Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 28
    Registered User Coopersweden.ses avatar
    Namn
    Johan W
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    IT-nörd

Mercedes vs. kvalité?

En topic jag gått och funderat lite på ett tag. Hör mer och mer om Mercedes och kvalitén på dessa bilar. Rostproblemen kanske man inte behöver ta upp. Men kolla t.ex. på dom två sista top-gear programmen. CL65:an med trasig lampa och förarstol.
    SLK 350:in dom provkörde i senaste avsnittet när dom berättade att bilen löpte amok när dom skulle justera stolen.
    Gick heller inte att växla av nån anledning + ett stort rökmoln när Jeremy provkörde.

Mina egna erfarenheter sträcker sig till chefens E320 -04. När jag vid ett tillfälle skulle köra iväg så var hela navigationsdisplayen+radio helt svart. Fungerade inte igen förräns jag stäng av och startat bilen igen.
    Vad är era erfarenheter av nyare mercor (kvalitén verkar ju varit bättre förr)? Är det bara nått jag inbillar mig eller har Merca kvalitetsproblem?

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    And it's built like a merc - dvs illa. Trist!

about:blank
    Namn
    Lars E
    Reg.datum
    feb 2004
    Efter fusionen med chrysler så gick det utför med kvalitén. Däremot verkar de ha vunnit mkt på designfronten.

Slide in, burn out Willys avatar
    Namn
    Fredrik Williams
    Reg.datum
    apr 2004
    Jobb
    Elektriker
    Vi skaffade oss för några månader sen en Merca Vito (Skåpbil)

säger bara ett ord.. SKRÄP!

Först när vi fick den funkade inte larmet och fläkten..
    Inne i 1 vecka

När vi fick tillbaka den så funkade inte generatorn, och dämparna på alla 4:a hjul dunkade o hade sig, byttes..5GÅNGER! tog väll 3½vecka..

Sen funkade inte belysningen i skåpet, och det var smuts på bilklädsen.. Byttes 1 Vecka..

Sen efter ca300 Mil så rasade motorn..Hela motorn byttes.. Fick en helt ny..

Vi fick låna en lånebil under hela tiden.. Hade gått 35 mil när vi fick den, 550 när vi lämade tillbaka den.. =P

Så jag skaffar nog ingen Merca...

Testförare HPs avatar
    Namn
    Henrik P
    Reg.datum
    apr 2001
    Det är tyvärr lite sämre detalj finnis och till synes enklare lösningar på nyare mercor än mecor från nitotalet..
    Bortsett från rost i dörrar så tror jag mig se försämring från årsm 00 -01 å framåt ..
    Har en E320 cdi -04 i familjen.. 1200 mil nu.Den har varit inne på garantireparation för bromstorkning och regnsensor systemet ej funka som det skulle. Plus att den drar markant mer bränsle än vad Mercedes utlovar.. Detta är ej fixat än....
    Så jag tror det går utför.. Masspruduktionsoffer
    H

Testförare HPs avatar
    Namn
    Henrik P
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av BurnOutDevil
    Vi skaffade oss för några månader sen en Merca Vito (Skåpbil)

säger bara ett ord.. SKRÄP!

Först när vi fick den funkade inte larmet och fläkten..
    Inne i 1 vecka

När vi fick tillbaka den så funkade inte generatorn, och dämparna på alla 4:a hjul dunkade o hade sig, byttes..5GÅNGER! tog väll 3½vecka..

Sen funkade inte belysningen i skåpet, och det var smuts på bilklädsen.. Byttes 1 Vecka..

Sen efter ca300 Mil så rasade motorn..Hela motorn byttes.. Fick en helt ny..

Vi fick låna en lånebil under hela tiden.. Hade gått 35 mil när vi fick den, 550 när vi lämade tillbaka den.. =P

Så jag skaffar nog ingen Merca...
    Viton är ju någon spanskbyggd skräp va jag hört.. Ingen riktig merca sägs de
    H

ST driver for life! Zafiros avatar
    Namn
    Andreas K
    Reg.datum
    okt 2002
    Jobb
    Data
    Genom att kolla på detta diagram så har det gått utför för mercedes på senaste tiden. Kvaliteproblemen de haft kan vara en av anledningar att det ser ut som det gör

Skyldig Brooks pengar Mjolles avatar
    Namn
    Conny N
    Reg.datum
    jul 2003
    Hade Sprinters i min tropp i lumpen. Inte mycket Mercedes över dem.

Dock tycker jag min 85a håller en förvånandsvärt hög kvalitet! Går mjukt, tyst, saker och ting funkar, elhissarna går galant och utan krångel..

Registered User
    Namn
    Niclas L
    Reg.datum
    nov 2003
    Mina erfarenheter sträcker sig mest till äldre mercor. Den jag kör från -92 tycker jag håller mycket bra kvalité. Krångel med handbromsen (ingen nyhet på denna modell direkt, måste spännas rätt ofta) och AC som har en tendens att självtömmas är väl det främsta man kan klaga på. Har det verkligen gått så utför med de nya mercorna? Sorgligt om så är fallet.
    ####################
    Better Live Young than Die Old!
    ####################

Namn
    Andreas K
    Reg.datum
    okt 2002
    Jobb
    Data
    Citat Ursprungligen postat av nicke_butcher
    Mina erfarenheter sträcker sig mest till äldre mercor. Den jag kör från -92 tycker jag håller mycket bra kvalité. Krångel med handbromsen (ingen nyhet på denna modell direkt, måste spännas rätt ofta) och AC som har en tendens att självtömmas är väl det främsta man kan klaga på. Har det verkligen gått så utför med de nya mercorna? Sorgligt om så är fallet.
    jo det är faktiskt sant. Nu har tom Mercedes uttalat sig om det. De har lovat förbättringar, framförallt minska på det tekniska. (även om jag tror de kommer vara rätt avancerade ändå).

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001
    De verkar ha en hel del problem med elektroniken i bilarna, en bekant som har kört Mercedes i rätt många år nu funderar på att byta. Senast köpte han en E320 4-matic och det har varit strul ända sen han fick bilen i somras. Den har varit inne på ett flertal lagningar av elektroniken och det finns fortfarande problem kvar.
    Mitt hexakopterbygge
    www.maciej.se/T810.html

Boxer addicted Brothans avatar
    Namn
    Andreas Anderson
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Egenföretagare
    Kan säga att jag själv gått och funderat på detta ett tag, för vad det gäller design så har Mercorna blivit riktigt snygga enligt mitt tycke. Men för ett par månader sedan var jag på fest och en av fest-deltagarna driver den största taxi-rörelsen här i byggden, givetvis började vi snacka bilar och enligt honom så slutade mercedes bygga mercedes 1997 !! Han drog upp hur många skräck exempel som helst ! Vidare så var jag i tyskland nu i helgen och kunde inte hålla mig utan frågade alla taxi chaffisar jag åkte med vad dom ansåg om mercedes och vad säger dom... 9 av 10 ansåg att dom inte haft en bra mercedes taxi sedan 1997 !! Vad hände 97 egentligen ??
    Imprezan, försök 1. 363hk/457nm. Sponsra med kammar någon ?
    BMW E91 325d Vtech
    Skyteam "Dax" Moppe på 201cc....

Blärg.
    Namn
    Stefan S
    Reg.datum
    jan 2002
    Den sista riktiga mercedesen var W123'an brukar det ju sägas...
    (Kanske W124'an då annars blir väl Mjolle ledsen)

Namn
    Andreas K
    Reg.datum
    okt 2002
    Jobb
    Data
    Merc's Quality Pledge

there's nothing like putting your money where your mouth is. Mercedes member of the board of management, Eckhard Cordes, said he was working hard to turn around the company's widely reported issues with build quality.

"I will hold myself personally responsible for this," he declared. He should know a thing or two about getting it right at the factory - in 1983 he was head of product control for the commercial vehicles section.
    Förra året läste jag en massa artiklar om mercedes kvalitets problem, tyvärr kan jag inte hitta de idag. Detta citat hittade jag dock på ett annat forum.

Testar VW & Audi Phaetons avatar
    Namn
    Tobias L
    Reg.datum
    dec 2004
    en väns SLK har fungerat mycket bra (99:a) utan större problem trots hans avsaknad av trafikvett och förnuft. Det enda är att skivbromsarna byttes efter att den stått i 6 månader, ute...

Däremot har tex vi inom familjen haft en C-klass kombi (02:a) som var på service mer än på våra vägar de första sex månaderna. Sedan efter ca 3-4 mån felfritt åkande tappade maskinen "trycket". Efter utbyte av massa komponenter var det kompressorn som byttes (till en kostnad av ca 22.000:-) och plötsligt fick bilen fart igen. Det gick 2 veckor, plötsligt gick bilen dåligt igen. Då hade verkstaden bytt till fel "databox" när de felsökte första gången vilket gjorde att bilen blåste kompressorn igen, inte undra på att bilen gick bra de två veckorna . Efter ytterligare kompressorbyte byttes bilen in mot en Audi A6 2.7T Avant som fungerat totalt felfritt i ett drygt år nu.

Vad jag erfar så har MB tappat kvalité genom att höja tillverkningstakten ganska rejält i slutet av90-talet. Att få ut mer bilar (med hjälp av A och C-klass) kanske inte var MB:s bästa steg.
    <<Kraschat nåra gånger>>

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här