Resultat 1 till 11 av 11
    Abstract
    Namn
    Zin Dji
    Reg.datum
    maj 2003

Vad tjänar en diskare?

Kommer jobba deltid som diskare ett tag, men har inte fått någon info om hur mycket man tjänar per timme, och kommer inte att få veta förän om runt en vecka.

Så min fråga är, vet någon vad en diskare tjänar, kvällstid/nattetid. Det skulle vara ett "vanligt avtal" eller något, kommer inte riktigt ihåg vad han sa.

Men skulle verkligen uppskatta ett svar.

Nu på två hjul i kurvorna
    Namn
    Tobias.S
    Reg.datum
    feb 2004
    Jobb
    lösdrivare
    Diskade returemblage när jag gick i plugget, handlade om kvällar/nätter och vi tjänade faktiskt riktigt bra på det. Vi fick pröjs per burk eller dunk (ackord). Så fyllde vi oljer åt statoil också, så det var ju gratis det med, synd att man inte hade körkort då bara

Det var förvisso lite speciellt det där, dagtidspersonalen som hade annat att göra också satte inte diskningen som deras främsta uppgift, alltså han de inte med detta. Därför kunde vi jobba på ackord jämtemot deras timlön och dra in bra med pengar enkelt. Att företaget även hade bastu/pool och biljardbord i lunch/launge rummet gjorde ju inte saken tråkigare =)
    Make it idiot-proof and someone will make a better idiot!

Man får va som man é när man inte blev som man skulle.

Din fjäril i magen Tegerhulkens avatar
    Namn
    Anders T.
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Lärarstudent
    Det beror nog på vart du jobbar...Vissa betalar mer i OB än andra.
    Ska du exempelvis diska i restaurangen på ikea har du Handels som fack, då får du 100% i OB kvällar och helger. Annars är väl restaurangfacket snåla när det gäller OB vad jag har förstått...
    Feelin' good is good enough

Abstract
    Namn
    Zin Dji
    Reg.datum
    maj 2003
    Citat Ursprungligen postat av Krock
    Diskade returemblage när jag gick i plugget, handlade om kvällar/nätter och vi tjänade faktiskt riktigt bra på det. Vi fick pröjs per burk eller dunk (ackord). Så fyllde vi oljer åt statoil också, så det var ju gratis det med, synd att man inte hade körkort då bara

Det var förvisso lite speciellt det där, dagtidspersonalen som hade annat att göra också satte inte diskningen som deras främsta uppgift, alltså han de inte med detta. Därför kunde vi jobba på ackord jämtemot deras timlön och dra in bra med pengar enkelt. Att företaget även hade bastu/pool och biljardbord i lunch/launge rummet gjorde ju inte saken tråkigare =)
    Wow, önskar man hade det jobbet istället

Kanske skulle klargöra, jobbet är på en krog. Stockholm/södermalm. Så antagligen inget ackord.

Abstract
    Namn
    Zin Dji
    Reg.datum
    maj 2003
    Citat Ursprungligen postat av Tegerhulken
    Det beror nog på vart du jobbar...Vissa betalar mer i OB än andra.
    Ska du exempelvis diska i restaurangen på ikea har du Handels som fack, då får du 100% i OB kvällar och helger. Annars är väl restaurangfacket snåla när det gäller OB vad jag har förstått...

Att vissa betalar olika OB är förståligt, men jag skulle gissa på att krogen har ett kollektivavtal. Men fan om de ska snåla med OB:et, jobba till runt 01:00 for 20.- extra kan de bara glömma.

BTW: kollade lite snabbt på HRF:

"OB-tillägg

Ska du jobba helger, kvällar eller natt är det viktigt att känna till att du har rätt till OB-ersättning.

Klockan 20.00-01.00 vardagar, klockan 16.00-01.00 lördagar och hela söndagen har du 15 kronor i OB-tillägg i timmen.

Nattetid alla dagar, klockan 1.00-06.00, är OB-tillägget 28 kronor i timmen."

Det kan väl inte stämma, finns väl inget företag i västvärlden som erbjuder så lågt OB?

... persks avatar
    Namn
    Alex A
    Reg.datum
    sep 2004
    Citat Ursprungligen postat av Zindji
    Att vissa betalar olika OB är förståligt, men jag skulle gissa på att krogen har ett kollektivavtal. Men fan om de ska snåla med OB:et, jobba till runt 01:00 for 20.- extra kan de bara glömma.

BTW: kollade lite snabbt på HRF:

"OB-tillägg

Ska du jobba helger, kvällar eller natt är det viktigt att känna till att du har rätt till OB-ersättning.

Klockan 20.00-01.00 vardagar, klockan 16.00-01.00 lördagar och hela söndagen har du 15 kronor i OB-tillägg i timmen.

Nattetid alla dagar, klockan 1.00-06.00, är OB-tillägget 28 kronor i timmen."

Det kan väl inte stämma, finns väl inget företag i västvärlden som erbjuder så lågt OB?
    jodå, jag jobbar på 7-eleven och vi har 15:- OB, rätt surt faktiskt..

Abstract
    Namn
    Zin Dji
    Reg.datum
    maj 2003
    Citat Ursprungligen postat av persk
    jodå, jag jobbar på 7-eleven och vi har 15:- OB, rätt surt faktiskt..
    Men grundlönen för någon som arbetar som butiksbiträde och är över 18 tjänar väl runt 75 som grundlön? 90.-/h efter klockan 17:00 för det jobbet är väl acceptabelt?

Men att man får så lite OB, är sinnessjukt egentligen.

¯¯¯¯¯¯¯¯¯ Blozzards avatar
    Namn
    Jonny Andersson
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    söker..
    Är väl inte så sinnessjukt egentligen. Tar man ett jobb i resturangbranchen får man ju räkna med att jobba konstiga tider. Det är ju då andra käkar liksom? Fick kring 100kr i timmen me OB när ja jobbade några helger innan jul. Är väl rätt ok, bättre än 0:- som jag tjänar nu iaf :P
    Är ju rätt soft jobb annars egentligen, stå o stapla lite glas o sånt, sen in i maskinen. Sen låter ju "diskare" inte så kul iofs, fast man kan ju säga nåti stil me "ingengör på hygienavdelningen" eller nåt :P

... persks avatar
    Namn
    Alex A
    Reg.datum
    sep 2004
    Citat Ursprungligen postat av Zindji
    Men grundlönen för någon som arbetar som butiksbiträde och är över 18 tjänar väl runt 75 som grundlön? 90.-/h efter klockan 17:00 för det jobbet är väl acceptabelt?

Men att man får så lite OB, är sinnessjukt egentligen.
    Nja, om man tänker på folk som jobbar i tex matvarubutik och sitter i kassan, då gör ju jag samma jobb fast jag har hand om hela butiken och att jag fixar lite snabbmat också.. dom har rätt mkt mer OB om man säger så men men, jag ska inte klaga, jag har ett jobb och går i skolan samtidigt så det får duga

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    På CVn skriver man Restaurantbiträde.
    Jag jobbade som det, eller diskare, en månad för några år sedan. Fick motsvarande heltid 12 000 kr / månad innan skatt.
    Då var jag 18 eller 19 år.

I väntan på garageplats
    Namn
    Marcus Karlsson
    Reg.datum
    maj 2004
    Handels avtal är bra mkt bättre än HRF:s, och eftersom 7-11 har så mkt färdiglagad mat går de på HRF:s avtal. Pressbyrån, som har samma ägare och ungefär samma utbud däremot går på Handels. Lite roligt...

Handels OB-tider är som följer: Vardagar 18:15-20, 50%, 20-? 70%. Lördagar efter 12 och hela söndagen är det 100% pålägg. Får man välja butik efter lön förespråkas Coop, Handels har ett bättre avtal med dom så det blir några extra kronor i timmen. Men det är ju egentlgin helt OT.

Marcus.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här