Vilken olja? Audi A4
Resultat 1 till 10 av 10
    Registered User
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Wellpapp!

Vilken olja? Audi A4

Vilken motorolja ska man ha till en Audi A4 1,9 TDi ???

-Eklund
    Har en ny T610 som jag vill byta mot nått kul. Typ 7" skärm till bilen.

sketen yat´zy user. VR_Jomppas avatar
    Namn
    Jhonny K
    Reg.datum
    maj 2001
    Jobb
    Åklagare
    Årsmodell samt hk antal.

Finns en hel upsjö med 1.9r till A4:an.

Mvh Jomppa
    The only difference between men and boys is the price of their toys.

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    10W30 eller 10W40. Helsyntetisk.

Tips! Kolla i boken...
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Hellboy
    Guest
    Du kan spara pengar med Longlifeolja om du kör mer än 3K mil / år och inte kör väldigt hårt med bilen...

Suomi-power!
    Namn
    Andreas E
    Reg.datum
    maj 2002
    longlife suger fett! vem fan vill köra sin motor på samma olja i 3-4000mil?!

nog byter jag hellre var 1000:e mil och har en bra motor än att köra 3-4000mil på nå skit för och tjäna pengar.

kan bli väldigt dyrt med longlife i slutändan.

mitt tips är shell olja från vag..byt var 1000-1500 mil!

Vw Passat Trendline

e30 fanatiker
    Namn
    Johan T
    Reg.datum
    jul 2004
    Jobb
    Affärssystem
    Hellboy>
    Bara för att oljan är longlife klassad betyder det INTE att du kan ta vilken bil somhelst och köra den 3000 mil på samma olja.
    Motorn måste också vara anpassad för detta.
    Betänkas skall att oljebolagen börjar varna för att de inte kan garantera sina oljors kvalitet och funktion när intervallerna börjar överstiga 2-3000 mil.

Mitt tips är en helsyntetisk 0w-30 eller 5w-40 olja med kvalitetsklassningen API-CF.
    Köp original oljefilter hos VAG.
    /Johan
    Projekt: BMW/Alpina 335is

Hellboy
    Guest
    Jag är 95% säker på att han kan köra longlife i sin A4, men självfallet bör han kolla med VAG innan han följer råd från främmande personer på forum...

Man kan inte bara avfärda longlifeoljan, för vissa kan den vara lämplig.

Proffs på Porsche
    Namn
    Jimmy T
    Reg.datum
    aug 2001
    Jobb
    Proffs på Porsche
    Har ni sett vilket tunnt piss longlife olja är!
    Den är som vatten för bövelen!

Jag rekomenderar ingen att köra med den oljan, koda om till 1500 intervall istället.
    PORSCHE - There is no substitute

Hellboy
    Guest
    Jaja, vi ska väl inte överdriva nu,,,, det skiljer ~14 grader på både lägsta flytpunkt resp. flampunkt mellan longlife helsyntet och "vanligt" helsyntet. Tror för övrigt inte aktoriserade verkstäder skulle använda den om den var kass.

Sålänge man inte tokkör bilen eller bor i Norrland så duger den till de flesta förare/bilar.
    Om man skulle köra så brutalt hårt att oljan tar stryk så visar det ju sig i serviceindikatorn på A4:an (genom den funktion som genomlyser oljan för att kolla "kvaliteten") och du får komma in till service tidigare än 3 000 mil. Du kan helt enkelt inte skjuta motorn p g a usel olja.
    Men, vill man ha omaket att lämna in bilen till service två gånger istället för en och även betala (nästan) dubbelt, så fine...

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Originally posted by Hellboy
    Jaja, vi ska väl inte överdriva nu,,,, det skiljer ~14 grader på både lägsta flytpunkt resp. flampunkt mellan longlife helsyntet och "vanligt" helsyntet. Tror för övrigt inte aktoriserade verkstäder skulle använda den om den var kass.

Sålänge man inte tokkör bilen eller bor i Norrland så duger den till de flesta förare/bilar.
    Om man skulle köra så brutalt hårt att oljan tar stryk så visar det ju sig i serviceindikatorn på A4:an (genom den funktion som genomlyser oljan för att kolla "kvaliteten") och du får komma in till service tidigare än 3 000 mil. Du kan helt enkelt inte skjuta motorn p g a usel olja.
    Men, vill man ha omaket att lämna in bilen till service två gånger istället för en och även betala (nästan) dubbelt, så fine...
    Kanske lite OT, eller vad vet jag. Men anledningen till att det finns longlifeolja är ju att man vill sälja ett billigt serviceprogram till den som köper bilen ny, därför har man de senaste tio åren ökat service intervallen från 1000 till 3000 mil - bara för att kunna se en låg service/brukandkostnad. Och å andra sidan så är inte dagens bilar tänkta att rulla längre än 20'000 mil eller högst 10år.
    Det är ju först där, när bilen är begagnad det visar sig vilken olja och serviceintervall som var lämpligast.
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här