Resultat 1 till 12 av 12
    Registered User
    Reg.datum
    aug 2002

Åka moppe i Turkiet

Har två polare som ska sticka till Turkiet.
    De undrar om det behövs nåt körkort för att köra moppe/motorcykel. Går det o tänja på det.
    Någon som har erfarenhet?

tack på förhand

over and out
    "Egen framgång är bäst - men andras olyckor är inte heller att förakta"

Support-Mupp dMaNs avatar
    Namn
    Dan W.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Support-tekniker
    När jag hyrde moppe (scootergrej) så skulle dom ha mitt körkort... sen om dom bara kollade åldern, eller inte vet jag inte.. men utan det, så fick jag inte hyra. Hjälm däremot, e inte krav.
    /dMaN
    "It takes hundreds of nuts to hold a car together, but it takes only one of them to scatter it all over the highway."
    -Evan Esar

The Beast! Nitros avatar
    Namn
    Gunay S
    Reg.datum
    apr 2002
    Jobb
    Bilmekaniker
    moppe behövs inte körkort men MC behöver man
    det räcker att vissa bilkörkortet inte MCkörkortet
    BMW 535i -86

vinterbil: Volvo 240 -84

Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Glenn B
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Unix sysadmin.
    var rätt länge sen jag var i turkiet, men då krävde dom nån form av körkort (bil/mc) för moppe och mc-kort för mc..

dom sa iofs att dom KUNDE hyra ut utan kort, men då satt man rejält i klistret om det hände nåt..

Ungefär samma sak gällde i grekland när jag var där, men där ville dom flesta uthyrarna se kortet först.. och där jag tillslut hörde en MC så hade killen en hel pärm med hur körkort skulle se ut, han slog upp sverige, och där fanns fyra bilder på olika svenska körkort och sen tittade han vad mina "AB" betydde, och när han såg att jag var behörig fick jag hyra.. gav ett oerhört seriöst intryck.
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

Registered User
    Reg.datum
    aug 2002
    Hmm, tack för svaren.
    Även fast det verkar variera på olika ställen i Turkiet.
    Får se om de vågar åka där. På någon resebyrå så avrådde de från det. Finns många där som kör som en svensk biltjuv.
    Stämmer från mina egna erfarenheter från Turkiet.

over and out
    "Egen framgång är bäst - men andras olyckor är inte heller att förakta"

total freak! Wesslans avatar
    Namn
    Micke W
    Reg.datum
    dec 2001
    Är säkert inga problem att lyckas hyra en utan kort men det lär inte bli roligt om det händer något t.ex krockar, då vill jag inte ens tänka på vad som "skulle" kunna hända.
    Det här är vad JAG tror.

/Micke
    "Eagles may soar, free and proud, but weasels never get sucked into jet engines"

Blinghinken Oxbows avatar
    Namn
    Anders B
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    sto.pp
    när jag var 15 år hyrde jag en "moppe" som gick i 100+..
    6 växlad och vattenkylning och skivor runtom.. humm.. så .. det ska nog gå bra!
    zatzy.com | Moderator - zatzy.com
    * E-mail: skicka pm!

Kalmar Streetracers Nahojjens avatar
    Namn
    Johan L
    Reg.datum
    okt 2002
    det "fina" med turkiet är ju att de flesta poliserna är mutbara...när jag var där förra sommaren så satt jag o snackade lite med hotellägaren och kom då in på ämnet trafik i turkiet....alla kör ju som biltjuvar där...han sa lugnt då att om man skulle bli stoppad av snuten så är det bara att ge dem några miljoner (1 miljon = ~6-7 kr när jag var där) så är det lugnt...gör man det inte kan man se fram emot turkiskt fängelse vilket inte är det mysigaste...

Var rätt kul när man åkte taxi där, var det någon som körde lite slött (slött = en hel del över hastighetsbegränsningen) så flashade de med helljusen och stod på tutan....sedan brydde de ju inte sig om ifall det var rött ibland, de körde rakt på...även om snuten stod i korsningen....galna

Skulle inte sätta mig på en moppe och köra runt, är ju ett antal personer som dör i trafiken varje dag i turkiet...

Support-Mupp dMaNs avatar
    Namn
    Dan W.
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Support-tekniker
    Originally posted by Nahojjen

Skulle inte sätta mig på en moppe och köra runt, är ju ett antal personer som dör i trafiken varje dag i turkiet...
    Ja o tjejeb var dit hösten -01 (i Side) och där gick uttryckningarna var femte minut.
    Dagtid= fast hastighet
    Kvällstid=Fri Fart, enligt killen på hotellets supermarket.
    /dMaN
    "It takes hundreds of nuts to hold a car together, but it takes only one of them to scatter it all over the highway."
    -Evan Esar

Teases and dares glenns avatar
    Namn
    Glenn B
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Unix sysadmin.
    När jag körde MC på rhodos så körde jag på en lång raksträcka och höll ordentligt avstånd till den lilla lastbilen framför, det var tur det för plötsligt tappade han hela sin last av rör rätt på vägen.. kul att köra på 20-30 rör på typ 2" och 3 meter långa.. då kändes det bra att sitta på en nästans sprillans riktig motorcykel med feta bromsar istället för nåt rackligt scooterjunk..

Vad man gör ska man vara ÄNNU försiktigare än hemma.. folk kör ju helt vansinnigt.
    / Glenn - Toyota Celica GT Four ST205 - The only substitute for cubic inches is technology.

Well here I'm going - I'm on the road again
    Back street driving - I wanna go again

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    jo, jag skulle nog inte sätta mig på nån tvåhjuling i det landet. En Volvo 240 med störtbur och u-balkar som kofångare, kanske...

Registered User Anna_944s avatar
    Namn
    Anna K
    Reg.datum
    jun 2003
    jag va i turkiet i somras och hyrde scooter där. Han som hyrde ut dom kollade bara körkortet. Men så en kväll när jag å mina kompisar hade vart på discoteken och kom hem till hotellet,så var vi lite hungriga.Så jag tog moppen och min polare satte sig bakom mig,Vi skulle åka till mc donalds.Men för att komma över på rätt sida av vägen så gjorde jag en U-sväng, vilket var förbjudet just där.Det jobbigaste var att det var 2 poliser som såg detta,så dom sprang över vägen och vinkade in oss. Där började polisen prata om att jag hade gjort en förbjuden u-sväng...
    Sen sa han att jag var full + att vi inte hade hjälm. Sen ville han se mitt körkort,så jag gav det till han.Då frågade han varför jag inte hade körkort för mc? Med tanke på att scootern jag hade hyrt gick en bra bit över 110 km/h....Jag lurade i honom att i sverige behövde vi inte ha körkort för att köra sån.Det köpte han(han förstod inte engelska å han kunde knappt prata det heller)...Det sluta med att dom skulle ta med sig mig till sjukhuset för alko test(blev inte av)...Men efter mycket om och men så fick vi bara böter för att vi inte hade någon hjälm.(man behöver inte ha hjälm på dagarna,men på kvällar å nätter måste man ha det).
    Det var en erfarenhet som jag tagit lärdom av och som jag inte vill vara med om igen. Poliserna i Turkiet är inte att leka med....
    Jag hade tur som bara fick böter för hjälmen....

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här