Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 20
    mjskara
    Guest

Gamla taxi-bilar

Har en liten fundering om före detta taxi-bilar. Hur de kan vara att köpa. De har ju ofta gått väldigt långt. MEN de är billiga, har oftast automat och är diesel (vilket jag är sugen på).

Hittade precis en annons på en Mercedes E300d från 97 för 75000. Det är ju riktigt billigt tycker jag, även fast skicket inte är det bästa och att just den gått 54000mil

Men f.d. taxi-bilar överlag, hur är de som begagnatköp?

MAZDASPEED Chippens avatar
    Namn
    Tommy Carlson
    Reg.datum
    jun 2001
    Jobb
    Bilplåtslagare, Bilbyggare
    jobbar dagligen med taxi bilar och skicket e väldigt varierande finns dom som verkligen vårdar sin droska och en del som inte gör det,
    i bland kan bilar som gått runt 40-50 tusen mil se 100ggr bättre ut än en som knappt gått hälften...
    så det bästa e nog att kolla upp bilen kanske ett M test? hoppas det går bra!
    Mazda 3 MPS Sveriges första med ecutek från JRM

BMW Powered zatzy User
    Namn
    Tommy K
    Reg.datum
    feb 2002
    Dom bilar vi har haft har inte varit i topp skick när dom har sålts pga av att dom inte kostar på bilarna nått sista året då dom ändå skall säljas. Men servicen är ju gjord till fullo. 5 år och 75- 80.000 mil har dom gått då. Mercorna som vi har brukar vara rätt slut då, det är inte samma kvalite i Mercedes som det en gång var...

()()()()
    Reg.datum
    jul 2003
    Det är väl som att kolla på vilken bil som helst, kolla skicket, syna allt noga, och kör ett M-test för att vara säker.

En välservad 50-tusenmilare kan vara finare än en skabbig bil som gått 10. Allt hänger på ägaren.

Däremot gillar jag personligen inte Mercadieslarna innan CDI:erna kom - de drar ju apmycket och förstör ju därav syftet med diesel!

AMG Power Kingcabs avatar
    Namn
    Utku A
    Reg.datum
    sep 2003
    Det viktiga är inte hur långt de gåt utan vem som kört bilen. Är det ägaren själv som kört den hela tiden har han nog skött den väldigt bra och inte gjort dumma saker med bilen. Men har bilen ägts av ett stor åkeri där många olika har kört bilen och oftast skiter dessa förare i hur bilen behandlas för det är inte deras egendom. Dessa bilar är sönderkörda även om de är fullservade. Jag skulle inte köpa en taxibil som ägts av ett storåkeri. Själv´klart kan man tänka sej att köpa allt bara priset är rätt. Innan du köper en taxibil med många mil ska du kolla vad samma bil med samma utrustning men med vanliga mil kostar. Sedan ska du enligt mej lägga på renovering av växellåda (20-30 000) plus lite annat som brukar gå sönder i kalkylen. Om du fortfarande tycker att taxibilen är köpvärd så är det bara att slå till.

Chevy
    Namn
    Roger L
    Reg.datum
    aug 2002
    Kanske är bättre att köpa en som gått långa sträckor än en som gått bara i stan...

Tribal Racing
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    söderlarm

taxi

jag köpte en 270CDI -00 av en bekant som äger ett taxi åkeri. jag fick kompis pris 90,000 detta var i våras! Han lackade alla lister runt om i sammafärg! Silvermetallic. satte på en Avangarde grill. Så satte jag på 18tums fälgar
    Jag känner killen mycket bra! Så jag visste att han sköter om sina bilar 5st

Jag hann med Brostugan 2ggr lite åkning i stan mm mm.
    Fredagen den 13onde skulle jag hämta polaren Nelzon!

Vid rondellen som går över värmdöleden utanför hammarby sjöstad! Jag håller bra marschfart och får punktering höger fram ABS var tyvärr urfunktion så jag låser framdäcken glider med rasande fart mot räcket släpper bromsen det styr lite granna med det är för sent!
    Försäkringsbolaget köpte bilen för 200,000:- för den var i så fint skick!

Bilen hade gått 65,000mil när den tyvärr dog!

Jag gråter när jag ser en likandan bil för det var en fin bil.

MVH
    Nikke

www.rb-streetrace.com

Doppelkupplungsgetriebe
    Namn
    Oskar Karlsson
    Reg.datum
    maj 2002
    200000? Hur värderar de bilar egentligen, inte lustigt om det går dåligt för dem...

Entreprenör NiKeMaNs avatar
    Namn
    Niklas Johansson
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    Taxichaufför
    Jag själv haft en 220 cdi taxi samt har två kompisar som har varsin 290 TDT fd taxi.

Det man ska kolla är självklart skicket. Kör en sväng med bilen med så känner man ju oftast om den är något att ha.
    mellan 40 och 50 tusen mil så byter man i regel Aut-låda. är detta inte redan gjort då du köper, så kan det bli en dyr bil.

Kolla även rosten. dörrar samt baklucka. Kolla värmen i stolarna samt självklart ACCn.

Jag anser att Taxibilar är riktigt bra köp om dom skötts bra, vilket dom oftast gör!

Sen är de tju en fördel o köpa en "landsvägstaxi" istället för en 08 taxi...
    /// Niklas Johansson

Probably written from the best devices in the world.

Längtar till sommaren!
    Namn
    Göran M
    Reg.datum
    apr 2001
    Någon som har webb adress till hemsida där dom f.d säljer taxi bilar??.

m.v.h Montan
    http://www.bensinskatteuppror.se/

111101001101001 rawsezxs avatar
    Namn
    Karl-Henrik Johan Söderqvist
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Egen företagare
    Måste bara berätta om min polare som köpte en mercedes limo som hade gått som taxi från 1980 till 2001. :-) Den hade gått, hör och häpna 256.000 mil Det tycker jag bevisar att en mercedes som är riktigt servad klarar av att gå hur långt som helst! :-)

Senior user TheMPGs avatar
    Namn
    David Ö
    Reg.datum
    jan 2003
    Jobb
    Kanelbullekonsult
    Min gammla passat bensinare -86 hade rullat 112.000 mil som taxi, fram tills mitten av 90-talet, och vad jag vet så lever den fortfarande =)
    Jag fixar din A/C

Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Glenn B
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Unix sysadmin.
    Originally posted by rawsezx
    Måste bara berätta om min polare som köpte en mercedes limo som hade gått som taxi från 1980 till 2001. :-) Den hade gått, hör och häpna 256.000 mil Det tycker jag bevisar att en mercedes som är riktigt servad klarar av att gå hur långt som helst! :-)
    33.3mil VARJE dag i 21 år på en limo ? inte så troligt kanske, om än inte omöjligt.
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

RoslagsAssistans zerials avatar
    Namn
    Stoffe L
    Reg.datum
    feb 2002
    Jobb
    Bilbärgare
    Originally posted by glenn
    33.3mil VARJE dag i 21 år på en limo ? inte så troligt kanske, om än inte omöjligt.
    Genomsnittstaxibilen, för att det ska vara vinstdrivande rullar ca 50-60mil/dag (dag=pass= max 13timmar). Det går fort, en tank eller två är inte omjöligt.

Småskuttar som inte kör längre än 10-15mil/dag (pass) går snabbt i konkurs..
    RoslagsAssistans (FALCK Roslagen)
    Bärgning & Väghjälp, dygnet runt! tel. 0175 - 703 88 / 0176 - 184 80

Teckna Falck Väghjälp och få gratis bärgning och hyrbil

Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Glenn B
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Unix sysadmin.
    Ja men nu var det ju en limo, hade det varit en vanlig bil hade man ju knappast låtit den gå i 21 år heller av olika anledningar..

Det finns en anledning att taxibilar byts så ofta..
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här