Resultat 1 till 13 av 13
    Inte absolutist
    Namn
    Paul "Kalle" B
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Försäkringsmäklare

Debit kort era erfarenheter och allmän fakta sökes

Jepp som sagt, vill ha lite information angående ett Debit kort, tex Visa Debit, vet att det fungerar som ett kredit kort förutom att pengarna dras DIREKT istället för senare i månaden.
    Vet även att man måste ha pengar på kontot för att handla och att kortet bara kan handla för pengar på kontot....så vad vill jag då mer veta??? jo gärna vilken åldersgräns det är på dem, har en drös polare, bröder och fan och hans mormor som delar mitt sökande efter information!
    Snabbast på Nurburgring, inte helt oväntat en Porsche

Stefan Bellof (D) Porsche 956
    1983-05-28, 1000km Rennen 20.832 km 202.073km/h Tid: 6 .11 .130

Movie Freak
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Brandman
    Kanske en vild gissning men har du provat att lyssna med banken?

Inte absolutist
    Namn
    Paul "Kalle" B
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Försäkringsmäklare
    Originally posted by Freak
    Kanske en vild gissning men har du provat att lyssna med banken?
    har tänkt gå ner nu på måndag men hdae varit bra med infon tidigare =)

Kickass
    Namn
    Christian W
    Reg.datum
    apr 2001
    Tror inte det är några problem alls.. har haft mitt Visa sen jag var 20 tror jag.

Kan tänka mig 18 års gräns då det kanske underlättar spenderandet lite.

Annars fungerar det klockrent. Skulle nog inte ens vilja ha ett riktigt VISA kort. På det här viset slipper man överraskningar...
    snygg och intelligent

Registered User
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Elektronik
    Eller Mastercard/Eurocard utan kredit beroende på vilken bank du har. Funkar skitbra, har haft det i drygt tio år nu tror jag det är.

Inte absolutist
    Namn
    Paul "Kalle" B
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Försäkringsmäklare
    nyligen hört att man ska se upp för b.l.a Visa Electron, vad är så fel med det kortet?

Ekonomiskt oförstående
    Namn
    Tommie A
    Reg.datum
    jun 2001
    Jobb
    Formsprutning
    Originally posted by Wolf
    nyligen hört att man ska se upp för b.l.a Visa Electron, vad är så fel med det kortet?
    Jag har det och den enda nackdel jag har märkt är att man inte kan handla online.
    "Jag håller inte med dig om det du säger, men skulle med mitt liv försvara din rätt att säga det." - Voltaire

Registered User
    Namn
    Andreas O
    Reg.datum
    okt 2001
    Jag skaffade Visa när jag var 17, nåt krav på nån årsinkomst på typ 120 loppor eller så. Men banken var inte så kinkig. Inte så mycket för dom att riskera om det inte är kredit på det.
    Jomenvisst är det så.

emf
    Guest
    så... om vi tar det jävligt basic UTAN några detaljer så kan man säga att det finns tre typer av kort

- Kreditkort
    Du har en angiven kredit som du kan handla för varje månad och i slutet av månaden får du en räkning på vad du har handlat och så betalar du då.

- Betalkort
    Du drar kortet och pengarna dras mellan omedelbart och ett par dagar från ditt förbestämda konto. Är pengarna slut så är de.

- Onlinekort
    Maestro och Electron är sådanna kort. De fungerar I PRINCIP som betalkorten, fast du kan bara handla i sådanna affärer som är onlineuppkopplade och således inga affärer som reserverar pengarna eller som drar de kort i efterhand.

Onlinekort kan vem som helst få. Betalkortet ska du ha en årsinkomst på minst 120k, men det är förhandlingsbart och det brukar inte vara några problem om du har en vettig anledning till att ha kortet.
    Kreditkortet beror helt på hur mycket kredit du vill ha. Alla studenter kan iaf få 5k bara sådär raktuppochner av Metro, men sedan blir det trögare beroende på hur stort kreditbelopp du ska ha och allt sådant mög.

Movie Freak
    Namn
    Stefan N
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Brandman
    Sen kan man ju ha betalkort med kredit! Jag har så att när jag använder mitt Visa så dras pengarna direkt, och när pengarna är slut används krediten istället! Och när månaden är slut så måste en viss % av skulden betalas ( oftast bara några 100:-)!

Inte absolutist
    Namn
    Paul "Kalle" B
    Reg.datum
    jul 2002
    Jobb
    Försäkringsmäklare
    Kan man handla online med Visa Debit precis som om det vore ett kredit kort?
    Största anledningen jag frågar är för jag behöver köpa lite ifrån USA och spela online spel (alá SWG) så jag vill veta ifall de fungerar som ett kredit kort när det gäller sådana saker, förutom då att pengarna dras direkt.

Tvångsmatad V8 :-) IrocZ89s avatar
    Namn
    Carl Andersson
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Fritidsforskare
    Skippa Maestro och Visa Electron om du vill kunna handla över nätet.

Tänker du bara handla i vanliga butiker på stan duger de kanske men inte annars.

Och skaffar du ett kort med kredit på, tänk på att det kommer en räkning förr eller senare som måste betalas.

Men rätt använt är ett kredit/betaltkort en mycket bekväm/användbar sak att ha.
    IrocZ89 - *BECE**
    '89 Camaro IROC-Z 5.7 TPI, ATI Procharger P-1SC @ 10 PSI,intercooler, 52mm TB, 24 lbs/hr inj.
    Custom ARAP Chip, Edelbrock Headers, K&N Filters, 1.6:1 Roller Rockers, AFPR @ 47 PSI

Registered User
    Namn
    Jonas D
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    IT-Tekniker
    Jag bytte från masestro till visa eftersom det var flertalet butiker som inte tog emot det. Jobbigt att behöva fråga innan man började handla hurvida de tog maestro eler ej.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här