Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 17
    Segling är ett blåsjobb
    Namn
    Philip H
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Aviation

Någon som varit i Dubai?

Ska åka dit nästa vecka om allt går som det ska.
    Någon som varit där? Tips?

Segling är ett blåsjobb
    Namn
    Philip H
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Aviation
    lyfter en smula

ern
    Guest

Ingen alkohol...

Jag var där för ca fem år sedan, men det lär knappast ha ändrats sedan dess. Alkohol är aja-baja. Luktar du sprit när du kliver av planet kan du få kliva på det igen. UAE består som namnet säger av flera olika emirat vara Dubai är ett, Abu Dabi och Sharhja är två andra. Beroende på vilket emirat man är i är det olika regler angående alkhoholförtäring. Bor du i Dubai finns förmodligen alkohol på internationella hotell, i Sharhja är det förbjudet. (om det inte lättats upp)

Taxi är (var) bra och billigt. Man gör (gjorde) oftast upp priset i förväg. Stanna en taxi är oftast billigare än ta en som står på en "taxi-parkering". Går även pruta på taxiresan _innan_ den påbörjats.

Elektronik och guld är billigt. Ta en tur till "guldsouken" (en utomhusgalleria fylld av guldbutiker) Ett varnande finger är dock att mycket elektronik är anpassat för arabvärlden och kan således ha frekvenser spärrade (som används av militären där nere). Handlar man med kort slänger de på 2% eller motsvarande, i synnerhet om man prutat mycket. Viktigt fråga om kortavgiften ingår i priset. Att ta med är US-Dollar. Dollar går växla nästan överallt, men se till kursen blir rätt. Hotellet är oftast sämre.

Som vanligt gäller även att man skall ta seden dit man kommer. Eftersom detta är ett konservativt land gäller täckt klädsel för kvinnor (inga kort-korta kjolar), inga shorts för män. (Förutom på hotellområdet) Enligt guiden så betyder uppvisandet av knä / armveck att man "står till allmänhetens förfogande mot betalning" Inget man traktar efter. Nedskräpning är förbjudet.

På flygplatsen (som jag tror ligger i Sharshaj) finns väldigt många dyra och fina butiker. Köpa sig whiskey för >3000kr/flaska är inget problem.

Att det är varmt kan tilläggas. Drick tillräckligt med vatten och ha keps / hatt om utomhus länge, annars blir det skallebank.

Om möjlighet finnes, ta en tur till Oman (Längst ut på arabiska halvön) Kräver dock visum. Valutan i Oman heter för övrigt Baisa. Dubai består av 20% "infödingar" och 80% gästarbetare. Oman består av 80% infödingar och 20% gästarbetare.

Reg.datum
    jan 1970
    jag var där för nåra år sedan va kul, som sagt åk till guld grejen och kryddsouken.. det kan vara tufft. Trodde allt skulle vara så billigt där nere men det var inte! tyckte inte elektronik var särskilt billigt heller..

besökte många typ stränder som låg i nå slags parker, oftast mycket fina..

aja ha d kul typ =) myycke fina bilar där

ern
    Guest

Billigt...

Det är väl att sverige blivit väldigt billigt på elektronik numera jämfört med andra länder, mycket pga stora kedjorna som pressar priserna. Man tjänar i princip bara momsen på att köpa saker utomlands numera, då får man tänka på att man måste ha garanti på grejorna också. Vill man ha häftiga och nya saker som ännu inte kommit till Sverige är nog Singapore och Hongkong att föredra.

Tänk även på att bilder och skrifter med populäranatomiskt innehåll (porr i vardagligt tal) kan vara förbjudna i Förenade arabemiraten. Dumt ha CATS instoppad i ryggan o glömt bort det. Tror även straffen för knirk är hårda om man nu är lagd åt sådana nöjen.

I trafiken har jag för mig de infört spöstraff som en del i 0-visionen. Om man vållar en trafikolycka där annan blir skadad får man pisk. Offentligt. (Kan mycket väl vara myt) Internationellt körkort är nog också nödvändigt om man skall köra där nere.

Registered User
    Namn
    Niklas B
    Reg.datum
    sep 2002
    inte själv.. men min kära bil har! Såldes som ny i Dubai och togs till Sverige som flyttgods..

/Niklas
    "Saab rules" - Jerry Sienfeld
    -----------------------------------
    STCS Member #3462

Segling är ett blåsjobb
    Namn
    Philip H
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Aviation
    Stort tack för svaret "ern"!
    Ska ner till mitt ex och hälsa på, och hon har berättat lite om stället nu. Hon gick ut på stan i en ganska så kort kjol en dag....inte så populärt där nere

Bannad
    Reg.datum
    jun 2001
    Jobb
    Droskägare
    Originally posted by Phil
    Stort tack för svaret "ern"!
    Ska ner till mitt ex och hälsa på, och hon har berättat lite om stället nu. Hon gick ut på stan i en ganska så kort kjol en dag....inte så populärt där nere
    va' gör hon där nere?? jobb eller plugg??
    Cab 103!!!

You'll only see my rear!

Registered User
    Namn
    Fredrik. A
    Reg.datum
    aug 2001
    Harem

ern
    Guest
    Originally posted by Phil
    ... Hon gick ut på stan i en ganska så kort kjol en dag....inte så populärt där nere
    Nee... det är heltäckande som gäller där nere. Ner över fotknölarna och ut till handlederna. Eventuellt något över håret också. Då blir man populär. (De gillar att man tar seden dit man kommer)

Finns mycket nyrika ryssar som åker dit på semester och svinar som f-n. Går in med dollarbuntar o köper innehållet i hela butiker utan att pruta för att visa hur rika de är. Deras klädsel får en att tänka på "Married with Children" och Al's fru :>

Segling är ett blåsjobb
    Namn
    Philip H
    Reg.datum
    jul 2001
    Jobb
    Aviation
    Originally posted by Taxi 103
    va' gör hon där nere?? jobb eller plugg??
    Hon jobbar på Emirates som flygvärdinna.
    Igag var det 45 grader varmt igen. Helt galet ju...

Fashion Designer bees avatar
    Namn
    Peter S
    Reg.datum
    okt 2002
    treffade en person idag....blev grymt dissad kan jag erkenna. Hon tyckte det var skit trakigt att leva har (i kanada) "allt folk jobbar hela tiden" inget kul alls...sa hon...daligt med pengar tjanar man har ocksa....dar jag kommer ifran drar man in typ $50k i manaden....folk har taskig kladsmak har ocksa...sneakers och sportklader....dar jag bor anvender man sant bara pa gymmet...
    e billigt med merkes prylar dar ocksa....ny gucci bag kostar bara 2k istellet for 4k som har....i mitt land har vi tid for varandra, softa prata och sa...inte sa mycket jobb....nar jag bodde hemma brende jag $25k i manaden pa klader m.m...... jaja va fan kommer du ifran da? Dubai svarar hon.
    jag vill ocksa pissa olja.... =(

Registered User Mirages avatar
    Namn
    Jari R.
    Reg.datum
    jun 2001
    Jobb
    it-tekniker
    25k $ /månad på kläder är ju faktiskt en hel del :P

Kickass
    Namn
    Christian W
    Reg.datum
    apr 2001
    Lite flygplatsbilder från Sharjah kommer här. Det är förbjudet att fota på allmän plats där så därför bara från flygplanet.. var på mellanladning där på vägen till Sri Lanka. Inte så trevlig kvinnosyn verkar det som iaf. Vi såg en kvinna på flygplatsen med heltäckande huva och stålgaller framför munnen.

snygg och intelligent

Registered User
    Namn
    David Nilsson
    Reg.datum
    mar 2002
    Originally posted by Christian
    Lite flygplatsbilder från Sharjah kommer här. Det är förbjudet att fota på allmän plats där så därför bara från flygplanet.. var på mellanladning där på vägen till Sri Lanka. Inte så trevlig kvinnosyn verkar det som iaf. Vi såg en kvinna på flygplatsen med heltäckande huva och stålgaller framför munnen.

Det där med att foto är förbjudet på allmän plats kan man ta med en nypa salt. Jag sprang runt och tog kort på en massa bilar när jag var där
    Om du spelar golf är Emirates golf Club att rekommendera, helt otrolig golfbana! Grym service också, efter att vi hade varit inne och betalt greenfeen så skulle vi gå och slå på rangen, men klubborna var borta. Skit tänkte vi, dem kan ju inte bli snodda här. Men det visade sig att dem hade burit i väg dem till rangen och ställt upp dem fint brevid en hög med nya titleistbollar

Efter att vi hade ätit efter rundan var klubborna "borta" igen, men då hade dem tvättat alla klubborna så att dem var som nya, det kallar jag service

Vi var även och åt på Burj al Arab, något att rekommendera, helt otroligt god mat och det hotellet är inte att leka med. Gäller att man bokar bord i förtid, annars kommer man inte ens in på hotellets område. Helt klart värt ett besök.

Finns också ett sjukt bra shopping mall, tre våningar med en jävla massa affärer, kommer dock inte i håg vad det heter, någon som vet?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här