Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
    Registered User pwrdesigns avatar
    Namn
    Patrik R
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Fotograf/3D Grafiker

Avställning/påställning, vad gäller?

Hej!

Min bil är avställd nu med körförbud.
    Den ska säljas och jag har en köpare som vill köra ner den till småland för att pilla lite med den och besiktiga den där nere.

Som det är nu så får man bara köra till närmsta besiktning, kortaste vägen, men om jag ställer på den , får man köra till verkstad då?

mvH P
    Corvette Racing, Nordic Supercar - Speedlab Racing

Mr TPG Il Capitanos avatar
    Namn
    Tony G
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Student
    Från Vägverket: ( http://www.vv.se/cgi-bin/MsmGo.exe?g...st%C3%A4llning )
    "Att köra ett avställt fordon
    Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag, vilket är när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
    Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."
    "Du missar 100% av alla skott du inte skjuter." - Wayne Gretzky

Registered User pwrdesigns avatar
    Namn
    Patrik R
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Fotograf/3D Grafiker
    Originally posted by Il Capitano
    Från Vägverket: ( http://www.vv.se/cgi-bin/MsmGo.exe?g...st%C3%A4llning )
    "Att köra ett avställt fordon
    Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag, vilket är när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
    Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."
    Precis det jag skrivit ju...

Men om den är påställd då????
    Corvette Racing, Nordic Supercar - Speedlab Racing

Murderator
    Namn
    Dan Johansson
    Reg.datum
    mar 2004
    nää .. du får inte alls köra till verkstad längre ...

böterna är inte så höga dock ..

(jag har nog kört en 5-6 bilar hem, avställda, och det har inte hänt så mkt ... man bör jue ha försäkring, om man skulle köra
    på någon annan..)
    Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Mr TPG Il Capitanos avatar
    Namn
    Tony G
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Student
    Originally posted by pwrdesign
    Precis det jag skrivit ju...

Men om den är påställd då????
    Om du ser på den sidan jag länkat så kan du klicka på länken:
    Påställning av fordon:

All info finns på www.vv.se .
    "Du missar 100% av alla skott du inte skjuter." - Wayne Gretzky

Testförare HPs avatar
    Namn
    Henrik P
    Reg.datum
    apr 2001
    iomed att bilen ej är besiktigad så har dena utomatiskt körförbud och får bevsiligen bara köras till verkstad eller svensk bilprovning.
    Så antingen besiktiga i sthlm el bilkärra till småland om det ska gå helt lagligt tillväga.
    Sedan är det ju ifrs bara ett mindre bötesbelop man riskerar. Lite osäker på om man kan bli tvingad att ställa bilen på plattsen.
    Men hur ofta är de Harry är ute o spanar på detta...
    H

Calibra T - SMC CBW 250 Zackas avatar
    Namn
    Zacharia M
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    allt möjligt
    men det är väl bara att skriva på ägarbytes papprerna o skriv även tid i datum rutan
    sen om han åker fast så är det hans problem
    ställer du på den o det är du som äger den så är du skyldig att betala skatt på bilen

Jag skulle nog ha informerat köparen om att bilen är avställd o sen sålt den

Mvh zacka
    R.I.P Abbe 2008-09-02

Registered User
    Namn
    Victor F
    Reg.datum
    apr 2001
    Eh. Det går väl över huvudtaget inte att ha en avställd bil trafikförsäkrad? Jag är ganska säker på att om du över huvudtaget ska framföra den på väg får endast ena hjulparet rulla på marken.
    Om du däremot har den påställd och försäkrad får du köra den, men bara till och från verkstad och besiktning. Dock är det ju inte så att polisen kollar upp varje regnummer de ser när de är ute och åker. Enda anledning de kan ha att kolla regnumret är om de ser att färgen på kontrollmärket är bortskrapat, och har du ställt på bilen får du automatiskt ett kontrollmärke där det inte går att skrapa bort något skikt. Nästan vattentätt alltså!

anp
    Guest
    Är bilen avställd OCH minst trafikförsäkrad ( det går alldeles utmärkt att trafik/halv/helförsäkra ett avställt fordon ) så får du köra till verkstad, men ej hem därifrån, till SBP går bra.

Du får även köra till SBP och hem igen såvida inget färggrant klistermärke sätts i framrutan.

Ett fordon behöver alltså inte vara påställt för att köras till verkstad eller SBP, en gällande försäkring är allt som behövs.

Försäkringen kan tecknas per dag utan problem eller extra kostnader.

Registered User
    Namn
    Victor F
    Reg.datum
    apr 2001
    Originally posted by anp
    Är bilen avställd OCH minst trafikförsäkrad ( det går alldeles utmärkt att trafik/halv/helförsäkra ett avställt fordon ) så får du köra till verkstad, men ej hem därifrån, till SBP går bra.

Du får även köra till SBP och hem igen såvida inget färggrant klistermärke sätts i framrutan.

Ett fordon behöver alltså inte vara påställt för att köras till verkstad eller SBP, en gällande försäkring är allt som behövs.

Försäkringen kan tecknas per dag utan problem eller extra kostnader.
    Det var som fan! Hade jag inte en aning om.
    Trodde inte det gick att försäkra en avställd bil då försäkringen Alltid upphör att gälla när man ställer av bilen.

anp
    Guest
    Originally posted by victor
    Det var som fan! Hade jag inte en aning om.
    Trodde inte det gick att försäkra en avställd bil då försäkringen Alltid upphör att gälla när man ställer av bilen.
    Du är inte ensam, det är nog inte många som vet om detta.

En annan sak som är bra att veta, är att så fort köparens namnteckning skrivs på ägarbytespappret på ett fordon, så upphör säljarens försäkring att gälla för fordonet.

En ny försäkring måste tecknas omedelbart av köparen för att fordonet skall vara försäkrat i trafik.

Registered User GTR_GREVENs avatar
    Namn
    Leif A
    Reg.datum
    sep 2002
    Jobb
    Trucker

skojig tråd

Polarn vart stanad för en timme sedan o då sa dom bilen är avstäld..
    600;- i böter
    Bara det han skickat in pappret för ställa på den har försäkrat
    Bilen vart godkänd hos SBP för en månad sen
    i dag vart han stoppad o bilen är avstäld..

Så någon har klantat sig på posten eller VV
    såjag kika in nyss o kika på hans regg nummer jo bilen är avstäld..Så vart hans åpapper han skika in för ställa på är det är den stora frågan..

//Greven
    www.skyline.se
    Tack Jensa för hjälpen med Dörr siderna

Trött.
    Namn
    Steve O
    Reg.datum
    aug 2004
    Går däremot inte att ställa på en oförsäkrad bil(iaf inte på vv:s internet-sida)

Registered User
    Namn
    Victor F
    Reg.datum
    apr 2001
    Men som anp säger kan man ha en påställd bil oförsäkrad. I found out the hard way.

anp
    Guest
    Originally posted by victor
    Men som anp säger kan man ha en påställd bil oförsäkrad. I found out the hard way.
    Sa jag så ? *trött*

Avställd och försäkrad sa jag väl, men det omvända går naturligtvis lika "bra", om än väldigt mycket dyrare...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här