Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1
    papa
    Guest

    segelbåtsmotor problem

    en yanmar ysb8 som inte mår så bra!! (diesel)

    kort historia:
    startar motorn, låter gå en stund. plötsligt tok skenar motorn, drar på fullvarv och vitryker nåt så in i helvete och omöjlig att stänga av.
    30sek senare självdör den, olja runt hela båten som kommit ut från avgasröret.

    provar starta senare igen, stendöd. inte en enda tendens till liv när startmotorn går runt..

    efter viss demontering har vi konstaterat att motorn iaf pumpar fram diesel, spridaren verkar vara "ok".
    vi misstänker att oljenivån varit för hög, men vad fan kan man prova mer för att få liv i den??

    en yanmar-mek är omöjlig att få tag i den närmaste veckan därför är alla tips och idéer varmt välkomna!!!! tack på förhand

  2. #2
    Proffs på Porsche
    Namn
    Jimmy T
    Reg.datum
    aug 2001
    Ort
    Huddinge/Sthlm
    Jobb
    Proffs på Porsche
    Inlägg
    4 493
    Sådär hände det på en verkstad, när kunden hade fyllt för mycket olja i sin diesel spis.
    När meken drog igång den rusade den tills den skar.

    Kolla om du har komp i cylindrarna, & kolla hur oljan ser ut typ mycket spån eller rentav delar i oljan...
    PORSCHE - There is no substitute

  3. #3
    papa
    Guest
    det är bara en cylinder, vi kunde inte hitta några delar eller spån i oljan.
    misstänker är att oljan pressats från vevhusventilationen till luftinsuget som i sin tur gjort backsug och pressat in skiten i cylindern.
    kan toppen rasa pga för högt oljetryck?
    tycker det är så skumt att den inte tenderar ett endaste livstecken

  4. #4
    Registered User
    Namn
    Dennis Furberg
    Reg.datum
    dec 2002
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    910
    Om motorn är totaldöd så tyder det starkt på att antingen dieseln kommer in i motorn vid fel tidpunkt eller att kompet e för dåligt. I ditt fall kan man ju misstänka dålig komp. Testa att mäta upp den. Eller lämna in till närmaste Dieselverkstad.

  5. #5
    isåkare
    Guest
    Vanligt fel på dom där (om den är sjövattenkyld) är rosthål i toppen, men den ska ju inte löpa amok på vatten, men det kanske räkte för att den sista rostflagan skulle lossna och det blev hål i toppen !!

    Har varit med om en Fiat ritmo D som gick på sin egen motorolja !!

  6. #6
    papa
    Guest
    tack för alla tips, ska prova felsöka vidare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här