Frågor om bromsok och diffproblem??
Resultat 1 till 4 av 4
    Registered User
    Namn
    Martin Stenport
    Reg.datum
    maj 2002

Frågor om bromsok och diffproblem??

Jag renoverar nu mina bak girlings ok till min Audi Quattro, jag har bytt packningar och bromsvätska, men ska man fetta in nånstans?? Ska kolvmuffarna i gummi smörjas in med nått? Ska kolven smörjas in eller är bromsvätskan smörjande?

Kan man dra åt centrum muttern för hårt på en drivaxel? PÅ quattron ska man dra åt 260 Nm vilket är cirka 26 kg på en meters hävstång och då 52 kg på en 1/2 meters hävstång. Har hängt ungefär halva min kroppstyngd på hävstången men nu låter det ett skrapande ljud från bakaxeln när jag rullar den bakåt men inte framåt. Detta ljud uppstod inte när jag snurrade navet när det hängde i luften innan jag satt på hjulet och därmed inte dragit åt centrumbulten ordentligt.

Jag är rädd att ljudet kommer från diffen. Jag råkade klanta mig när jag skulle dra av hjullagret. Satte en avdragare över centumbulten och trodde att navet skulle komma ut, istället pressade jag givetvis drivaxeln rakt in som sedan klämdes fast mot länkarmen. Det var rätt mörkt så detta såg jag inte.... MYCKET KLANTIGT, men det är ju första gången. drivaxel tappen tog ingen skada och kulleden innnan drivaxel tappen låte ringet konstigt heller.

Vad kan ha hänt??

mvh Martin
    martin s

Symetric AWD-användare Audi_ReeDs avatar
    Namn
    Peter E
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Distributionselektriker
    det är väl så att man aldrig ska försöka dra av navmuttern utan att ha hjul på och i backen så att belastningen kommer pådäckets martryck om du förstår vad jag menar, det är därför det är hål i mitten på alla orginalfälgar så man kan göra det...

att renovera oken brukar vara ganksa ok i några år, sen kärvar dom ihop igen, köper man utbytesok så håller dom oftast ca dubbelt så länge, dvs typ 4-5 år, självklart ska man med jämna mellanrum kolla ok, belägg och skivor, lämpligen när man byter sommar/vinterhjul

tar man loss oket från navet då, pustar upp alla glidytor för beläggen, smörjer glidkolvarna & huvudkolven ordentligt samt "motionerar" den lite ut och in med milt våld så håller dom så mycket längre.

glöm inte att kolla att alla bälgar är hela och byta ut som som inte är det, samt att rengöra och smörja in bultarna som håller grejerna med slilikonpasta eller kopparpasta

vad det gäller diffen så om du har ett hjul i luften och det andra i marken bak så kan det ha hänt skumma grejer

om det ena hjulet står fast och det andra roterar blir väl den utväxlade kraften dubbel på den fria axeln, om man tillför 260 nm på en fri diffad axel borde alltså diffen "ta" 520 nm

om diffen tål behandlingen e svår att säga, men audis drivlinor är hyffsat tåliga (inte många som lyckas köra sönder dom med mindre än 300 hk...)
    [Subaru Legacy B4 RSK BiTurbo] - [Isuzu D-max 3.0] - [Lada Niva - Водка питание]

Registered User
    Namn
    Martin Stenport
    Reg.datum
    maj 2002
    tja

jag har inte dragit åt den med hjulet i luften så det är lugnt... men däremot vet jag inte vad jag skulle smörja in kolvarna med eller om de skulle smörjas in.

Kan man få ett skrapande ljud om man drar åt centrumbulten tror du, om än lite vför mycket...

mvh martin
    martin s

Symetric AWD-användare Audi_ReeDs avatar
    Namn
    Peter E
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Distributionselektriker
    Originally posted by stenport
    tja

jag har inte dragit åt den med hjulet i luften så det är lugnt... men däremot vet jag inte vad jag skulle smörja in kolvarna med eller om de skulle smörjas in.

Kan man få ett skrapande ljud om man drar åt centrumbulten tror du, om än lite vför mycket...

mvh martin
    finns en bra artickel på nordicaudi om den kille som monterar snmörjnipplar på sina bakok

kolla den
    [Subaru Legacy B4 RSK BiTurbo] - [Isuzu D-max 3.0] - [Lada Niva - Водка питание]

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här