Avgasvärden audi 100
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 21
    landen
    Guest

Avgasvärden audi 100

Va nyligen och besiktiade min pärla, en audi 100 2,3 av 91 ård modell (C¤ den nya modellen). Allt var ok förutom just avgasvärdena.

CO-halt tomgång. för hög.
    HC-halt tomgång, för hög.
    CO-halt förhöjd tomgång, för hög.
    Lambda-värde förhöjd tomgång, felaktig.

CO 2,2 ska va 0,5
    HC 130 ska vara 100
    Lambda 0,94 ska vara 0,97-1,03
    CO 2500 2,5 ska vara 0,3

Nu till frågan hur löser man detta. Jag antog att det var för att tomgången gick på för höga varv lite över 1000 varv. Kan köra på ettan utan att gasa på tomgången. Verkar ju va lite för högt då. Men pratade med han som besiktiade och han trodde nog inte det var det.

Bilen har även börjat gå lite knepigt, ger jag fullgas i t.ex en omkörning så tar det ett par sekunder innan "kraften" kommer. Detta händer även ibland på lägre växlar, samt att den bluddrar lite på tomgången (inte ofta men ibland) Vet inte om detta felet är relaterat till avgasvärdena men har ju nollkoll när det kommer till sådant här så tänkte att jag skriver med det!

Mycket tacksam för svar!

Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Bilmekaniker
    Lambda sond?
    är de K-jet inspr isf grundinst?
    katalys?

//Myhran

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    det tråkiga med det detta är ju att de förmodligen är KE-jetronic.

bökigt att hålla på med om man inte har grejerna som behövs.

men det verker vara ett motorstyrningsfel.
    Jag kan svarva bromsskivor. PM:a för info.

landen
    Guest
    Jahap, vad gör man åt det då? =) lite mer konkret!

Bara att lämna in eller?

Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Bilmekaniker
    om du inte har grejjerna att göra grundinställning osv med lr om de är de som är felet...
    men de äör inta bara att skruva på CO skruven och se glad ut iaf..

//Myhran

Registered User
    Reg.datum
    feb 2005
    jag hade för höga värden precis som dig på min golf vr6 och jag bytta bara landasonden och den kostade 1700kr sen gick den igenom besiktigningen.

men sådär höga värden hade inte jag...

MVH

Mekaniker Myhrans avatar
    Namn
    Christoffer M
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Bilmekaniker
    man kan ju mäta sig till om lmbda sonden är kaputt..
    den ska reglera mellan 0-1volt ca den MÅSTE reglera annars är den kaputt..
    dock måste motorn va varm med..

//Myhran

Adrenaline Junkie
    Namn
    Johan Eriksson
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Glasmästare
    lamda värdet såg ju okej ut.. är du säker på att katten inte rykit? Kolla upp de också.. annars kan de som tidigare talare så vara lambasonden.. jag har samma problem på min bil, att den ruckar lite och bluddrar, men då slukar den soppa som nån annan sossecontainer också! 3dl mer än vad den ska per mil... Jag ska byta min lambda innan den ska ut eftersom jag har de på känn.. men som sagt, mäta upp den å se hur den ligger!
    1976 Kadett Pro Retro Projekt.
    1971 Manta 1900SR.

landen
    Guest
    Hur "kollar" jag om katten rykit?

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    egentligen är en multimeter för långsamm för att se om lambdan korrigerar tillräckligt snabbt.

dessutom är lambda på besikningspappret en mattematisk funktion över värdena på alla andra avgasvärden. och 0,94 berättar att bilen går fett.

även om katten är tom, så är inte det de primära felet på bilen.

och om du nu har ett KE sprut, så justera inte på CO skurven det första du gör, det kan bli jätte galet då.,

landen
    Guest
    Ok men ska jag testa att byta lambdasond? För det verkar ju vara det som dom flesta säger verkar vara fel. Hittade 2 olika på Biltema en med 3 anslutningar och en med 1 anslutning. Någon som har koll på vilken det är?

Var en himla prisskillnad på biltema och mekonomen med, nästan 1000:- skillnad.

Adrenaline Junkie
    Namn
    Johan Eriksson
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Glasmästare
    biltema sonden kan du kanske behöva modifiera kontakten på för att få de att passa.. men mät upp den först! Så du då vet att de är den som är dålig!
    1971 Manta 1900SR.

landen
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Cassius
    biltema sonden kan du kanske behöva modifiera kontakten på för att få de att passa.. men mät upp den först! Så du då vet att de är den som är dålig!

Mäter upp?, hur gör jag det?

Adrenaline Junkie
    Namn
    Johan Eriksson
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Glasmästare
    kolla så att den ger en spänning. Ta reda på vilken kabel som är signal kabeln, sen letar du rätt på en stickpropp, borde finnas en skarv nånstans så.. ta isär och kläm in en extrakabeli rätt hål så du har en kabel ut från signalens ledning. Då du kommit hit måste du ha en multimeter/voltmeter som är ganska exakt och klarar värden mellan 0 och 1 volt med 2 decimaler. Sen sätter du + från mätaren till kabeln du stack in och - till jord, bilen måste vara varm också! Sen kan du prova/försöka köra lite på låglast, alltså typ eco-driving och sen lite på höglast, dvs gasa ur ordentligt och pressa lite. Kolla vilka värden du får lite då och då och skriv ner dom, räkna sen fram ett medel värde på läg resp. höglast och posta dom här. Du kan även posta max och min värden samt tomgångs värdet. Då borde de gå att se ifall den är ok eller inte, får du inget utslag så är den antingen paj eller så har du inte tagit dig in på kabeln..

annars kan du åka till en verkstad med CO maskin och låta dom kolla vad du har för värden i övrigt, alltså lambda O2 osv, så kan du posta dom också, finns säkert nån som kan utläsa nått av dom värdena också
    1971 Manta 1900SR.

§╚{0☺‗¶
    Namn
    Rickard.R
    Reg.datum
    nov 2004
    interesant felsöknings guide..

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här