Resultat 1 till 15 av 15
    Girl aficionado [sinnes]s avatar
    Namn
    Pär H
    Reg.datum
    okt 2001
    Jobb
    Kulturarvsförvaltare

Fuska med uppsatser?

Satt å ögnade igenom Aftonbladet: Sveriges nyhetskälla och mötesplats när hittar denna artikel:
    Aftonbladet: Aftonbladet telegram: Var tionde högskoleuppsats plagiat

Blev då genast nyfiken på va ni här tycker klassas som fusk å om ni själva "fuskat" någon gång.

Själv har jag laddat hem otaliga uppsatser från olika sidor, läst igenom dom och plockat ut det jag vill ha samt jämfört olika uppgifter emellan dessa uppsatser.

En gång fick jag IG på en uppsats enbart för att jag gjort så, hade uppgett dom som källor men ändå så godkände inte läraren det..

Tog då kontakt med rektorn på skolan som pratade med läraren sen så fick jag VG =)
    XBL: Kitty LOVE Pink
    Som man raggar får man ligga
    Celebrity Devotion

Registered User
    Namn
    Ulf B
    Reg.datum
    nov 2002
    på högskolenivå förstör man ju bara för sig själv om man snor..

det är helt ok att få information från andras uppsatser om man anger dom som källa... har själv blivit fuskanklagad för att ja skrev för bra... så bra brukar ja inte skriva... suck... lärarn fick alla källor osv sen fick ja VG... hade ju säkert fått MVG om det varit en annan lärare...

allmänt gillar ja inte att man snor saker rakt av, pajjar ju för både sig själv och andra... men ja har förstålse för att man gör det ibland... men inte för att man är tex lat... har aldrig själv kopierat rakt av... känner till folk som skrivit ut arbeten direkt från internet explorer =DD med webbadressen i fotnoten å ändå klarat sig =) men det var ju 5 år sen... då visste ju knappt lärarna va internet va!

I feel very corrado today
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Swebus (Tvätthallen/Serviceman)
    Att ta fakta ifrån någon annans uppsats är ju samma sak som att ta ifrån NE eller liknande uppslagsverk!
    Man kan ju gå till ett ställe här i uppsala t.ex. där man kan hämta gamla uppsatser och arbeten som är skrivda av studenter eller nåt sånt... Så jag ser det inte som fusk!
    Man tar ju alltid fakta ifrån någon rackare...
    Corrado... The best a man can get!

Gynthe
    Guest
    coppar man rakt av så går de fet bort..men klart att man ska få referera lr hämta material ifrån andra verk

1400 kubik Percs avatar
    Namn
    Christian R
    Reg.datum
    apr 2002
    Jag har använt s.k. skolfusksidor nån gång under min gymnasietid, det är ju en perfekt källa till information i lättläst form. Att kopiera direkt av är ju förstås en annan sak...

Bannad
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Flyttfirma och sjuktransport
    klipp & klistra bra att byta namn
    Volvo Maffian B20 Power. R.I.P RED DEVIL MC STOCKHOLM
    Mina groupies Telefonen låst? Operatörs låst ,inga problem , Pm:a för pris på upplåsning

Retired from the retarded
    Namn
    Danne B.
    Reg.datum
    apr 2001
    Originally posted by s(Ô_õ)S
    Att ta fakta ifrån någon annans uppsats är ju samma sak som att ta ifrån NE eller liknande uppslagsverk!
    Verkar vanskligt att använda andras arbeten som källa. Hur vet man att uppgifterna är korrekta?
    Verkar ju enklare att gå direkt på originalkällan i så fall.

Nörd
    Namn
    Klas Fahlberg
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Studentjävel
    Jag skulle göra ett arbete om kristendom förra året (2an på gymnasiet) och tänkte kolla lite på mvgplus.com. Men alla arbeten som fanns där var skrivna av folk som gick 8-9an, mao alla arbeten sög mer eller mindre. Roligt att läsa alla skumma formuleringar och gramatiska kullerbyttor iaf )
    Bensinbilar drar minst diesel.

Billackerare!!
    Namn
    Jimmy W
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    billackerare.
    en polare kopierade en uppsats en gång och glömde ändra namnen.. hehe.

Registered User Darts avatar
    Namn
    Carl S
    Reg.datum
    nov 2001
    Jobb
    pluggar=(
    tycker det e okej å ta info från NE eller böcker, kanske nån seriös sida men inte skolarbeten!verkar alldeles för oseriöst och dessutom blir man ju minst sagt inspirerad och kopierar ofta andra saker t e x upplägg och då är det ju fusk.../dart som aldrig har fuskat men har okej betyg endå...=)
    inte ens snabbast på zatzy bara bäst

"Jag hade kul på särskolan och fick många vänner för livet"-The MPG

nu även med 964RS=)

emf
    Guest
    ptja.. i gymnasiet kan man juh göra så då det inte finns några ordentliga krav på källhänvisningar, men på högskola kan man glömma att göra det där... först ska man kunna försvara och diskutera sin uppsats och dessutom måste man ange källorna överallt, och då är det juh samma sak som att skriva den själv.

Gubbräser "Zebbe"s avatar
    Namn
    Sebastian L
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Bilförsäljare
    Visst har det hänt att man varit inne och "snott" lite arbeten på typ MVGplus och liknade sidor. Men det bästa är när man ska tex lämna in en bokrecension på en bok som hela klassen läst och 15 pers lämnar in samma recension fast med bytt teckensnitt och namn.

Då börjar ju läraren oftast att undra.
    Mvh Sebastian Lindgren
    KÖPA USA BIL eller "VANLIG" BIL ? KONTAKTA MIG...
    SE LAGRET SVERIGES STÖRSTA URVAL AV USA-BILAR!

Baron Costass avatar
    Namn
    Costas A
    Reg.datum
    apr 2001
    Urkunds program rockar
    de har folk som söker på internet efter arbeten som är klara å liknande material
    å lägger de i en databas å sen har lärarna tillgång till den å kan skicka in den om de misstänker fusk å få ett svar

Registered User Mirages avatar
    Namn
    Jari R.
    Reg.datum
    jun 2001
    Jobb
    it-tekniker
    Ronnie kommer du ihåg vad benny sa till dig på avslutningsmiddagen med klassen? :P

Reg.datum
    jan 1970
    Jag och en kompis lämnade in identiska bokrecensioner som vi skrivit tillsammans till samma lärare i 8:an (han lämnade in sin recension typ 3-4 veckor efter mig)....

Jag fick G, han fick VG...

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här