Resultat 1 till 7 av 7
    Registered User
    Namn
    Ola Starkman
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Servicetekniker

Kabeltjocklek och säkringar?

Hejsan.

Jag håller på att installera 2 slutsteg i min M5a och funderar lite på vad jag skall använda för strömkabel och säkringar.
    Slutstegen är ett Infinity 4x50W och ett Audison som bryggat lämnar 300W till basen.
    Batterit sitter under baksätet och ett fördelningsblock med säkringshållare kommer att placeras precis bakom baksätet. Vad skall jag ha för kabel från batteriet och ska jag ha en säkring på den framme vid batteriet?
    Vilken storlek påsäkring kan va lämpligt att ha i fördelingsblocket och hur grov kabel ska jag ha till slutstegen. Beroende på hur jag kommer att placera stegen så blir blir längden på strömkablarna antingen båda korta, ca 30-40cm, eller så blri en kort och en strax över metern.

Jag vill ha gerjerna så att de inte syns. Antingen hamnar båda stegen i "baljan" längst in i bagaget eller så hamnar det ena steget innanför luckan på vänstersidan i bagaget där det har suttit en CD-växlare.

Frågan återigen: Vad skall jag ha fär strömkablar och säkringar?

/Ola
    (OO=00=OO)

Galen Gnällbälting sirmiros avatar
    Namn
    Micke Rosencrantz
    Reg.datum
    dec 2003
    lite info finns på nårdik Bilstereo Hifi Hemmabio AB sen får du leta i magasinet, där finns en bra guide... Anars kan du testa sökfunktionen på zatzy då detta varit uppe en del gånger...

mvh//Micke
    All fakta går att slå upp (men det blir bättre av att fråga andra)

Legally Insane! Nozers avatar
    Namn
    Thorbjörn T
    Reg.datum
    mar 2003
    Jobb
    Pluggar / jobbar...
    De säkrings normer som är officiella är följande om jag inte minnes fel.

6 mm2 25 A
    10 mm2 40 A
    16 mm2 60 A
    21 mm2 100 A
    33 mm2 140 A
    42 mm2 200 A

/Tobbe
    In dreams and lies, everything is possible!

Registered User
    Namn
    Ola Starkman
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Servicetekniker
    Det fanns ju mycketr vettigt att läsa på nardik.se.
    Det blir dock lite snurrigt i beräkningarna. I den första beräkningen av laderarea så räknar jag ned att stegen tillsammans drar 78A och då kabeln blir under 2m så ska det va 16mm2.Men i nästa tabell skall man avsäkra 16mm2 med 60A.
    Det verkar ju fel att ha säkringar som är mindre än vad stegen kan dra.
    (OO=00=OO)

Arbetsnarkoman
    Namn
    Lasse Lö
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    Studerar
    Citat Ursprungligen postat av Tifosi
    Det blir dock lite snurrigt i beräkningarna. I den första beräkningen av laderarea så räknar jag ned att stegen tillsammans drar 78A och då kabeln blir under 2m så ska det va 16mm2.Men i nästa tabell skall man avsäkra 16mm2 med 60A.
    Det beror antagligen på att de har räknat med 5-6 meters kabellängd. Då kabeln går att säkra av högre när den är under 2meter. Om kabeln ligger välskyddad(väl) och de är så kort sträcka undrar jag inte om man vågar köra utan säkring, men för att va säkert så kan du säkra av med 100ampere, borde vara rätt så rimligt, har dock inte räknat någe på det...

lasse

Namn
    Micke Rosencrantz
    Reg.datum
    dec 2003
    Citat Ursprungligen postat av Tifosi
    Det som gäller diametern är minsta säkra storleken. Om du nu får ~80A så får du enkelt gå upp i kabeltjocklek till dess att kabeln klarar av amperetalet. (blir i ditt fall troligen 21mm2)

mvh//Micke

Namn
    Micke Rosencrantz
    Reg.datum
    dec 2003
    Citat Ursprungligen postat av zlazz
    Det beror antagligen på att de har räknat med 5-6 meters kabellängd. Då kabeln går att säkra av högre när den är under 2meter. Om kabeln ligger välskyddad(väl) och de är så kort sträcka undrar jag inte om man vågar köra utan säkring, men för att va säkert så kan du säkra av med 100ampere, borde vara rätt så rimligt, har dock inte räknat någe på det...

lasse

Tabellerna på nårdik är satta för en specifik längd. t.ex. 1.9-2.1m osv...
    Sen är 60A max säkring en 16mm2 kabel klarar om det ska vara säkert, så man får ej överstiga detta hur man än tolkar tabellerna...

mvh//Micke

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här