Resultat 1 till 14 av 14
    Super Moderator Jocce81s avatar
    Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    ServiceTekniker

Räkna ut vad nått kostar i el att ha igång?

Hm, hur gör man för att räkna ut vad nått kostar att ha igång i elkostnad?

/Jocce
    Min fotosida: http://www.jocce.se

Fotointresserad? Besök: http://www.fotointresse.se

Member Six packs avatar
    Namn
    Peter K
    Reg.datum
    apr 2001
    Om vi tar en 40W lampa som exempel.
    Då börjar du med att multiplicera W med tiden du har den igång vi säger 24h. Då blir det 960Wh som vi måste göra om till kwh, och det gör vi genom att dividera med 1000 dvs vi får 0,96kwh.
    Sen multiplicerar vi det med gällande elpris, säg 0,65kr/kwh.
    Det blir då en kostnad på 0,62kr att ha lampan lysandes i ett dygn.
    Licking pussy is like playing with the Mafia - one wrong move and you´re in deep shit.
    Bättre lite kattpiss i salongen än en kass pitt i kalsongen.

Proffspucko
    Namn
    Jimmy G
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Krantekniker
    Ta reda på vilken effekt apparaten har och multiplicera det med tiden du använder det, angett i timmar.

Effekt x tid[timmar] = antalet wattimmar du förbrukar

t.ex en 60Watts glödlampa som lyser en halvtimme.

60 x 0.5 = 30Wh

när du vet detta så kollar du vad du får betala per wattimme. Multiplicerar det med antalet wattimmar du har förbrukat och du får reda på hur mycket du betalar.
    Taxan är oftast angedd i kilowattimmar, men då är det bara att dela priset/Kwh med 1000 för att få fram pris/wattimme.

/J

grizzly
    Reg.datum
    sep 2002
    Vad kostar det att ha igång en dator ett dygn? Har hört 15 kr men det låter mycket tycker jag! Det lär ju skilja sig iofs men någon som vet ungefär?

Potent
    Namn
    Gilgamesh Odysseue
    Reg.datum
    maj 2002
    Originally posted by Grizzly
    Vad kostar det att ha igång en dator ett dygn? Har hört 15 kr men det låter mycket tycker jag! Det lär ju skilja sig iofs men någon som vet ungefär?
    I min manual till min låda står det att den drar ungefär 250W, då vet jag inte om hårddiskar osv. är medräknat men säg 250W.

Min 19" skärm drar 120W när den är igång, 15W när den är stand by, 15W i suspend och 5W när den är avstängd.

Räknar vi ihop det så blir det 370W när dator o skärm är igång och 255W när bara datorn är på och inte skärmen är av.

Säg att man har igång datorn dygnet runt och skärmen igång halva dygnet (12h). Då blir förbrukningen under ena halvan av dygnet 0,37kWh*12 = 4,44kWh och andra halvan 0,255kWh*12 = 3,06kWh, alltså totalt 7,5kWh/dygn.

Multiplicera det med elpriset på kanske 75öre/kWh så får man 5,60kr/dygn .. eller 173kr/månad, eller 2076kr/år.

Vet inte om förbrukningen stämmer, men det var vad det stod på min dator i alla fall, give or take några watt.

Tur dock att det finns energisparläge!

Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    ServiceTekniker
    Originally posted by premis
    I min manual till min låda står det att den drar ungefär 250W, då vet jag inte om hårddiskar osv. är medräknat men säg 250W.

Min 19" skärm drar 120W när den är igång, 15W när den är stand by, 15W i suspend och 5W när den är avstängd.

Räknar vi ihop det så blir det 370W när dator o skärm är igång och 255W när bara datorn är på och inte skärmen är av.

Säg att man har igång datorn dygnet runt och skärmen igång halva dygnet (12h). Då blir förbrukningen under ena halvan av dygnet 0,37kWh*12 = 4,44kWh och andra halvan 0,255kWh*12 = 3,06kWh, alltså totalt 7,5kWh/dygn.

Multiplicera det med elpriset på kanske 75öre/kWh så får man 5,60kr/dygn .. eller 173kr/månad, eller 2076kr/år.

Vet inte om förbrukningen stämmer, men det var vad det stod på min dator i alla fall, give or take några watt.

Hm...drar skärmen ström avstängd?

/Jocce

Potent
    Namn
    Gilgamesh Odysseue
    Reg.datum
    maj 2002
    Originally posted by Jocce81
    Hm...drar skärmen ström avstängd?

/Jocce
    Står att min gör det i alla fall, vill man spara 5W så får man dra sladden ..

Ideman
    Guest
    mjo men 250 el 300 watt eller mer är ju när datorn går för fullt.. =)

alla apparater du har hemma drar ström när de är i standby.. om alla i sverige skulle stänga av sina grejjor helt så skulle vi spara någon miljard per år =)

gammel ligist -TLM-s avatar
    Namn
    Tom W
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Lär folk att köra!
    Ja det stämmer att alla apparater drar ström när de är avstängda, alltså standbyläge... Tycker det är helt sjukt! Det var nåt program på radion förut då de misstänkte nån sorts kartell mellan elbolagen och de som gör apparater! =)
    11.90 - 181km/h med vinterbilen! :)
    9.93 - 221 km/h på bakhjulen! Nu börjar jakten på en 8:a! ;)

user is currently stabil
    Namn
    Lucas L
    Reg.datum
    jun 2002
    Jag läste någonstans att om alla stängde av sin TV med den stora strömbrytaren som sitter på TV:n så skulle vi kunna stänga ner en kärnkraftsreaktor. Det låter rätt otroligt så man kanske skall ta det med en lastbil salt.
    Jag hade ju en Omega 42:a förut så jag fick lägga några spänn emellan, men det känns helt rätt att ha en Swahn.

Jonnie Be Good
    Namn
    Jonnie S
    Reg.datum
    apr 2001
    Cap: Gör inte alla det? Jag stänger alltid av TV/Stereo/Skärm på "stora strömbrytaren" när den inte används, och det gör nog alla jag känner...

Finns ju ingen anledning att låta den stå i StandBy läge.

Kickass
    Namn
    Christian W
    Reg.datum
    apr 2001
    Originally posted by premis
    *text*

Som tur är stämmer inte det där.. iaf inte på vanliga burkar.

Köpte mig en sån där elenergimätare på Elfa för 200:-

Dator+skärm drog runt 150 W tillsammans.

Då var det en amd t-bird 1000 med en 10krpm samt en 7200 rpm hårddisk osv osv samt en 19" skärm. Har inte mätt upp nya datorn. Än.

Så runt hundringen per månad med allt på, men hårddiskarna går ju ned på sparlåga och skärmen stängs av.

Måste mäta lite mer i kväll..

Namn
    Joacim Hansson
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    ServiceTekniker
    Originally posted by -TLM-
    Ja det stämmer att alla apparater drar ström när de är avstängda, alltså standbyläge... Tycker det är helt sjukt! Det var nåt program på radion förut då de misstänkte nån sorts kartell mellan elbolagen och de som gör apparater! =)
    Jo, i Stanby förstår jag att de drar ström, inget konstigt.

Men var juh så att det fanns på skärmen nämd innan i tråden, hur mycket den drog i stanby, och hur mycket den drog "avstängd".

Allt borde ha en "riktig" huvudströmbrytare, som är mekanisk och bryter strömmen

/Jocce

Schnellfahrer
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    IT - Antipiratbyrån
    Fan jag som har 3 st datorer igån dygnet runt så gott som.... startade om ena workstationen för någon dagsedan men annars ...
    Andra ord för farthållare, varvstopp

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här