Renovera TD04 själv?! - Sidan 2
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 16 till 30 av 30
  1. #16
    KTH,supa rökapå
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    haninge,sthlm
    Jobb
    leker i skolan
    Inlägg
    1 153
    jamen lite ja.. men min turbo är ju redan balanserad då. iom att jag inteskabyta turbin/kompressor. bara lagret! å lagret hör ju inte till det som roterar, förstår ni?
    "Fast is when the speed freak`s insatiable lust for power is rudely exceeded."

    KTH Formula Student Team

  2. #17
    Registered User
    Namn
    Fredrick W
    Reg.datum
    sep 2002
    Ort
    hedemora/avesta
    Jobb
    instrument montör
    Inlägg
    540
    har läst att med en vanlig t3a så gick det utmärkt.. nån ttr nisse eller vem det nu var som skrev det, nån som renoverade turbo agg iaf! Kan tänka mig att det var på tpc forum det stod.
    EVO 3

  3. #18
    KTH,supa rökapå
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    haninge,sthlm
    Jobb
    leker i skolan
    Inlägg
    1 153
    Okej, låter ju lovande. tack!
    "Fast is when the speed freak`s insatiable lust for power is rudely exceeded."

    KTH Formula Student Team

  4. #19
    Rally Dåre
    Namn
    Daniel Petersson
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    168
    du har 13g turbosar vi renoverade broderns agregat ct26 inga problem me balansering var noga me att märka ut var de har suttit på axlen bara det är va ja har fått lära mig.

    /Daniel

  5. #20
    Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Glenn B
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Sthlm city
    Jobb
    Unix sysadmin.
    Inlägg
    5 189
    Tj, med tanke på vad en turbo varvar så skulle jag nog inte chansa om man tagit isär såpass mycket.. men visst, man kan väl om man vill
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

    Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

  6. #21
    KTH,supa rökapå
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    haninge,sthlm
    Jobb
    leker i skolan
    Inlägg
    1 153
    okej. så 13g är vad som sitter i 3000 GT alltså? de bytte väll nån årsmodell? jag vet att det här är "gammla" motorn.
    "Fast is when the speed freak`s insatiable lust for power is rudely exceeded."

    KTH Formula Student Team

  7. #22
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562
    maxvarv för en mhi är kring 180.000rpm.... med den periferihastigheten väger även aluminium en del och spetsarna kan gå igenom ljudvallen om man varvar riktigt bra på aggregatet mewn de ska man INTE göra för då kan dom börja räta ut sig o ta i huset....
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  8. #23
    Registered User Norddas avatar
    Namn
    Andreas N
    Reg.datum
    jul 2001
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    97

    Re: Renovera TD04 själv?!

    Originally posted by mars
    Jo, GIK skulle ju ha 5400:- för att renovera ett utav mina TD04. jag har två på motorn. Dvs det kommer kosta saftigt med stålar.

    Eftersom jag alrig skulle betala så mycket pengar för den tjänsten så letade jag vipps upp renoverings satser till den turbon, och även 360graders konverteringssatser.

    Min fråga är: Någon som har erfarenhet av denna typ av operation? Mina impellrar är jättefina så det är bara lagret som måste bytas. En sats med lager åpackningar å diverse annat kostade 115dollar, dvs bra mycket mindre än 5400 SKR
    Tjena!

    Jag lånar och lyfter tråden lite åt dig =)
    Vilket företag har du kollat hos? Har du någon länk/länkar på firmor som säljer renoveringssatser till rätt pris?
    //Nordda

  9. #24
    KTH,supa rökapå
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    haninge,sthlm
    Jobb
    leker i skolan
    Inlägg
    1 153
    Jag kollade bara på TD04, å då hittade jag tex
    Domain Names, Web Hosting and Online Marketing Services | Network Solutions turbo%20repair%20parts.htm

    http://www.melett.com/pdfs/MHI/TD04.pdf : dessa sålde bara till firmor dock.

    3SX Performance Automotive - Turbos : dessa sålde renov-kit eller två Värstingar, balanserade och flödespreppade å allmänt vässade för 1400 dollar, dvs bra mycket billigare än vad GIK skulle ha för att bara renovera.

    så.. ja.. sverige suger, blir ju lätt att man vänder sig utomlans.
    "Fast is when the speed freak`s insatiable lust for power is rudely exceeded."

    KTH Formula Student Team

  10. #25
    KTH,supa rökapå
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    haninge,sthlm
    Jobb
    leker i skolan
    Inlägg
    1 153
    ML, jo tack för teorilektionen men jag vet vad en turbo varvar.. hehe.. hur var det ens relevant? :P hihii.
    "Fast is when the speed freak`s insatiable lust for power is rudely exceeded."

    KTH Formula Student Team

  11. #26
    356 Cab, och brrr V70
    Namn
    Thomas L
    Reg.datum
    jul 2002
    Ort
    Ängelholm
    Jobb
    -
    Inlägg
    160
    Usa modellen av 3000 har 9
    och europe modellen 13
    Släng skiten o köp 16t istället

  12. #27
    SAAB-user M.Ls avatar
    Namn
    Magnus L
    Reg.datum
    apr 2001
    Ort
    Kristianstad - SKÅNE
    Jobb
    I´m a Waterboy
    Inlägg
    562
    9 måste va en lite rackare till snurra...
    9,0/141@201m och 13,5/176@402m med skitdålig start...
    Min sexväxlade SAAB 9000

  13. #28
    KTH,supa rökapå
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    haninge,sthlm
    Jobb
    leker i skolan
    Inlägg
    1 153
    jag är nästan säker på att det är en 9a då.Motorn är från en dodge stealth. Vet jag det också, men rep-satserna är ju desamma så Fortfarande ingen som vet?
    "Fast is when the speed freak`s insatiable lust for power is rudely exceeded."

    KTH Formula Student Team

  14. #29
    Registered User
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    155
    Du skall kunna plocka ned turbon och byta lager i avseende på att behålla balanseringen på axel/turbin och kompressorhjul iaf.
    Var noga med att montera turbinen i samma läge på axeln vid hopmontering, alltså märk upp läget NOGA innnan du demonterar.
    Momentet på muttern osv får du forska fram oxo.

  15. #30
    KTH,supa rökapå
    Reg.datum
    nov 2001
    Ort
    haninge,sthlm
    Jobb
    leker i skolan
    Inlägg
    1 153
    jTe. Okej. tackar för ett bra svar!!
    "Fast is when the speed freak`s insatiable lust for power is rudely exceeded."

    KTH Formula Student Team

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här