Vilken skåpbil för max 10 000 kr?
Resultat 1 till 5 av 5
    Registered User
    Reg.datum
    nov 2001

Vilken skåpbil för max 10 000 kr?

Jag har tidigare haft en VW Transporter men jag sålde den för att lastutrymmet var för litet.

Jag har tittat runt lite och insett att det finns många olika skåpbilar från 80-talet eller från tidigt 90-tal. Vilken modell är bäst? Jag ska köra en hel del i stan men även 100 mil motorväg ibland så bilen ska vara mångsidig men komfort är inte det viktigaste. Kvaliteten och rostbeständigheten är viktigast.

Jag hade tänkt att lägga max 10 000 kr.

Modeller jag har sneglat på:
    VW LT31
    MB 307-310
    Fiat Ducato
    Renault Trafic
    Renault Master
    Ford Transit

Är det någon av dessa modeller jag bör undvika? Är det någon modell som håller bättre än de andra? MB är ju kända för bra kvalitet. Gäller detta även för skåpbilarna från 80-talet? Diesel eller bensin kvittar. Båda har sina för- och nackdelar.

Har jag missat någon bra modell i min lista?

Billackerare!!
    Namn
    Jimmy W
    Reg.datum
    maj 2002
    Jobb
    billackerare.
    Det enda jag vet är at Transiterna rostar så in i helvete...

BMW Fahrer Tha_Hools avatar
    Namn
    Jonathan D
    Reg.datum
    jun 2002
    Jobb
    Cykelmekaniker/Säljare
    LT31 är la sådär. Kan vara surriga och delarna ibland dyra på vag.
    Mercedes är trevliga. Ormar sig fram när det går fort dock... Skaffa sandsäckar
    Renault är 10cm bredare än alla andra bilar.. Jobbiga på vintern och tungstyrda som ålbeten..

It could happen to you... Rednecks avatar
    Namn
    Matte Olsson
    Reg.datum
    apr 2001

Re: Vilken skåpbil för max 10 000 kr?

Originally posted by avn
    .

Modeller jag har sneglat på:
    VW LT31
    MB 307-310
    Fiat Ducato
    Renault Trafic
    Renault Master
    Ford Transit

MB är ju kända för bra kvalitet. Gäller detta även för skåpbilarna från 80-talet?
    MB har aldrig kunnat bygga skåp/lastbilar. Där jag jobbar har vi nästan uteslutande MB (en 310:a) från -93 till -03 och jag måste säga att de är absolut sämst, möjligen att gamla transit är lika dålig. Vi har inget annat än problem med de bilarna. Enda bilen som går utan avbrott är min VW transporter. Jag skulle satsa på en LT31 av de bilar du räknat upp. Annars skulle jag åkt cheva om det inte är för litet, finns ju ett ett par olika utföranden.

Registered User hegamons avatar
    Namn
    Lucas Åkerström
    Reg.datum
    maj 2006
    Jobb
    Handläggare Migrationsverket
    wv lt31 - köp aldrig en 6 cyl med 4 vxl låda och inte före 1988 då insprutningen kom. De tar tokmycket med soppa upp till 2 liter milen och är slöa. Hittar du en diesel så är de oftast inte lika törstiga. De är annars komfortabla att åka i och robusta.

Fiat Ducato/Peugeot J5 / Citroen c25 – samma bilar, bensinsnåla 1.1 till 1.3 milen med last i, bra acceleration. Nackdel att de flesta från 80-talet är upprostade i skåp, men ser ofta bra ut undertill.

Renault Trafic- bensinsnål 1.1 landsväg med last i. om de är rätt inställda, helt ok speciellt högskåp, kan vara svajjiga i blåst om de är högskåp.

Renault Master, ovanligt bensinsnåla med tanke på storlek 1. 1 landsväg. Har ett ryckte om sig att vara dyra att hålla i drift, dåligt länkage till växellådan.

Ford Transit- som ford sierra se upp med slitna kamaxlar. De flesta jag sett har varit ovanligt rostiga.

Har haft ovan bilar och tycker att fiat ducato/ peugeot j5 /Citroen C25 är att föredra eller lt från 1988 med insprutning. Hej.
    Senast redigerat av hegamon den 2006-05-07 klockan 00:07.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här