
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562
    Där blev de tyst som fan..
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  7. #7
    QUATTRO zatzy User abdominazers avatar
    Namn
    Dominic S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    skåneland
    Jobb
    köra bil
    Inlägg
    426
    ingen som vill hjälpa stackars dig?!

    Du får väll nöja dig med 380 HK då!
    AUDI 200 TQ 10v 12.38s 181 km/h

  8. #8
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562
    haha..

    Snacka om att man blir förvirrad när SAAB rekomenderar att mäta vid turbin o trollspeed rekomenderar att mäta vid avgasporten!!


    Funkar den bra frexten? Abmaskinen?
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  9. #9
    QUATTRO zatzy User abdominazers avatar
    Namn
    Dominic S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    skåneland
    Jobb
    köra bil
    Inlägg
    426
    Originally posted by M.L
    haha..

    Snacka om att man blir förvirrad när SAAB rekomenderar att mäta vid turbin o trollspeed rekomenderar att mäta vid avgasporten!!


    Funkar den bra frexten? Abmaskinen?
    VAd menar du med det sissta hänger inte riktigt mee?
    AUDI 200 TQ 10v 12.38s 181 km/h

  10. #10
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562
    Abdominazer, e inte de en sån dära träningsmaskin för magen?
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  11. #11
    QUATTRO zatzy User abdominazers avatar
    Namn
    Dominic S
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    skåneland
    Jobb
    köra bil
    Inlägg
    426

    jusst det

    Ehh fick namnet av nåra arbetskompisar från samma förretag där du jobbar....

    Fasen det verkar som om man får hjälpa dig lyta tråden då "tungviktarna" verkar ha missat den!
    AUDI 200 TQ 10v 12.38s 181 km/h

  12. #12
    V8 twinturbo
    Namn
    Mikael H
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    Skellefteå
    Jobb
    Resemontör m.m.
    Inlägg
    356

    avgastemp

    Trollspeed är smarta saab är snåla.
    Att mäta tempen vid turbon kräver en givare, att mäta vid avgasportarna kräver líka många givare som antalet cylindrar.
    Om man mäter varje enskild cylinder får man reda på eventuella
    skillnader på motorn. tempen är också högst där då förbrännningen trot allt sker i förbränningsrummet inte i turbon.
    Vad som dödar en turbo motor är värmen som åker tillbaka in i
    cylindrarna och det beror på mottrycket i grenröret som ofta
    överstiger laddtrycket.
    Därför är avgastempen lägre på en Rallycrossbil = rätt kamaxlar rätt längd på grenrör och rätt avgasdel på turbon.
    exempel på olika A/R:
    A/R = 1.4, bra toppeffekt
    A/R = 1.15, den gyllene medelvägen
    A/R = 0.7, bättre botten drag
    mvh / Micke

  13. #13
    Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    9 515
    Naturligtvis är avgaserna varmast närmast cylindern. Sedan kyls dem av allt efter.
    För en sugmotor ska visst 400 grader va ett bra medelvärde.
    Det finns säkert anledningar till att mäta vid turbin, turbon har ett maxvärde på avgastemperatur. För TD04 tror jag värdet låg på 900 grader. Medeltemperaturen bör därför vara över 900 grader.
    Vad kan temperaturen vara vid avgasporten? Runt 1200 grader kanske?

  14. #14
    Isdäcksfetischist
    Namn
    Jerry A
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    I garaget...
    Jobb
    IT-mupp
    Inlägg
    1 342
    Ojojoj...1200 grader? På Imprezan (alu block och topp) är 950 grader max (om man vill åka säkert) - det diffar säkerligen mellan olika bilar, 1200 låter dock häftigt ändock.

    Jag har tempgivaren efter turbon (skall ordnas en på grenröret dock), och jag har som mest sett ~750 grader där....turbon sänker tydligen 100-150 grader (enl. "de lärde").

    /J

  15. #15
    kramse
    Guest
    Tja,

    Vad kostar en såndär lite manick som mäter tempen(givare+instrument)?

    Och var får man isåfall tag på en?

    Mvh
    Kramse

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här