Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 18
  1. #1
    Registered User
    Namn
    Fredrik Bäckström
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Linköping
    Jobb
    Studerar
    Inlägg
    165

    Kamremsbyte på V70N -01?

    Tänkte kolla om nån vet när kamremsbytet ska göras på en V70N -01?

  2. #2
    Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Tobias.S
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Anrika Norrort
    Jobb
    lösdrivare
    Inlägg
    6 335
    16000 mil eller 8/10 år, kommer inte ihåg exakt där gällande åren då det aldrig inträffat ännu Välbyggda motorer klarar sig en stund.
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

    Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

  3. #3
    Registered User
    Namn
    Johan Gustafson
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    gbg
    Inlägg
    134
    Det stämmer bra det med 16k mil.
    Det står även i serviceboken när den skall bytas.

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Mattias L
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    307
    Vad gäller för förra generationen V70? D.v.s dom som kom 97/98. vill minnas att man förlängde miltalet från 7500mil

  5. #5
    Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Tobias.S
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Anrika Norrort
    Jobb
    lösdrivare
    Inlägg
    6 335
    Rödblocken är det 7500 mil, den 5´an alltså 850 och S/V70 (förutom när nya motorn kom 99-00) är det 12000 mil och de efter dessa är det 16000 mil. Har för mig att det är 5 år på 7500 mil, 8år på 12000 mil och 10 år på 16000 mil, dock lite osäker. Sen är det även arbetstimmar men det är ett fåtal som får användning för den avgränsningen.
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

    Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

  6. #6
    Registered User
    Namn
    Mattias L
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    307
    Hur svårt är det att byta kamrem på en 850/V70 5:a? Måste man ha femton olika specialverktyg á la Volvo eller funkar det med vanliga verktyg och lite tålamod?

    Någon som har koll på vad det kostar att lämna in för ett kamremsbyte?

  7. #7
    you cant outrun the radio
    Namn
    Fredrik J
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Sundsvall
    Jobb
    studerar
    Inlägg
    278
    i vår servicebok till s70 2,5se 99a ståre 16000 mil..

  8. #8
    T5Power
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av bertone
    Hur svårt är det att byta kamrem på en 850/V70 5:a? Måste man ha femton olika specialverktyg á la Volvo eller funkar det med vanliga verktyg och lite tålamod?

    Någon som har koll på vad det kostar att lämna in för ett kamremsbyte?
    På en S60 kostar de 2700:-, jobb + material.

    Mvh,
    Pejman

  9. #9
    Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Tobias.S
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Anrika Norrort
    Jobb
    lösdrivare
    Inlägg
    6 335
    Citat Ursprungligen postat av T5Power
    På en S60 kostar de 2700:-, jobb + material.

    Mvh,
    Pejman
    På ett ställe ja, och på ett annat så kostar det en annan summa

    Det varierar lite beroende på timdebitering osv, men ett kamremsbyte med spännrulle och hjälpaggregatsrem kan säkert variera mellan ca 2500:- - 3500:- iaf beroende på vart man gör det, även fast det är volvoverkstäder allihop.
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

    Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

  10. #10
    Registered User onkel lavas avatar
    Namn
    Robin L
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Jobb
    unemployd
    Inlägg
    1 029
    Citat Ursprungligen postat av bertone
    Hur svårt är det att byta kamrem på en 850/V70 5:a? Måste man ha femton olika specialverktyg á la Volvo eller funkar det med vanliga verktyg och lite tålamod?

    Någon som har koll på vad det kostar att lämna in för ett kamremsbyte?

    Med lite erfarenhet så klarar du dig galant! inga spec verktyg behövs vad jag minns iaf..
    (\_/)
    (O.o)
    (> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

  11. #11
    Registered User
    Namn
    Robin L
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Thailand,Krabi
    Inlägg
    123
    Man behöver inga "ala speciala volvo" verktyg.. =) Nästan lika lätt som att byta på en 240.. =)

  12. #12
    Registered User
    Namn
    Mattias L
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    307
    Såg på Mekonomen att det finns två varianter på rem (148 resp 142 kuggar - får väl kolla motornummer) men även två varianter där det antingen är enbart en rem eller så köper man en sats. Vad är brukligt att byta? Känns som det nog är smartast att köpa en sats?

    Kamaxelrem -1998, motnr -*1266127, 148 kugg 16-94600 474:-
    Kamaxelrem 1998-, motnr *1266128-, 142 kugg 16-94789 486:-
    Kamremsats -1998, motnr -*1266127, 148 kugg 16-KTB185 1408:-
    Kamremsats 1998-, motnr *1266128-, 142 kugg 16-KTB316 1381:-
    Stödbricka kamrem -1997, vit bricka, skall bytas vid rembyte 16-1271851 11:-
    Kamremspännare -1998, motnr -*1266127 16-56512 498:-
    Kamremspännare 1998-, motnr *1266128- 16-55541 451:-
    Löprulle kamrem 16-56515 450:-
    Spännrulle för drivrem -03.1999, komplett enhet 16-55589 546:-
    Löprulle drivrem -1998 16-56510 430:-

  13. #13
    BMW
    Namn
    Johan Kampf
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Kristianstad
    Jobb
    Montör
    Inlägg
    609
    jag hade köpt en sats och bytt allting när man ändå har rivit det + att det känns lite dumt att chansa med en sån grej som kamremmen ÄVEN om dom andra delarna säkert håller så hade jag inte chansat...

    det sägs ju att man kan använda spännrullen/rullarna igen bara dom är fria från missljud och rullar relativt lätt, men jag chansar inte på en sån grej, mindre upphetsande om en rulle skär när man kör...

  14. #14
    Vi ses,om du är snabb nog
    Namn
    Lars A
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    GBG
    Jobb
    Företagare båtbranch
    Inlägg
    1 081
    Så hur vet man när kamremmen är sliten då.....ser man det. Jag har ingen anning när min bytes senast bara haft bilen sedan i våras

  15. #15
    Registered User
    Namn
    Mattias L
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    307
    Citat Ursprungligen postat av nemtrix
    Så hur vet man när kamremmen är sliten då.....ser man det. Jag har ingen anning när min bytes senast bara haft bilen sedan i våras
    Som Krock skrev längre upp så byter man antingen vart 8:e år eller var 12000 mil på 5rna. Ursprungligen var det efter 7500 mil på 5rna så antagligen har din 850:a fått en ny rem på 7500 milsservicen (kolla serviceboken) så "rimligen" infaller nästa byte vid 19 500 mil - men som sagt, är man osäker så byter man ändå då remmen är billig medan ett ras är dyrt....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här