Hur luftar man bränslesystemet efter soppatorsk( diesel)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
    Ęđāņíā˙ Øāīî÷ęā Zerouss avatar
    Namn
    Anders S.
    Reg.datum
    aug 2003

Hur luftar man bränslesystemet efter soppatorsk( diesel)

Hej

Har ett problem med ett dieseldriven VW caravelle som ägaren har fått soppatorsk på och nu startar inte den. Kan man göra nånting själv eller är det bara verkstad som gäller?

Nån som kan beskriva hur man gör för att lufta ur systemet? Var skruvar och luftar man nånstans?

smurf zatzy user GT/Es avatar
    Namn
    Anders N
    Reg.datum
    okt 2001
    Om det är en gammal traditionell diesel så kan man släppa på ett spridarrör och köra på starten tills den går igång, skall INTE göras om det är en Common Rail!

Eller så trycksätter du tanken med blåsmunstycke och en plugg (typ pappersboll) och kör på starten tills den hoppar igång
    (ü) Mindre massa = mera bråttom (ü)
    | Min OOpel | Min 200 Skabb X-treme | Gruskrigaren |

Senior user TheMPGs avatar
    Namn
    David Ö
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    vissa ska man under hiven och pumpa, vissa ska man nöta på starten i typ 90 sek, startgasa funkar också om man är våghalsig
    Senast redigerat av TheMPG den 2005-05-12 klockan 01:37.
    Jag fixar din A/C

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Var frukansvärt försiktig med startgas till dieslar (!!!!!).
    Finns et handpump, nyttja den. Finns det inte, dvs det är elektroniskt avluftande så får man nöta på starten ett tag.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Murderator
    Namn
    Dan Johansson
    Reg.datum
    mar 2004
    polaren knäckte veven (gick rakt av) och ett överfall på sin 5.7 Olds-diesel pga. startgas ...

ej att rekommendera ...
    Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Ęđāņíā˙ Øāīî÷ęā Zerouss avatar
    Namn
    Anders S.
    Reg.datum
    aug 2003
    Nån som kan verifiera om det finns automatisk luftare? det är en -94..

Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Bilmekaniker
    enklast r att släppa lite på spridar rören och trycksätta tanken lite sen är de nötandet med startmotor som gäller..!
    de bruakr gå åt ett par baterier testa fyll bräsnlefiltret fullt med diesel först de brukar hjälpa lite...

Mvh Christoffer

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Citat Ursprungligen postat av Zerous
    Nån som kan verifiera om det finns automatisk luftare? det är en -94..
    Brukar framgå av instruktionsboken. Men personbilsdieselar som är så nya borde det absolut vara det.

Och nej, man ska inte lossa spridar rör och trycksätta tanken.. tyvärr så är det, om man har handpump, vilket är absolut mest vanligt på äldre lastbilar, ett jävla nötande på pumpen innan det är klart. Tålamod, mer tålamod och ännu mer... ja.. har mangjort det ett par gånger så vet man
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Bilmekaniker
    Citat Ursprungligen postat av zerial
    Brukar framgå av instruktionsboken. Men personbilsdieselar som är så nya borde det absolut vara det.

Och nej, man ska inte lossa spridar rör och trycksätta tanken.. tyvärr så är det, om man har handpump, vilket är absolut mest vanligt på äldre lastbilar, ett jävla nötande på pumpen innan det är klart. Tålamod, mer tålamod och ännu mer... ja.. har mangjort det ett par gånger så vet man
    Kan tillägga att T4:an inte har någon handpump och absolut ingen commonrail, VAG familjen har endast 2-3 motorer med commonrail teknik och ingen av dem sitter i Transport/Caravelle där är de en vanlig fördelarpump. VAG har gått på linjen med pumpdirektinsprutare och utväcklat de istället...
    detta är enda sättet om man inte har något annat special...

man kan oxå lossa på en vanlig soppa ledning efter diesel filtret och som sagt va trycksätta tanken så man får soppa fram dit sen är de bara att nöta på starten...

Mvh Christoffer

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    Passater efter -96 års modell har automatisk luftning vet jag, men hur det är med andra VAG-bilar vette tusan.

Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Bilmekaniker
    Citat Ursprungligen postat av Mjolle
    Passater efter -96 års modell har automatisk luftning vet jag, men hur det är med andra VAG-bilar vette tusan.
    automtisk och automatisk..
    man ska köra på starten men batteriet hinner ta slut 4 gånnger innan man får nån soppa..
    på de gammla hederliga med Dieselpump brukar man lossa spridarrören och köra på starten, ibland räcker inte de då pumpen inte årkar suga soppa hela vägen, då hjälper man till med lite tryckluft i tanken...

pumpdirektisnprutarna har jag inte vart med om något soppa stopp eller haveri på än så jag vet inte hur man luftar dem riktigt men tror de automatiska delen fungerar betydligt bättre där än i de gammla med riktig pump...

sen har vi 2.5liters v6:an som är en historia för sig de är näsintill omöjliga om de har körts pumphaveri lr soppatorsk dock är de ltie svårt att köra torsk på en sådan ty bilen har styrelektronik som säger att nnu är de dåligt med soppa nu stänger jag av mig...
    men ibland fungerar inte transportpumpen i tanken så de är mkt soppa kvar i ena halvan i tanken men inget i den andra.. och då blir de konflikter.

Mvh Christoffer

Namn
    Anders N
    Reg.datum
    okt 2001
    Citat Ursprungligen postat av Myhran
    pumpdirektisnprutarna har jag inte vart med om något soppa stopp eller haveri på än så jag vet inte hur man luftar dem riktigt men tror de automatiska delen fungerar betydligt bättre där än i de gammla med riktig pump...
    högtrycksdieslar brukar ju oftast ha en liten matarpump i tanken också, så en stund med tändning på brukar funka.

Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Bilmekaniker
    Citat Ursprungligen postat av GT/E
    högtrycksdieslar brukar ju oftast ha en liten matarpump i tanken också, så en stund med tändning på brukar funka.

j ohar för mig de kom med förpump iom p-düse och de hjäöper då till med att lufta dock ska de sen in i en matarpump som bygger upp ca 7bars tryck till att sedan gå till den elektronikmekaniska spridaren där trycket genereras i spridaren med hjälp utav nock på kamaxeln de är en halv vetenskap de där..

Mvh Christoffer

Namn
    Anders N
    Reg.datum
    okt 2001
    Citat Ursprungligen postat av Myhran
    j ohar för mig de kom med förpump iom p-düse och de hjäöper då till med att lufta dock ska de sen in i en matarpump som bygger upp ca 7bars tryck till att sedan gå till den elektronikmekaniska spridaren där trycket genereras i spridaren med hjälp utav nock på kamaxeln de är en halv vetenskap de där..

Mvh Christoffer
    Äsh så himla avancerat är det inte, gäller att ha lite koll på principerna bara

har ingen större koll på vag's dieslar, menade mest lite allmänt över commonrailare osv

Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Bilmekaniker
    Citat Ursprungligen postat av GT/E
    Äsh så himla avancerat är det inte, gäller att ha lite koll på principerna bara

har ingen större koll på vag's dieslar, menade mest lite allmänt över commonrailare osv

jo commonrail är jag itne så haj på eftersom vi knappt har några sånna i VAG konsernen..

men som sagt va de gäller att ha lite kol på vad man gör iaf om man håler på med en common. de kan göra väldigt ont och man kan förlora vitala delar om nått går åt helvete tom dö..

Mvh Christoffer

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här