Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 22
    Jag gillar starka fyror
    Namn
    Gustav S
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Statoil Strömnäs

Indraget körkort

Tänkte i denna tråd reda ut allt angående körkortsåterkallelse. Nu tänkte jag att vi inte skriver massa egna erfarenheter om HUR vi blev av med kortet utan varför, på vilka grunder. Frågorna som jag undra mest över är:

Innebär en fortkörning på 30km/h eller fortare alltid indragning?

Tappar man alltid körkortet om man kör förfort två gånger inom ett år?

Gäller samma regler för dom som nyss tagit körkort och dom som haft det i flera år? (har dom mer tålamod för dom som kört prickfritt i ett par år eller mer)

Om man en gång blivit av med körkortet löper man större risk att tappa det igen, även om det bara rör sig om en fortkörning?

Om man får hem ett återkallande av kökort, är det alltid kört då? Eller finns det chans att man kan klara sig med körkortet i behåll?

Om man tappar körkortet, behörighet B. Tappar man automatiskt alla andra behörigheter då?

Hoppas någon är en haj på detta...
    Datorexpert

Livin Life@ The Fast Lane Nitrams avatar
    Namn
    Martin A
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Jobbar som Account Manager på KonicaMinolta

Re: Indraget körkort

Originally posted by gsandlund

Man kan klara sig med en varning upp till 40km/h men då ska du ha en mycket mycket bra anledning..

Mvh / Martin som precis blivit av med lappen
    ::Suzuki GSX R:: -04
    Ägda Bilar
    Audi A3TS-R & S2 ABY

Liten man stora ord !
    Namn
    Jan k.n.
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Bil mek
    Jag vart av med lappen när kag körde 31km/h över gällande hastighets gräns & då fick jag det indraget i 2 månader istället för en, bara för att jag hadde en annan fortgörning inom de senaste 12 månaderna.

Jag tror det är tre fortkörningar i rad som gäller för att dom ska dra kortet, om du inte kör +30
    www.carman.tk

Jag gillar starka fyror
    Namn
    Gustav S
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Statoil Strömnäs
    Originally posted by CarMan
    Jag vart av med lappen när kag körde 31km/h över gällande hastighets gräns & då fick jag det indraget i 2 månader istället för en, bara för att jag hadde en annan fortgörning inom de senaste 12 månaderna.

Jag tror det är tre fortkörningar i rad som gäller för att dom ska dra kortet, om du inte kör +30

Irad? vad annars, på vilken tidsperiod?
    Datorexpert

Liten man stora ord !
    Namn
    Jan k.n.
    Reg.datum
    jan 2002
    Jobb
    Bil mek
    Det alla utom du förstod var attjag syfta på att det var 3 fortkörningar & inte 2 som författaren nämde
    www.carman.tk

Bannad
    Reg.datum
    jul 2003
    Irad? vad annars, på vilken tidsperiod?
    preskitionstiden för trafikbrott är 2 år.

som tidigare skrivits, du kan bli av med det p.g.a. upprepade förselser. på30 väg och lägre räcker det med 20km/h timmen över given gräns.

Tappar man alltid körkortet om man kör förfort två gånger inom ett år?
    Nej..

Gäller samma regler för dom som nyss tagit körkort och dom som haft det i flera år? (har dom mer tålamod för dom som kört prickfritt i ett par år eller mer)

de som precis tagit körkort har en prövotid på två år, om du under denna tid blir av med körkortet så kommer du inte få tillbaka kortet utan får göra om allt. teori, halkbana, uppkörning.
    MEN prövotiden tar alltid slut två år från att du tog körkort första gången..
    länsstyrelsen kan vara hårdare mot personer med prövotid, t.ex vad gäller upprepade trafikförselser.

Om man en gång blivit av med körkortet löper man större risk att tappa det igen, även om det bara rör sig om en fortkörning?
    preskitionstiden är 2år. så efter 2 år har jag svårt att att tro att det spelar in.. men jag vet inte..

Om man får hem ett återkallande av kökort, är det alltid kört då? Eller finns det chans att man kan klara sig med körkortet i behåll?
    det är svårbevisat att du officiellt fått hem detta brev.
    efter detta kommer en svår tid.
    målet är att hålla sig borta i två år, tills presktionstiden gått ut.
    de kommer att uppsöka dig på din arbetsplats, söka upp dig hemma, eventuellt hänga ut dig i tidningen. osv osv.. men om du skickar in ditt körkort till dem är det kört.

A&B behörigheten "tar med varnadra" när du blir av med kortet. och jag har svårt att tänka mig att inte C&E inte skulle göra det..
    Om jag värdesätter min fritid är jag rik.

E2
    Guest
    Om tråden blir vettig gör en FAQ av den!

E2
    Guest
    Idag används så kallad förenklad delgivning allt mer och det går till på så sätt att två brev skickas till dig med en dags mellanrum och det anses att man blivit delgiven handlingen när två veckor gått.

Förenklad delgivning gäller väl endast när det handlar om mindre förseelser mot vår lag då kan man tänka.

Registered User Björns avatar
    Namn
    Björn S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Jobbar med bilar
    Om jag har blivit av med mitt KK två gånger inom ett år för fortkörning.

Vad händer den tredje gången jag blir stoppad för fortkörning.

Gäller det att hålla hastigheten i två år eller har jag samma rättigheter som ostraffade trafikanter, jag har ju ändå avtjänat mitt brott.

T5Power
    Guest
    Jag har några frågor att tillägga;

Om körkortet blivit återkallat och man envisas med att sätta sig bakom ratten och blir stoppad av polisen, vad är spärrtiden hos länstyrelsen osv?

1.Vad händer första gången(hur lång spärrtid?)

2.Andra gången osv(längre spärrtid?)

Mvh

Vagabond hallick Mr Léons avatar
    Namn
    Marcus N
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    IT-spelare:))
    Lånar lite:

Jag blev av med mitt i KK B 4månader för ganska exakt 2år sedan, nu skall jag söka körkortstillstånd för MC

Kommer jag få det?

Registered User Björns avatar
    Namn
    Björn S
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Jobbar med bilar
    Borde inte vara några probem med Körkortstillstånd, jag fick tillbaka mitt tillstånd samtidigt som körkortet.

Jag skulle köra upp för mc en vecka efter jag torska sist men det får jag skuta upp tills i vår.

Sälsmugglare Maciej EVO VIs avatar
    Namn
    Maciej K
    Reg.datum
    apr 2001

Re: Indraget körkort

Om man tappar körkortet, behörighet B. Tappar man automatiskt alla andra behörigheter då?
    Ja det gör du, vore ganska skönt annars :-) Oj jag åkte dit för fortkörning i bilen... får väl köra motorcykel i 2 månader ;-)

Det jobbiga är för dem som har flera behörigheter och prövotid, torskar det kortet under den tiden så måste de ta om alla behörigheterna...

Your mothers " nightmare" Pappiss avatar
    Namn
    Roger H
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    ehhhhhhhhhh, jobb?????
    vad ska man ha för ursäkt om man kör 120 för fort på 110 väg????
    vem bryr sej om 30 eller 40 för fort.....
    å de värsta av allt jag såg aldrig polisbilen som jag körde om.."hehehe".,..
    see u next year boyzz......
    Team BASSGASM

Registered User LIDSs avatar
    Namn
    Kristoffer Lidbrandt
    Reg.datum
    aug 2003
    [QUOTE]Originally posted by huggmejsel
    [B]preskitionstiden för trafikbrott är 2 år.

QUOTE]

Är du 100 på det? När jag åkte fast min andra gång frågade jag snuten, det va ett tag sen men han sa att det va 1 år.....

MVH

Kristoffer

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här