Sidan 71 av 93 FörstaFörsta ... 4151616465666768697071727374757677788191 ... SistaSista
Resultat 1 051 till 1 065 av 1383

Ämne: Våga Fråga!

4WD!! Tobbsters avatar
    Namn
    Tobbe Forslund
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    ServiceTekniker
    Vet inte om detta har varit uppe förr, men jag frågar ändå.

jag har läst många gånger här och var att man har "fräst upp vevhusventilationen" eller på annat sätt gjort den större eller effektivare. Varför gör man det? Har det med värmen att göra, ex om bilen är överladdad?

Läste det senast i bilsport i en artikel om en blå 245a med T5 motor. Där stog i snabba fakta att den hade uppfräst vevhusventilation.

/Tobbe
    Bla bla bla, jag ser att du pratar men allt jag hör är, bla bla bla!

www.nipotrading.se

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Det man fräser upp har ingenting med vevhusventilationen att göra utan är en modifikation för att minska vevhuskompression på tidigare modeller, något som leder till pumpförluster. Det man gör är att fräsa ett hål ovan ramlagerna i motorblocket så att luft som befinner sig i vevhuset under ex. cylinder 1 kan evakueras till vevhuset hos de andra cylindrarna då kolv 1 är på nedåtgående. Detta infördes sedan i senare modeller.

På tävlingsmotorer med torrsump så brukar man dock vilja använda helt separata vevhus för varje cylinder då man på detta sätt kan minska pumpförlusterna.

Multikulti? Nein danke! Kung Corrados avatar
    Namn
    Michael P
    Reg.datum
    jun 2002
    Upplands Väsby i kalifatet Sverige i Eurabia
    Jobb
    Pendeltåg
    Fråga angående LSD's. Jag har kommit över uttrycket "plated type" gällande LSD's, vad innebär det? Det är en engelsk term jag inte lyckats reda ut ännu.

Tack bullen för svar
    Süd-Tirol ist nicht Italien! Süd-Tirol bleibt deutsch!
    Solidarität mit unseren Volksgenossen!

Multikulti? Nein danke! Kung Corrados avatar
    Namn
    Michael P
    Reg.datum
    jun 2002
    Upplands Väsby i kalifatet Sverige i Eurabia
    Jobb
    Pendeltåg
    Citat Ursprungligen postat av Kung Corrado
    Fråga angående LSD's. Jag har kommit över uttrycket "plated type" gällande LSD's, vad innebär det? Det är en engelsk term jag inte lyckats reda ut ännu.

Tack bullen för svar
    Hm. Kan det vara så enkelt som lamelldiff..?
    Süd-Tirol ist nicht Italien! Süd-Tirol bleibt deutsch!
    Solidarität mit unseren Volksgenossen!

Trucker MoriXs avatar
    Namn
    Mikael M
    Reg.datum
    dec 2005
    Citat Ursprungligen postat av Tobbster
    Vet inte om detta har varit uppe förr, men jag frågar ändå.

jag har läst många gånger här och var att man har "fräst upp vevhusventilationen" eller på annat sätt gjort den större eller effektivare. Varför gör man det? Har det med värmen att göra, ex om bilen är överladdad?

Läste det senast i bilsport i en artikel om en blå 245a med T5 motor. Där stog i snabba fakta att den hade uppfräst vevhusventilation.

/Tobbe
    Sökte lite och gissade lite

Vevhusventilation, system som ventilerar ut övertrycksgaser ur en förbränningsmotors vevhus.

Dessa gaser utgörs av förbränningsgaser som läcker förbi kolvringar och ventiltätningar. Om inte vevhuset ventilerades, skulle övertrycket stiga tills en packning kollapsade med oljeläckage som följd. Dessutom innehåller förbränningsgaserna bland annat oförbrända kolväten, som kan späda ut motoroljan och minska dess livslängd. ( Wikipedia )

Så antagligen så betyder detta att om man i så fall har mycket mos = Mycket "övertrycksgaser".. Och med det behöver större vevhusvent för att förhindra att det blir ett övertryck?

Dom som vet mer kan ju förklara vidare också
    Alltid retar det någon.

Registered User
    Namn
    Oskar H
    Reg.datum
    jan 2006
    vad menas med att man betongfyller ett block?

/Oskar

Vad var det jag sa?! chevyzons avatar
    Namn
    Nicke I
    Reg.datum
    feb 2006
    Citat Ursprungligen postat av Dezeo
    vad menas med att man betongfyller ett block?

/Oskar
    Det är en speciell sorts betong ingen vanlig betong som typ till hus eller så.man fyller detta i vattenkanalerna i blocket halvägs ungefär.Detta gör att blocket blir stadigare vid höga efekter.Vanligast på v8a block.Kylningen kan försämras med detta.

Speedoholic Confusiouss avatar
    Namn
    Robby W
    Reg.datum
    jun 2008
    Citat Ursprungligen postat av MoriX
    Sökte lite och gissade lite

Vevhusventilation, system som ventilerar ut övertrycksgaser ur en förbränningsmotors vevhus.

Dessa gaser utgörs av förbränningsgaser som läcker förbi kolvringar och ventiltätningar. Om inte vevhuset ventilerades, skulle övertrycket stiga tills en packning kollapsade med oljeläckage som följd. Dessutom innehåller förbränningsgaserna bland annat oförbrända kolväten, som kan späda ut motoroljan och minska dess livslängd. ( Wikipedia )

Så antagligen så betyder detta att om man i så fall har mycket mos = Mycket "övertrycksgaser".. Och med det behöver större vevhusvent för att förhindra att det blir ett övertryck?

Dom som vet mer kan ju förklara vidare också

Kan nog inte bli bättre förklaring.

Hade problemet med min 240, där vevhusvent.slangen lossna och direkt jag gasa lite mer så fick jag dålig komp och bilen bluddrade.

Plus att när jag hade satt tillbaka slangen och körde, så tryckte han ut olja vid topplocket som han gjorde innan. (Trasig topplockspackning)
    Detta visar ju att vevhusventilationen hade flöde eller rätt storlek har betydelse för att inte tappa effekt, som min 240 gjorde då slangen lossna.
    "Jag ser några lappländska fjäll och en VOLVO 240 på breställ."

Storuman/Stockholm
    alive.se

2slow4u werds avatar
    Namn
    Daniel R
    Reg.datum
    dec 2005
    Skillnad mellan 1031 och 1030 bakaxel...? Och vilken sitter på min 242 original?
    som sagt: funkar det inte, använd en större hammare!

Registered User
    Namn
    Filip N
    Reg.datum
    okt 2002
    Har för mig att 1031 sitter orginal på GLT och Turbo.

Förutom special bilar, typ ambulans och polis, så har övriga 1030.

Hur det är med Volvos 700 och 900 serie vet jag inte, men har svårt att tro det sitter annat än 1031 där.

Drar beställ i McDriven Chrille Ts avatar
    Namn
    Christian T
    Reg.datum
    maj 2004
    Jobb
    Saab/Opel/Chevrolet/Peugot Mek
    Får man en bil genom bes. med kapade fjädrar?

Ska eventuellt köpa en Mercedes 190 av polaren, men en bakfjäder är brusten.. Tänkte komma undan så billigt som möjligt med detta. Går det helt enkelt bara att kapa alla 4 runtom i lagom höjd och köra genom?
    ZATZY.com | User | C.Torneholm@hotmail.com
    Repti.net | BoaBiffen | Hemsida&Forum för alla reptiler.

Lowering the Standard
    Namn
    Daniel P
    Reg.datum
    feb 2004
    Ja så länge inte fjädrarna kan hoppa ur. De måste ligga an även när du lyfter bilen, beroende på hur mkt du kapar så kan du bli tvungen att dra fast fjädrarna i skålarna med slangklämmor eller lägga en loppa med svetsen.

2slow4u werds avatar
    Namn
    Daniel R
    Reg.datum
    dec 2005
    Citat Ursprungligen postat av Prinsen
    Har för mig att 1031 sitter orginal på GLT och Turbo.

Förutom special bilar, typ ambulans och polis, så har övriga 1030.

Hur det är med Volvos 700 och 900 serie vet jag inte, men har svårt att tro det sitter annat än 1031 där.
    aha, där ser man.

Undrar om man på nått sett inte ska skaffa en bakaxel från en 740... Fast dom kanske inte passar utan mod. ?
    som sagt: funkar det inte, använd en större hammare!

Registered User
    Namn
    alexander j
    Reg.datum
    jan 2007
    Citat Ursprungligen postat av IDMUD
    Spikningar är okontrollerad detonation av bränslet. Sker oftast pga soppabrist vilket leder till hög temp och tryckvåg som kan skada cylindern.
    kan tilllägga att spikning kan orsakas av felinställd tändning med , oftast om man har för hög, det är oktan halten som "reglerar" när bränslet börjar spika, ju högre oktan desto mer tändning kan man ha = mer effekt. e85 är lite lurigare för där hör man inte spikningarna förutom i spiklyssningsmaskin i en bänk.

Registered User
    Namn
    Johan Edlund
    Reg.datum
    apr 2001
    Citat Ursprungligen postat av zalle101
    kan tilllägga att spikning kan orsakas av felinställd tändning med , oftast om man har för hög, det är oktan halten som "reglerar" när bränslet börjar spika, ju högre oktan desto mer tändning kan man ha = mer effekt. e85 är lite lurigare för där hör man inte spikningarna förutom i spiklyssningsmaskin i en bänk.
    Egentligen så är en spikning/knackning en självantändning av endgaserna innan framfronten anlänt. Efter att tändstiftet tänt blandningen så börjar en flamfront röra sig ut från antändningspunkten. Under dett förlopp så stiger trycket i cylindern pga förbränningen och detta komprimerar endgaserna vilka blir mycket heta. Om tiden det tar för endgaserna att självantända är kortare än tiden det tar för flamfronten att nå fram till endgaserna, ja då är en knackning resultatet. Ljudet som är relaterat till knackningar uppkommer pga de shockvågor som bildas vid knackningar, och dessa orsakar de vibrationer som ger upphov till ljudet.

När det gäller tändning så finns det också ett tändläge för max vridmoment, eller tändläge för MBT (Maximum Brake Torque) som det brukar kallas. Detta inträffar normalt vid den vevvinkel som ger max cylindertryck vid 16-17 grader efter övre dödläge. Ökar man förtändningen mer än så, ja då sjunker vridmoment/effekt och cylindertrycken riskerar att bli skadligt höga. Detta är förmodligen ett av problemen när man mappar med E85. E85 har högre oktantal så det knackar inte så lätt, och jämfört med bensin så brinner det snabbare; dvs man behöver mindre förtändning för MBT. Är man då van att ställa tändläge mot knackning, och dessutom tänkt sig att öka förtändningen jämfört med vad man använder på handelsbensin, ja då är det lätt hänt att förbränningstryck och temperatur blir skadligt höga.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här