Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 23
    Pimpin´ Karlstad
    Namn
    johan k
    Reg.datum
    mar 2002

Funkar kylartätning bra?

Jag har ett litet hål i min kylare. Det läcker inte mycket men det försvinner nån liter på en månad ungefär. Tror också att värmepaketet läcker lite. Hur funkar kylartätning (kylarcement)? Är det samma princip som punkteringsspray? Det måste ju vara något som reagerar med syret och härdar då det kommer ur läckan men borde det inte typ sabba hela kylsystemet om man måste lufa nån gång t.ex?

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Personligen tycker jag att det är en nödlösning för en skrotningshotad vinterbil. Bieffekterna av kylarcement är att det åker omkring partiklar i kylarsystemet som brukar täppa igen kylaren. Vilket inte är bra...
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

ABT Racing
    Namn
    Per L
    Reg.datum
    jun 2003
    Jobb
    IT
    Jag har samma åsikt som Zerial, det är en absolut nödlösning. Jag har testat det men det fungerade inte för mig.
    Lupon är såld! Nytt projekt byggs...

anp
    Guest
    Om du ser hålet i kylaren och det är ett litet hål är det bättre att ta en avbruten tandpetare eller tändsticka alternativt vilken träpinne ( torr ) som helst och stoppa in i hålet.

Träfibrerna sväller vid kontakt med vattnet och tätar effektivt hålet.

Detta är dock en nödlösning som jag finner bättre än kylarcement som sätter igen allt som kommer i dess väg, vilket brukar resultera i andra konstigheter.

Jänkare is the shit!
    Namn
    Martin A
    Reg.datum
    sep 2003
    jag kan varmt rekomendera BARLEAKS en svart burk med plåtlock kostar ca 100:- och följ anvisningarna jag tycker det funkar kanon..

It could happen to you... Rednecks avatar
    Namn
    Matte Olsson
    Reg.datum
    apr 2001
    Använde nån kylartätning i onsdags, tyckde det funkade skitbra.

Ända tills igår kl 2100 ute i skogen då bilen gick varm. Stannade och blev tvungen att plocka bort termostaten som guckat igen av skiten. Mitt råd är - snus, gammalt hederligt trick.

Registered User
    Namn
    Peter L
    Reg.datum
    mar 2002
    varför inte löda igen skiten i stället om det är kylaren som läker brukar det inte vara så svårt att lokalisera hålet omm man tar lös den fyller den med vate och blåser FÖRSIKTIGT i den med trykluft sen är det ara att värma upp lödkolven som för det mesta rker till så hål i kylaren

Isåka:)) rikards avatar
    Namn
    Rikard G
    Reg.datum
    nov 2003
    Kolla den här bilden på mitt före detta värmepaket så fattar du varför man INTE ska använda kylarcement.

http://hpbimg.gjersvold.com/Bild(21).jpg

Registered User
    Namn
    Christer J
    Reg.datum
    okt 2001
    Har aldrig haft några problem med att kylaren sätts igen å så....

kan verkligen rekommendera Bar's Leaks.
    Hade en Opel Vectra -89 för nåt år sen som kamremmen gick av på, och då man spänner kamremmen med vattenpumpen, så tänkte jag ju att det kommer ju inte att funka, jag måste byta packningen på pumpen också..... men tro inte jag fick loss bultarna till pumpen! endast en bult av tre fick jag loss... de andra två hade nog rostat fast i blocket......

pumpen läckte nog runt 2 liter i minuten och jag tänkte att nu är det kört, nu åker jag på att byta motor i bilen......
    kom då på att testa Bar's Leaks, som en sista möjlighet.....
    hällde i en sån burk, och fyllde upp med vatten...... startade bilen och vatten rann ut lika fort som jag fyllde på. Tänkte , fan! det här funkar inte!! skiiiit.
    Men sen började det läcka mindre och mindre, och efter nån minut så slutade det läcka! körde med bilen i ca 6 månader, sen sålde jag den till en polare som behövde en vinterbil....
    han skulle på å byta vattenpumpspackningen, men gick bet på det också, så det blev en till burk Bar's Leaks, sen körde han ett år med den... och nu är bilen på väg till skrot =)
    men den läcker inte en droppe vatten =P
    /mvh Chrille

Pimpin´ Karlstad
    Namn
    johan k
    Reg.datum
    mar 2002
    Pratade med en bekant som och mekaniker och väldigt kunnig. Han sa att dagens kylarcement är bra (typ tvåkomponents med smörja för vattenpumpen osv.). Ingen fara enlig honom. Jag tror nog att jag provar och håller tummarna

Registered User
    Namn
    Stefan L
    Reg.datum
    maj 2003
    Jobb
    Billackerare
    Jag skulle inte våga använda något annat än Barsleaks i mina bilar. Får rysningar av namnet kylarcement, hörs ju bara på namnet. Vem vill ha cement i kylar systemet för det är så det ungefär blir. Blanda inte i hop Barsleaks med "vanlig" kylarcement ! Jag vet att barsleaks används av vissa bussbolag i förebyggande syfte. Har även hört rykten om att bilfabrikanter använder det oxså.

Pimpin´ Karlstad
    Namn
    johan k
    Reg.datum
    mar 2002
    Vad är det för skillnad på bar leaks och vanlig kylarcement då? Vart kan man köpa det?

Turn in, Apex, Flat out
    Namn
    Niclas L
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Mek och BECE chaffis
    hmm de bästa ätt ta kenel att tåta med tätar mycket bättre är kyllarcement skiten där eller så löder du ihop den.....

å de där är sant också ni får skratt hur mycket ni vill
    Mvh Niclas
    E36 M3turbo banprepp
    E61 525DM Touring

Laserskärare ZtarDuzts avatar
    Namn
    Markus Lindelöf
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    cutter
    Originally posted by niclas
    hmm de bästa ätt ta kenel att tåta med tätar mycket bättre är kyllarcement skiten där ..
    Hmm, det där förstod jag inte?

Speeding Bartender Sjösses avatar
    Namn
    Martin Sjöström
    Reg.datum
    dec 2002
    Jobb
    Restaurangchef
    Originally posted by niclas
    hmm de bästa ätt ta kenel att tåta med tätar mycket bättre är kyllarcement skiten där eller så löder du ihop den.....

å de där är sant också ni får skratt hur mycket ni vill
    The whatwhat withthe whatwhat?!?!
    BMW; Big Money Works

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här