Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 34
    Quagmire
    Namn
    Krille L.
    Reg.datum
    feb 2004

Svårt att ta C/CE körkort?

Ont om jobb i staden och jag har planer på att "utöka" lite och ta åtsminstone C körkort för att försöka få ett jobb inom transport etc.

Vart ska jag vända mig, gör man det hos en vanlig trafikskola?

Ungefärlig kostnad jämfört mot B körkortet?

Svårighetsgrad på det hela?

Jag tog mitt B körkort själv, dv.s inte genom någon trafikskola utan jag läste och körde med föräldrarna.

Gärna allmänna tips som kan hjälpa lite.

(Sorry om jag satte denna tråd under fel ställe)

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Vi kan dela upp det i två delar; och skiljer därför C, och CE behörigheterna åt.

Allmänt
    Du vänder dig till en trafikskola som kan tillhandahålla utbildning för C och CE körkort. De behöver själv ansöka om körkortstillstånd, och tillsammans med denna måste en särskild läkar/hälsoundersökning utföras och skickas med.

C-körkort
    Hur lång tid Du behöver för att köra upp, beror helt och hållet på din egen körvana gällande att köra stora fordon. Enligt en bekant som är utbildare, och har varit det sedan 1967, så behöver medelgrabben som inte är helt bortom genomsnittet ca 10 körlektioner, dvs drygt 10h, innan man har "lappen" i handen. Tiden fördelas oftast så här hos en bra utbildare; 1/3 allmän körvana, 2/3 lokalkännedom över de områden som uppkörningen sker på, dvs man få lära sig de eventuella svårigheter som kan finns i samband med uppkörningen, man går även i slutet extra noga igenom den yttre, och innre säkerhetskontrollen och själva momenten steg för steg hur själva uppkörningen går till. Kostnad inkl tillstånd och läkarbesök; ca 10k och uppåt (beror helt på hur mycket tid Du behöver och om du klarar av teoriprovet direkt etc etc)

CE-körkort
    Det är samma krux här med, hur lång tid det tar, och hur mycket notan går på beror helt på hur pass erfaren du är av att köra stora fordon med stort släp. Här anser min bekant att medelutbildningen landar på 20 körlektioner, och uppdelas normalt; 1/3 körning på väg, 1/3 backningsövningar och 1/3 övning på uppkörningsmomenten, samt säkerhetskontroll, funktionskontroll mm.
    Kostnad: från 16k och uppåt. Min bekant säger att räknar man med 30 lektioner, ca 30k och gör allt i en följd, dvs C + CE, så ska man klara av det.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Abused bart112s avatar
    Namn
    Fabian D
    Reg.datum
    aug 2002
    Bara för att klarna ut. C är tung lastbil, och CE är tung lastbil med släp, eller har jag fel?

Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av bart112
    Bara för att klarna ut. C är tung lastbil, och CE är tung lastbil med släp, eller har jag fel?
    Precis. C är tung lastbil, och CE är tung lastbil med tungt släp.

Jag glömde också bort en liten detalj som gäller alla under 21 år, och det är att man får inte framföra lastbil med totalvikt över 7½ ton i sin yrkesutövning, om man inte genomför ett prov hos vägverket som heter "yrkesförarbevis, lastbil". Kravet försvinner automatiskt från det datum man fyller 21.

Real cars whine... overlakes avatar
    Namn
    Daniel O
    Reg.datum
    dec 2001
    BE kort, har du någon info om det?
    Mina bilar

You know that your man broke out of the Oompa Loompa factory, and is up to no good ?

I'm that damn good!! Kennosias avatar
    Namn
    Kenny A
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Kran-nisse
    Kolla med Lernia och UVS eller någon annan utbildningsskola!! (Tar typ ca 24 veckor) Under dom veckorna får man studiestöd från CSN. Plus att man får truckkort för A & B truckar och att man får Farligtgods (Styckegods, Tank, Radioaktivaämnen och Explosiva) och att man får grundutbildning i APV (Arbete på Väg). Skulle du mot förmodan inte klara uppskrivingarna/uppkörningarna så tror jag dom bjuder på en extra.

Registered User
    Namn
    Christoffer Stenhult
    Reg.datum
    sep 2004
    Citat Ursprungligen postat av zerial
    Vi kan dela upp det i två delar; och skiljer därför C, och CE behörigheterna åt.

Allmänt
    Du vänder dig till en trafikskola som kan tillhandahålla utbildning för C och CE körkort. De behöver själv ansöka om körkortstillstånd, och tillsammans med denna måste en särskild läkar/hälsoundersökning utföras och skickas med.

C-körkort
    Hur lång tid Du behöver för att köra upp, beror helt och hållet på din egen körvana gällande att köra stora fordon. Enligt en bekant som är utbildare, och har varit det sedan 1967, så behöver medelgrabben som inte är helt bortom genomsnittet ca 10 körlektioner, dvs drygt 10h, innan man har "lappen" i handen. Tiden fördelas oftast så här hos en bra utbildare; 1/3 allmän körvana, 2/3 lokalkännedom över de områden som uppkörningen sker på, dvs man få lära sig de eventuella svårigheter som kan finns i samband med uppkörningen, man går även i slutet extra noga igenom den yttre, och innre säkerhetskontrollen och själva momenten steg för steg hur själva uppkörningen går till. Kostnad inkl tillstånd och läkarbesök; ca 10k och uppåt (beror helt på hur mycket tid Du behöver och om du klarar av teoriprovet direkt etc etc)

CE-körkort
    Det är samma krux här med, hur lång tid det tar, och hur mycket notan går på beror helt på hur pass erfaren du är av att köra stora fordon med stort släp. Här anser min bekant att medelutbildningen landar på 20 körlektioner, och uppdelas normalt; 1/3 körning på väg, 1/3 backningsövningar och 1/3 övning på uppkörningsmomenten, samt säkerhetskontroll, funktionskontroll mm.
    Kostnad: från 16k och uppåt. Min bekant säger att räknar man med 30 lektioner, ca 30k och gör allt i en följd, dvs C + CE, så ska man klara av det.

Nja, jag betalade just över 6k för mitt C-kort i handen.. och då hade jag 7 lektioner samt att jag klara alla prov direkt.

Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av Fraggen
    Nja, jag betalade just över 6k för mitt C-kort i handen.. och då hade jag 7 lektioner samt att jag klara alla prov direkt.
    Alla är olika, mitt kostade just inte mycket över körkortstillstånd, och en extra "uppkörning, del funktionsbeskrivning" á 200kr... Dvs typ 2300 totalt.

Det kan ha lite att göra med att farbror har haft åkeri sedan 1969...

anp
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av overlake
    BE kort, har du någon info om det?
    Finns flera trådar där det tas upp, sök efter dem så finner du cirkapriser och tillvägagångssätt.

Registered User kabels avatar
    Namn
    Richard Cardell
    Reg.datum
    jul 2004
    mitt c kort kostade inte mer än 300 för läkarundersökning + 170kr för tryckning av kortet fast ja får de genom min utbildning på skolan.. =)

Registered User Bears avatar
    Namn
    Björn D
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Sjöman
    Då tar väl jag rekordet här då antar jag jag betala endast 170kr för mitt C-kort, och det var ju själva tillverkningen av lappen =) det lönar sig att göra lumpen
    /Björn

hmm..
    Namn
    Pether E
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    arbetslös...i väntan på lumpen..
    hehe..jag betalar endast tillverkning av kortet...B,C,E behörighet...+ ADR, yrkeskompitens bevis mm mm..=)

på skolan dårå...C kortet är inga större problem, bara man vänjt sig med att det är lite större fordon så e det som att köra vanlig bil..hade 2 veckors övningsskörning med tungtsläp, å lite uppdrag o grejjer på det...plus att träna en jävla massa backning, vilket nog e det svåraste med det...å man bör träna lite på kör å vilotider och viktuträkningar, anars kan man få sitta ett tag vid körkorts testen

förövrigt så e det nog ganska bra tänkt om man vill skaffa nytt jobb å så, då alla vi som går ut skolan nu ca:30 st har redan jobb...dvs ganska stor efterfrågan inom transport..

//PaN

Bmw skadad..
    Namn
    Jimmy A
    Reg.datum
    jan 2005
    upp hur ser det ut idag

Hur går det till? vart kan man göra det(stockholm) vad kostar det? vad behövs?

[ OO===[ ][ ]===OO ]

Inte längre på jakt
    Namn
    R Edlund
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Att du inte fråga mig Jimmy
    Grönlunds trafikskola är ett bra val, kostar mellan 15-30k beroende på hur begåvad man är.
    Du måste söka lämplihetsintyg, göra en läkarundersökning och klara teori och uppkörning
    Sen kan du ju googla yrkeskompetensbevis, men det behövs inte innan 2016.

Registered User Alriks avatar
    Namn
    Mikael A
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Lastbilschafför
    Citat Ursprungligen postat av Rocke Visa inlägg
    Sen kan du ju googla yrkeskompetensbevis, men det behövs inte innan 2016.
    ... För oss som hade behörigheterna före 10 sept 2009 behövs inte YKB. Då räcker 35h fortbildning innan kravet på YKB träder i i kraft 10 sept 2016.

http://www.yrkestrafiken.se/Fragor-och-svar/Yrkesforarkompetens/

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här