Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 15 av 16
    cruizer
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Studerar

Bästa Digitalkameran för högst 5tusen?

som Rubrik vad e den bästa digitalkameran för 5tusen ?
    om ni har en sån skriv hur bra den e å så och lägg ut en fin bild

Holga abuser
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Jobba lite
    En beggad Canon G2 eller G3. Kolla på tyska ebay, där finns det nog en del.
    Betackar mig för alla skrivihop länkar å dyligt.

Registered User
    Namn
    Kim M
    Reg.datum
    sep 2002
    Alltid svårt att säga vilken kamera som är bäst, som med allt annat spelar det in vad du ska använda den till. Vad ska fotograferas?

Kan ju göra ett försök i alla fall, jag kommer att köpa en Canon A60 i veckan (den är lite billigare kommer kosta runt 2800:-). Denna kommer jag köpa för att det finns möjligheter till manuella inställningar och jag har inte hittat någon annan kamera i samma prisklass med dessa möjligheterna.
    Länk till kamera:
    http://www.mamut.com/plusfoto/subdet252.htm

Den länken berättar även om Canon A70 som är lite dyrare runt 800 kronor dyrare. Den har fördelen med en högre upplösning. Kanske kan vara ett alternativ, vet inte hur du räknat om du ska köpa till minne utöver dem 5000:- du tänker att kameran ska köpa. Hur som hellst är det nästan alltid ett måste med extra minne till kameran. Skulle du köpa A70 finns pengar över till mycket minne.

För runt 4300:- får du en Canon S30, som verkar vara ganska bra kameror. Jag utgår från att den har samma manuella inställningsmöjligheter som A60 och A70 då den är dyrare.
    Länk till kamera:
    http://www.mamut.com/plusfoto/subdet35.htm

http://www.mamut.com/plusfoto/subdet200.htm
    Den kameran för 4700:- kan kanske vara något att satsa på, optiken på den har väldigt bra "zoom möjlighet" men är sämre lämpad för närbilder (med en närgräns på 10 cm, Canon A60 och A70 har en närgräns på 5 cm.)

En eventuell nackdel med sista kameran kan vara att den använder sig av XD-kort som är lite dyrare än compact flash som Canon använder i sina kameror.

Kanske har jag gett lite ideér med detta i alla fall. Om du inte känner till sidan Jämför priser och hitta bästa köpet i Sverige - PriceRunner sedan tidigare rekomenderar jag att du gör ett besök där innan köp. Där kan du söka på kameramodell och se var den är billigast.

Lycka till med letandet!
    // Kim

cruizer
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Studerar
    Tack KIM.M

tack för det långa å bra svaret.

mvh

Registered User
    Namn
    Kim M
    Reg.datum
    sep 2002
    Originally posted by Speedy
    En beggad Canon G2 eller G3. Kolla på tyska ebay, där finns det nog en del.
    Detta är också ett mycket bra alternativ, om du väljer att satsa på begagnat. En Canon G1 kan också vara värd att satsa på. Har arbetat med G1 kameran och det är väldigt trevliga kameror med mycket manuella möjligheter.

cruizer
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Studerar
    Originally posted by KIM.M
    Detta är också ett mycket bra alternativ, om du väljer att satsa på begagnat. En Canon G1 kan också vara värd att satsa på. Har arbetat med G1 kameran och det är väldigt trevliga kameror med mycket manuella möjligheter.
    vad kostar en G1 vad e det för skillnad mellan g1 g2 g3?

My 2nd car is a Porsche
    Namn
    John K
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    System Administrator
    Originally posted by CyruS_Niclas
    Scrolla ner en bit på följande sida för de huvudsakliga skillnaderna (i specs det vill säga):
    Canon PowerShot G3 Digital Camera Review: Intro and Highlights

Alla skillnader syns dock inte från specsen så som bildkvalitet, optisk kvalitet etc.
    Int jer ä sä viktet hörre gammal du jer, viktigare jer ä hörre du jer söm gammal.

Registered User
    Namn
    Kim M
    Reg.datum
    sep 2002
    Originally posted by CyruS_Niclas
    Vad jag förstått har G1 utgått ur sortimentet. Tror att det i princip samma kamera men med vissa uppdateringar exempelvis att G3 har högre pixelantal än G1, samt att kameran har fått ett bättre grepp att hålla i. Vet inte vad dessa kameror bör kosta på begagnatmarknaden, men för att ge en liten bild kan jag ju berätta att en ny G3 kostar runt 6500 kronor.

Såg nu att Canon G2 kostar 5200:- på billigaste stället enligt pricerunner. Kan du sträcka dig till den nivån är detta antagligen ett av dem bättre alternativen i prisklassen. Har som sagt arbetat en del med Den första modellen G1 ur Canons G-serie och har bara gott att säga om den. Nackdelen jämtemot finepixen jag tipsade om innan är att objektivet inte har lika bra zoom, men desto bättre närbildsförmåga (har för mig att det var 6 cm som var närgräns för denna.)

Några länkar på begagnade kameror:
    Annonsen kunde inte hittas | Blocket

Denna kameran har jag ingen koll på alls, men länkar ändå så kan du leta vidare info om den:

Blev lite insnöat på Canon nu med, men jag har enbart goda erfarenheter av deras kameror och det känns som att det är deras kameror som ger mest för pengarna..

Jag skulle även råda dig att gå in och prata med någon försäljare på en affär om dina behov för kameran och på så sätt få extra vägledning.

// Kim

cruizer
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Studerar
    Tack en en gång KIM.M

cruizer
    Reg.datum
    aug 2002
    Jobb
    Studerar
    Originally posted by Gowan
    Scrolla ner en bit på följande sida för de huvudsakliga skillnaderna (i specs det vill säga):
    Canon PowerShot G3 Digital Camera Review: Intro and Highlights

Alla skillnader syns dock inte från specsen så som bildkvalitet, optisk kvalitet etc.
    Tackar

Registered User
    Reg.datum
    apr 2003
    Annars kan du ju alltid kolla på dessa kameror.

Canon s45
    Canon Ixus 400 (Powershot s400)

Här är några länkar till sidor som testar kameror.

Steve's Digicams - Digital Camera Reviews, Camera News, and Photography Information
    Digital Photography Review: Digital Photography Review
    Bildekritikk - Akam.no
    Digital Camera Reviews and News | Digital Camera Resource Page

Chrille
    Guest
    Köpte själv en Canon A70 for ett par månader sedan och är jättenöjd. Köpte även ett 128mb minne till och hamnade på 4400:- totalt. Du kan ju kolla in länken i min signatur om du vill se lite bilder tagna med kameran. Ta i beaktande att jag är nybörjare på allt vad gäller foto.

Mvh

Fuck you you fuckin fuck
    Namn
    Jonas T
    Reg.datum
    apr 2001
    Kolla på Nikons Collpix serie, 775 kan du lämna utanför enligt mig men från 885 och uppåt är de faktiskt riktigt bra, 885 kostar 2995:- 900 och 950 ligger högre.
    www.gfaction.com

www.TED.com Maqes avatar
    Namn
    Markus Å
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    Allt i Allo :)
    Originally posted by KIM.M
    Kan ju göra ett försök i alla fall, jag kommer att köpa en Canon A60 i veckan (den är lite billigare kommer kosta runt 2800:-). Denna kommer jag köpa för att det finns möjligheter till manuella inställningar och jag har inte hittat någon annan kamera i samma prisklass med dessa möjligheterna.
    Länk till kamera:
    http://www.mamut.com/plusfoto/subdet252.htm
    En sån har jag och den är jag mycket nöjd med.
    Väldigt bra manuella inställningar samt relativt bra på att spela in videosekvenser. (max 320x240 i 3min.) Ganska bra ljudupptagning oxå.

A70 kan filma i 640x480 och kan även ta kort i högre upplösning.

Compact-Flash minneskorten som används är väldigt bra på det sättet att de är billiga. 128mb kostar runt 6-700kr har jag för mig.
    På span efter bättre begagnad porsche...

orvar
    Namn
    Olle W
    Reg.datum
    apr 2001
    Jobb
    Konsult
    Originally posted by Maqe2
    En sån har jag och den är jag mycket nöjd med.
    Väldigt bra manuella inställningar samt relativt bra på att spela in videosekvenser. (max 320x240 i 3min.) Ganska bra ljudupptagning oxå.

A70 kan filma i 640x480 och kan även ta kort i högre upplösning.

Compact-Flash minneskorten som används är väldigt bra på det sättet att de är billiga. 128mb kostar runt 6-700kr har jag för mig.
    Har också en A70, har bara bra saker att säga om den

Köpte till 128MB kostade 400kr. Sen så behöver du batterier å laddare. Köpte ett kit med laddare och 4st 1800mhA batterier för 370kr, behöver dock köpa fyra till så man alltid har nyladdade.

Om du vill ha AC adapter till den så tar Canon 850 kr för den, blää. Går säkert att använda en universal.

En annan bra sak med A70 är att man kan sätta på andra vidvinkel och teleobjektiv. Det finns även ett undervattenshus.

Sen att den spelar in film med ljud är ju ett måste för oss bilfantaster

Nikonen kikade jag på också men den föll på avsaknad av ljudinspelning till filmerna.

Innan du börjar kolla på kameror bör du bestämma dig om du vill ha en kompakt automatisk kamera eller en lite större med massor av funktioner och inställningsmöjligheter. Canon A70 ligger lite mitt imellan dessa kategorier.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här