Resultat 1 till 13 av 13
    Registered User Chakads avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    plugg

Uppkörning i Farsta

Tjena

Jag undrar om det är någon här som har kört upp i farsta och kan nämna några platser där man vanligtvis brukar få köra osv...all form av tips uppskattas..

Tack på förhand!
    Lonely Road Racer

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Farsta var för fem år sedan, det kontor som kuggade 60 procent av förstagångsuppkärande privatister. Om det är annorlunda nu eller inte vet jag inte..

Områden som nyttjas är det mesta i närområdet, Älsvjö - Örby - Skogås - Bandhagen - Skarpnäk - Skogskyrkogården - Enskede m. omjed. Var beredd på allt är mitt tips, och ta det kallt
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Brum
    Namn
    Tobbe L
    Reg.datum
    okt 2002
    När jag körde upp där för ett halvår sen så fick jag köra rundan:

Ut från parkeringsplatsen --> Höger ut på stora vägen mot älvsjö --> Genom stora rondellen, svänga av mot Farsta centrum --> Förbi Farsta centrum --> Ut på motorvägen vid utfarten precis innan teliatornet, mot nynäs --> Svänga av vid Länna --> Förbi Länna industriområde och svänga av vänster ner till det lilla industriområdet (Kommer inte ihåg vad det heter) --> Vända där och köra motorvägen tillbaka till det ställe där jag började.

Inte direkt svår runda om jag får säga det själv, och polaren som också körde upp som privatist ett par veckor innan mig klarade det också på första försöket.
    Senast redigerat av TL den 2005-05-24 klockan 22:21.

Frankofil, för jag vågar. Rossens avatar
    Namn
    Janne Levenrot
    Reg.datum
    sep 2003
    Jobb
    Fastighetstekniker, natt.
    Se till att köra en del i villaområdet som ligger mitt emot skogskyrkogården, små smala vägar, höga häckar och allmänt dålig sikt, körde upp därinne förra vintern och hade aldrig varit där förr, gick förvisso bra men det skadar aldrig att ta en runda så det inte kommer som en chock.
    Peugeot 306 GTI -97 Lättad racer
    Peugeot 307 SW 2,0 Griffe -05
    Peugeot 206 1,6 Griffe -04

Registered User Oakgrounds avatar
    Namn
    Daniel E
    Reg.datum
    sep 2003
    Jag körde upp i Farsta i November.

Jag antar att du kör upp som privatist? Den körskolan jag gick på hade en kurs som dom kallade uppkörningsteori eller ngt i den stilen. Då gick dom igenom vanliga kuggningsorsaker och de korsningar och dyl som många "åkte dit på" i området

Tex, Kommer du på Örbyleden och dom ber dig svänga mot Hökarängen, tänk på att skylten sitter väldigt dåligt till och är svår att se. Den kursen var värd sina pengar.

Den finns en järnvägsöverfart i området där pendeltågen passerar, dom som bor där vet nog vad jag menar och kan namnge platsen. Kommer du från ena hållet där är det en nerförsbacke med ett par ordentliga svängar. Precis efter backen är spåröverfarten och sen en korsning till en större väg. Öva på att köra där. Var noga med att titta åt båda hållen innan överfarten. Planera din körning så du inte riskerar bli stående på spåret, alltså om bilarna framför dig inte kan svänga ut på den större vägen.

Lite rörig förklaring men det var det bästa jag kunde åstadkomma för tillfället

Natually Aspired. ECM_Z28s avatar
    Namn
    Björn S
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Mekaniker
    körde i januari i farsta, fick åka bakvägarna ifrån farsta till länna och motorvägen tillbaka andra gången

första gången var i snöstorm, endast på motorvägen och blev kuggad pga att jag svängde av motorvägen för tidigt (använde vägrenen som avfart s.a.s, skulle tagit det lite lungt och väntat 15m till så hade jag klarat det.. )

hade det inte varit snö så hade jag ju inte följt dom befintliga spåren...

fick en riktig paragrafryttare första gången..
    Citat Ursprungligen postat av solnaligan
    Inte nog med att "Publik Bilar/Mc" kör som Idioter på racen ....nu har Polisen börjat åxo ;)

I'm back skillzs avatar
    Namn
    M. Quick
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Bilmek
    Första gången fick jag köra farsta - Haninge centrum, handen och så tillbaka.

Andra gången fick jag köra mot länna och småvägar/villaområde i farsta.

Körde upp som privatist.

Moraltanter undanbedes, då detta är ett forum för oss som kör för fort och så vidare.
    ZATZY.COM

Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    plugg
    tack så jävligt mycket för alla svar =)
    ska försöka tänka på allt ni sagt o hoppas på det bästa!
    Lonely Road Racer

Reg.datum
    aug 2004
    Jobb
    plugg
    Någon som kan förklara lite om hur säkerhetskontrollen ska gå till osv?

Och hur är det med hastigheterna? Vad man högst får köra vet jag men vilken hastighet bör man inte underskrida om det är en 50-väg, 70-väg osv
    Lonely Road Racer

www.TED.com Maqes avatar
    Namn
    Markus Å
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt i Allo :)
    Jag körde iofs upp på en lördagsmorgon, men jag fick köra in till södermalm och snurra och tillbaka
    På span efter bättre begagnad porsche...

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av Chakad
    Någon som kan förklara lite om hur säkerhetskontrollen ska gå till osv?

Och hur är det med hastigheterna? Vad man högst får köra vet jag men vilken hastighet bör man inte underskrida om det är en 50-väg, 70-väg osv
    Säkerhetskontrollen består av två delar:
    1) YTTRE KONTROLL, där man kontrollerar all yttrebelysning, blinkers, halvljus, varsel/positionsljus, parkeringsljus, slutlycktor bak (bakljus), bromsljus och däckmönster
    Sedan tillkommer ett delmoment där man ska redogöra för motorrummets olika vätskor och vart man fyller på vilken: 1, motorolja. 2, spolarvätska. 3, kylarvätska. 4, bromsvätska. och i förekommande fall 5, styrservovätska
    2) INNRE KONTROLL, där kontrollerar man inre belysning i from av insturmentering, indikeringslampor mm, sedan startar man bilen, backar ut från sin parkeringsplats och gör ett bromsprov. sedan kommer ev uppkörningsnissen vilja prova handbromsen.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

resU deretsigeR
    Namn
    Andreas E
    Reg.datum
    aug 2001
    Farsta e lugnt, körde upp där 2000 (privatist 1a upkörn). Fick bla. svänga upp över järnvägen upp i den branta backen (vad vägen nu heter) och där i närheten backa runt hörn

Lycka till,

Soon ++1000hp andreas.es avatar
    Namn
    Andreas Eriksson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Ekonomi
    Citat Ursprungligen postat av DiLLA
    Farsta e lugnt, körde upp där 2000 (privatist 1a upkörn). Fick bla. svänga upp över järnvägen upp i den branta backen (vad vägen nu heter) och där i närheten backa runt hörn

Lycka till,
    Hehe där körde jag också kommer jag ihåg

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här