Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 25 av 25
    Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Glenn B
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Unix sysadmin.
    Citat Ursprungligen postat av Desert Eagle
    hört talas om skatte smitar galler????

finns fin bränn olja å hämta på åland oxå billig är den oxå...
    ..Och jag kan tjuvtanka på shell då blir bensinen helt gratis.. Stjäl man bilen också så slipper man även den kostnaden.
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

Very Fat zatzy User Desert Eagles avatar
    Namn
    Kaj K
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    Pro
    Citat Ursprungligen postat av glenn
    ..Och jag kan tjuvtanka på shell då blir bensinen helt gratis.. Stjäl man bilen också så slipper man även den kostnaden.

Fan att jag inte tänkt på de tidigare...;O)
    Min Bil Har stela tändkablar och Respirator...
    My10 V70 Sothora
    Diesel Kärlek vid första rökpuffen...

Pirat hobbss avatar
    Namn
    Jonas Eklund
    Reg.datum
    feb 2003
    Sitter i ungefär samma tankar, men modellen är Passat TDI (något chippad av VW, enligt försäljaren??) eller 1.8t. I skatt skiljer det ungefär 4000kr, och jag har räknat på att dieseln ligger runt 0.6l/mil och 1.8t drar 0.8l/mil (lågt räknat?). I detta exempel går jag jämnt ut om jag kör 1500-2000mil/år och då har jag ända satt dieselpriset lika högt som bensinen..

Tänker jag fel? Vad kan det vara för chip som sitter i TDIn?

Jonas
    "It's all fun and games, until someone looses an eye."

Vill ha: Lancia Delta HF Integrale Evo

Grubbe
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av hobbs
    Sitter i ungefär samma tankar, men modellen är Passat TDI (något chippad av VW, enligt försäljaren??) eller 1.8t. I skatt skiljer det ungefär 4000kr, och jag har räknat på att dieseln ligger runt 0.6l/mil och 1.8t drar 0.8l/mil (lågt räknat?). I detta exempel går jag jämnt ut om jag kör 1500-2000mil/år och då har jag ända satt dieselpriset lika högt som bensinen..

Tänker jag fel? Vad kan det vara för chip som sitter i TDIn?

Jonas

Mina erfarenheter säger att Passat Tdi vill ha 0.5 blandad körning och 1.8T vill ha runt 0.9, så du får nog räkna om lite iallafall. Räkna sedan på att dieseln är lite billigare än bensinen.

Du har inte möjlighet att få tag på diesel igenom någon bonde eller åkare? Du kanske rent utav får köpa från någon båtägare eller ifrån Finland? Det är först då som man börjar att spara in riktigt mycket pengar!

Glenn: Orka inte starta en debatt om vad som är rätt eller fel rent skattemässigt. Alla gör som dom själva vill ändå.

Pirat hobbss avatar
    Namn
    Jonas Eklund
    Reg.datum
    feb 2003
    Citat Ursprungligen postat av Grubbe
    Mina erfarenheter säger att Passat Tdi vill ha 0.5 blandad körning och 1.8T vill ha runt 0.9, så du får nog räkna om lite iallafall. Räkna sedan på att dieseln är lite billigare än bensinen.
    Jag räknade med liten skillnad medvetet, då jag inte hade de korrekta siffrorna. När jag byter till dina siffror blir skillnaden enorm, även om jag inte fulköper dieseln.

_____

TDI:
    2000mil x 0,5l/mil = 1000l/år
    1000l/år x 10kr/l = 10000kr/år

10000kr/år + 5770kr/år (skatt) = 15770kr/år totalt

1.8T
    2000mil x 0,9l/mil = 1800l/år
    1800l/år x 10,50kr/l = 18900kr/år

18900kr/år + 1800kr/år (skatt) = 20700kr/år totalt
    _____

Blir ju en del.. Snälla säg till om jag räknar fel, så jag inte springer och gör nått dumt. Även om TDIn skulle dra något mer (säljaren trodde 0,6 iom chippning) lönar det sig ändå.

Tanken med att köpa TDI är egentligen inte att tjäna pengar, utan mer att det är lättare att hitta rätt bil om man öppnar lite möjligheter. Bara jag inte förlorar på det så..

Btw, är en ochippad TDI väldigt slö, eller orkar man leva med den?

Jonas
    "It's all fun and games, until someone looses an eye."

Vill ha: Lancia Delta HF Integrale Evo

no show no go
    Namn
    Diego S
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av hobbs
    .....
    Btw, är en ochippad TDI väldigt slö, eller orkar man leva med den?

Jonas

Jag har kört mycket Toledo Tdi 110hk, om jag jämför den med min nuvarande bil,en 307(bensinare) även den med 110hk, så kändes Tdi:n mycket piggare på lands- och motorväg.

Grubbe
    Guest
    Tdi:n känns spontant mycket piggare än en bensinare i ungefär samma motorstorleksklass p.g.a sin korta explosiva effektkurva. Jag kan ge ett riktigt hett tips och det är PAssat Tdi 115hk med Kcr-box. En bekant här har en sådan och den går riktigt riktigt fint, den är hur många gånger som helst vassare/roligare än en Passat 1.8T som jag också kört med riktigt mycket. Det är större skillnad mellan 110hk och 115hk än man kan tro!

Egenanpassad
    Namn
    Robin S.
    Reg.datum
    aug 2004
    Citat Ursprungligen postat av Grubbe
    Tdi:n känns spontant mycket piggare än en bensinare i ungefär samma motorstorleksklass p.g.a sin korta explosiva effektkurva. Jag kan ge ett riktigt hett tips och det är PAssat Tdi 115hk med Kcr-box. En bekant här har en sådan och den går riktigt riktigt fint, den är hur många gånger som helst vassare/roligare än en Passat 1.8T som jag också kört med riktigt mycket. Det är större skillnad mellan 110hk och 115hk än man kan tro!
    har _åkt_ passat 1.8t några gånger, tror det var en -03, men jag blev inte ett dugg imponerad av prestandan, iofs så är ju inte 150 hk så mycket att skryta med

Grubbe
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av rajbjing
    har _åkt_ passat 1.8t några gånger, tror det var en -03, men jag blev inte ett dugg imponerad av prestandan, iofs så är ju inte 150 hk så mycket att skryta med

Jag är helt på din sida. 1.8T är kanske tidernas tråkigaste motor, den är helt identitetslös och allmänt tråkig och jävlig. Där har V.A.G betydligt trevligare dieselmotorer!

Drömmer om B.C ...
    Namn
    Samuel A
    Reg.datum
    mar 2002
    Jobb
    Student
    Nämen så trevligt att dte är en till som är inne på exakt samma banor som jag =). Har suttit och räknat lite de sista dagarna. Och jag måste säga att innan jag ens började räkna så tänkte jag "Aldrig att det är lönt köpa diesel, man måste ju köra minst 4000mil/år".

Men som sagt, jag började räkna lite och kom fram till att om man köper t.ex. en Golf och jämför med en GOLF GTI (Golf VI båda två) så behöver man inte köra mycket mer än 1500-2000 mil per år innan det blir affär, och jämför man med S70 GLT som jag kör nu så räcker det med 800 mil innan man tjänar på diesel, så det lutar definitivt åt en Oljebrännare =).
    Om man springer fort och skrattar mycket så märks det inte att man är ful.

"It corners like electricity" - Clarkson om R35 GT-R

Min pixbox

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här