Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 31 till 45 av 47
    gasglad. Jocelyns avatar
    Namn
    Frida B
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    rekondare.
    Jag jobbar som rekondare på en bilfirma, har inte ledsnat än iaf. Tycker det är roligt och man får köra nya bilar varje dag. Jag kommer dock inte fortsätta så länge till, har fått jobb uppe i bilhallen men kommer skifta lite.

Jobbar inte svart, det går inte eftersom det är en så stor firma och alla siffror måste stämma.

Müllweisser mixboxs avatar
    Namn
    William M
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Datorer, Motorer
    Om du kommer köra polering flera timmar om dan så kommer du få rejäla problem med axlarna, både jag och farsan har fått erfara det. Farsan som jobbade bilrekond i runt 10 år mår illa när han ser en polermaskin.

BreedMachine Kapten Haddocks avatar
    Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Hej.
    Nu har jag jobbat på en rekond/renovering/lack verkstad i ca 1 år och kan nog inte ha det bättre.
    Dock är inte detta kanske ett vanligt rekond jobb, då vi nästan bara har stamkunder, och lägger ner mkt tid på varje bil.
    Även en del lack, samt mindre renoveringar av äldre bilar.

Känns som ett drömjobb, med helt ok betalt och fast anställning e jag otroligt nöjd även om jag tjänade dubbelt så mkt när jag jobbade i skogen..

Sammanlagt har vi väl ca 50 års erfarenhet av bilvård på 3 personer, och jag med mitt enda

mvh/ Nicklas
    www.pingens.se
    -Ny bilvårdswebshop och guider uppe nu!
    Följ oss på Facebook

Sjöbuse vibes avatar
    Namn
    Victor B
    Reg.datum
    sep 2004
    Jobb
    Studerande
    Skönt att det blev bra!

Lycka till i fortsättningen!

Müllweisser mixboxs avatar
    Namn
    William M
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Datorer, Motorer
    Oj kollade inte datumet, tur att det inte var jag som bumpedumpa hihi.

Fuck the länsstyrelsen! "Danne H"s avatar
    Namn
    Danne H
    Reg.datum
    okt 2001
    Lessnade efter mindre än två år, hade då gått från timmanställd till stationschef. Fick erbjudandet att köpa stationen men tackade nej vilket jag är glad för.

Hade dock aldrig ambitionen att arbeta i branchen hela livet vilket säkert gjorde sitt men det är ett slitigt jobb. Nån sa att händerna tar stryk men man ska även tänka på att det är ganka mycket onyttiga grejer man använder som inte bara sabbar händerna.
    EVO X MR

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Citat Ursprungligen postat av Danne H
    Lessnade efter mindre än två år, hade då gått från timmanställd till stationschef. Fick erbjudandet att köpa stationen men tackade nej vilket jag är glad för.

Hade dock aldrig ambitionen att arbeta i branchen hela livet vilket säkert gjorde sitt men det är ett slitigt jobb. Nån sa att händerna tar stryk men man ska även tänka på att det är ganka mycket onyttiga grejer man använder som inte bara sabbar händerna.
    Det är det jag är orolig för oxå, mitt mål är verkligen inte att arbeta som jag gör idag resten av livet, dock att använda mig av det jag lär mig, för att renovera bilar.

mvh/
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

D2
    Namn
    Danne J
    Reg.datum
    maj 2006
    jo, kan nog lugnt säga att man blir rätt trött på bilrecond!!! har jobbat med bilrecond i snart 9 år, börjar bli ganska trött, även om jag har hyfast pröjs... har vart mycket upp o ner genom årens gång, mycket plus o minus, balansräkning, resultaträkning, samt deklaration, sisådär lagom skoj!! -INTE!!

ett litet tips för den som funderar på att starta egen recondfirma; GÖR DE INTE!! men om du nu skulle göra de så satsa inte på recond gentemot privatpersoner, finns ingen större lönsamhet i de... Satsa på bilfirmor så har du garanterade pengar varje månad, o ta in någon enstaka privatrecond!!
    Volvo for life...

D2
    Namn
    Danne J
    Reg.datum
    maj 2006
    sen kan ja instämma med arbetsskadorna man får som några skrivit; problem me händer, axlar, rygg, samt försämrat luktsinne! plus allt annat som man inte vet något om... -än! blir väl senil med krämpor när man börjar bli gråhårig...
    men den största arbetsskadan är nog ändå att man blivit så förbannat perfektionist, man ser alla bilar som behöver fixas..., samt att ens egna bil visserligen är repfri, men alltid så fullständigt skitig att man inte ser va de e för färg på bilen!!

hur som helst så e de ju en bra kunskap att ha med i bagaget!
    Volvo for life...

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Citat Ursprungligen postat av D2
    sen kan ja instämma med arbetsskadorna man får som några skrivit; problem me händer, axlar, rygg, samt försämrat luktsinne! plus allt annat som man inte vet något om... -än! blir väl senil med krämpor när man börjar bli gråhårig...
    men den största arbetsskadan är nog ändå att man blivit så förbannat perfektionist, man ser alla bilar som behöver fixas..., samt att ens egna bil visserligen är repfri, men alltid så fullständigt skitig att man inte ser va de e för färg på bilen!!

hur som helst så e de ju en bra kunskap att ha med i bagaget!
    Precis.
    Man får inte såp mkt tid med sina egna bilar, har 3 som står o väntar på mig

Har klarat mig bra hittils vad gäller skador, är väl iof för att man redan e slut
    Har ju bara hållit på dagligen i 1 år, men min far har haft bilfirma hela mitt liv så det har gnuggats på ganska friskt innan oxå..

Nä det jag tycker är obekvämast är lösningsmedlen, speciellt då vi målar en del oxå..

Fan förut vart man ju orolig när nån öppnade en thinner dunk, nu e de vardag..

Sen när man grundar med epoxy känner man nästan hur järncellerna dör

Jaja, den som lever får se hur länge man lever
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Registered User
    Namn
    kalle a
    Reg.datum
    maj 2006
    kan säga att epoxi är den enda färg som inte e canserogen och du kan måla med utan mask.. Men den är den farligaste färgen mot huden kan skapa exem o dyl. Dom färger du ska passa dig för att andas in är dom som innehåller isocyanter, dom e ena riktigt otrevliga rackare..

Har hållit på med lackering nu i 9 år både billackering och industri lackering kan säga att det går snabbt utför om man inte tänker sig för och skyddar sig ordentligt..

Hoppas att du trivs med jobbet..

M.v.h mojj

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Citat Ursprungligen postat av mojja
    kan säga att epoxi är den enda färg som inte e canserogen och du kan måla med utan mask.. Men den är den farligaste färgen mot huden kan skapa exem o dyl. Dom färger du ska passa dig för att andas in är dom som innehåller isocyanter, dom e ena riktigt otrevliga rackare..

Har hållit på med lackering nu i 9 år både billackering och industri lackering kan säga att det går snabbt utför om man inte tänker sig för och skyddar sig ordentligt..

Hoppas att du trivs med jobbet..

M.v.h mojj
    Ok:O

Det är nåt jag fått för mig sedan jag var liten och min bror använde det till att göra fiske drag
    Morsan skrämde väl livet ur en..

Ang slipning av grund, klarlack osv.. hur pass farligt är det?

mvh/
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Registered User
    Namn
    kalle a
    Reg.datum
    maj 2006
    Slipning utav klarlack och dyl är inte mer farligt än att du kan använda en papp mask för att slippa dammet o i värsta fall resulterar det i astma om du långvarigt suger i dig dammet. men om du därimot tar fram en sliptrissa o ska köra plåtrent värmer du upp lackern så att isocyanterna frisläpps.
    och det är detta många plåtslagare råkat ut för o på detta vis fått canser

Skyddet mot isocyanter är en sluten friskluftsmask. Vilket även plåtslagare numera använder när dom ren slipar ytor. jag har för mig att icocyanterna frisläpps vid tempraturer runt 80 grader. E du under dessa tempraturerr ska det inte vara några problem.

m.v.h mojja

Registered User
    Namn
    Roger Carlén
    Reg.datum
    jan 2005
    Jobb
    CNC-Tekniker
    Citat Ursprungligen postat av Kapten Haddock
    Hello, nu är det så att jag tänkt byta jobb från ett mkt välbetalt skogs jobb, dock utan fritid eller liv, till att ev gå som rekond lärling ca ett halvår för att sedan börja knega som det eller starta eget innom rekond eller bilförsäljning.

Men för er som knegar med det, tröttnar ni, gör bilar ibland på sidan om när jag har tid och tycker det e helskojj, men när man gör det varje dag, o speciellt med lärlingslön...

Jobbar ni svart vid sidan?

Hur mkt tjänar ni?

MVH/ Nicklas
    Jag har kört rätt mycket på sidan av och visst blir man less, och axlar och armar får lite stryk, men då man lämnar tillbaka bilen till en överlyckligt bilägare så glömmer man fort det jobbiga.

Namn
    Nicklas Olsson
    Reg.datum
    jul 2003
    Jobb
    Bilvård
    Citat Ursprungligen postat av Bmw M
    Jag har kört rätt mycket på sidan av och visst blir man less, och axlar och armar får lite stryk, men då man lämnar tillbaka bilen till en överlyckligt bilägare så glömmer man fort det jobbiga.
    Jag tror jag kört 2 bilar på sidan av sen jag började
    har fullt upp med annat påf ritiden, dels sina egna bilar, hunder osv osv.

Jag är lite tvärtom jag, blir klen när jag inte jobbar.
    men det lär man ju få äta upp när man blir äldre..

mvh/
    www.pingens.se
    Följ oss på Facebook

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här